Citat:
Ursprungligen postat av
GrayPagan
Det har mest med historia att göra. En rad omständigheter gjorde Windows helt dominerande på "skrivbordet" och sedan är det självgående eftersom kommersiell mjukvara vill rikta sig till så många som möjligt. Vilket gör att folk vill fortsätta köra det, inte för att det är så bra utan för att man är van och "all" mjukvara stödjer det.
Det är ett höna-och-ägg-problem som är svårt att lösa eftersom det omvända också gäller. Men något som ändrat balansen senaste åren är förbättringen av Wine (Proton).
Men är man inte direkt missnöjd med Windows, Mac, Xfce eller vad man nu kör så bör man såklart fortsätta använda det. Jag är ingen predikant. Jag hade bara en lite dryg attityd för att spegla den jag svarade.
Har man ett hjärta som genuint klappar för Linuxkärnan är man idag stolt och nöjd. Linux har erövrat världen som världens klart största server OS. Det är i serverhallen Linux har sin plats, och i fickan inuti Android, eller i ChromeOS. Bara gilla läget.
Att Google valde att basera ChromeOS på Linux-kärnan är av den enkla anledningen för att få stödet till all möjlig arkiktektur är enda alternativet Open Source. Google tjänar sina pengar ändå.
Dom stora drakarna Redhat, SUSE och Canonical insåg redan för 15 år sen att Linux inte har nån plats på skrivbordet. Därav alla urusla skrivbordsdistar.
För att nåt ska bli riktigt bra på skrivbordet måste det vara kommersellt. Och GPL-licensen gör detta omöjligt då du måste ha öppen källkod.
Det var därför Apple valde BSD och inte Linux att bygga Darwin på. För enligt BSD-licensen får du i princip göra vad du vill med koden, även stänga den och sälja den kommersiellt.
Men det kostade Apple åratal, extremt stora resurser både vad gäller kompetens och pengar att skapa Mac OS från BSD-kärnan.
Detsamma skulle gälla om man skulle skapa nåt riktigt bra till skrivbordet baserat på Linux-kärnan (vilket såklart vore tekniskt möjligt). Men vem är sugen på att betala för det om koden ändå ska vara öppen? Ingen.
Vad gäller Linux som server OS har man inte samma problem.
Innan man börjar gaffla om hur jävla bra KDE är jämfört med Windows (vilket inte ens stämmer) är det bra att ha lite koll på historien.
Samtliga linuxdistar för skrivbordet är rätt så värdelösa och har inte en chans i det stora hela. Och ingen bryr sig förutom ett fåtal (procentuellt) hobby-entusisaster och möjlighen några extremt nishade yrkesmänniskor.
Med WSL har MS gjort det oerhört smidigt att köra Linux direkt från Windows. Om man nu måste köra nåt lokalt, vilket är ganska ovanligt. Jag jobbar med Linux dagligen men har inte ett skit lokalt. Varför skulle jag? Vad nåt jävla GNOME, KDE och allt vad skiten heter skulle tillföra mig är oklart.