2025-10-16, 09:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
I fallet Linux Mint så råkar ju kärnans namn ingå i operativsystemets namn.
Förövrigt rent skit detta Linux Mint. MATE hör hemma på andra sidan millenieskiftet, och Cinnamon är ren och skär dynga.
Det duger gott att spinna upp WSL om man nu prompt vill köra nåt lokalt. Varför man frivilligt ska låta sig torteras med amatörbyggda desktops förstår jag inte.

Haha, jag förstår vad du menar. Jag är amatör, och det funkar perfekt för mig. Du däremot låter som rainman. Vågar du flyga?
Citera
2025-10-16, 09:39
Medlem
Citat:
Varför man frivilligt ska låta sig torteras med amatörbyggda desktops förstår jag inte.

Nä, det är ju just därför man kör Linux med KDE (Plasma). För att man inte vill torteras igenom skitet som är Windows och MacOS. KDE är så överlägset att det inte ens är någon tävling.

Men samtidigt behöver man inte varken förstå eller argumentera om saken. Vill någon köra den stinkande högen med skit som är Gnome så lider inte jag av det. Smaken är delad och valmöjlighet är aldrig dåligt. Vill du köra Windows för att du gillar reklam och hatar att ha det smidigt och konsekvent så finns möjligheten och det är bara bra! Varför bråka om det?
Citera
2025-10-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
KDE är så överlägset att det inte ens är någon tävling.

Det där har jag personlig erfarenhet av: jag skulle skriva en kort rapport (för högskolestudierna) tillsammans med en annan person. Det var bara det att vi satt i var sin landsände, med runt 100 mil mellan oss.

Så jag drog igång en FTP-server på min ena dator, och gav den åtkomst till internet. Sedan skapade jag inloggningsinfo åt min samarbetspartner, så han kunde logga in på servern. Och efter det satt jag och skrev vår gemensamma textfil med hjälp av Kate/KWrite, "genom" KDE: filen sparades på servern via Konquerors FTP-tjänst. Jag kunde skriva vad jag ville, och så fort jag tryckte CTRL+S sparades filen på servern, inte på datorn jag arbetade vid.

Och när min samarbetspartner laddade upp resultatet av sitt skrivande fick jag en notifikation i Kate/KWrite att filen hade ändrats, och behövde bara klicka på knappen "Uppdatera" (eller liknande) för att automagiskt få den senaste versionen i min dator. Väldigt smidigt för mig, men stackaren jag arbetade med hade förstås Windows och var tvungen att gå via sitt FTP-program och hålla på manuellt.
Citera
2025-10-16, 13:27
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det där har jag personlig erfarenhet av: jag skulle skriva en kort rapport (för högskolestudierna) tillsammans med en annan person. Det var bara det att vi satt i var sin landsände, med runt 100 mil mellan oss.

Så jag drog igång en FTP-server på min ena dator, och gav den åtkomst till internet. Sedan skapade jag inloggningsinfo åt min samarbetspartner, så han kunde logga in på servern. Och efter det satt jag och skrev vår gemensamma textfil med hjälp av Kate/KWrite, "genom" KDE: filen sparades på servern via Konquerors FTP-tjänst. Jag kunde skriva vad jag ville, och så fort jag tryckte CTRL+S sparades filen på servern, inte på datorn jag arbetade vid.

Och när min samarbetspartner laddade upp resultatet av sitt skrivande fick jag en notifikation i Kate/KWrite att filen hade ändrats, och behövde bara klicka på knappen "Uppdatera" (eller liknande) för att automagiskt få den senaste versionen i min dator. Väldigt smidigt för mig, men stackaren jag arbetade med hade förstås Windows och var tvungen att gå via sitt FTP-program och hålla på manuellt.

Detta måste vara nån form av ironi?

men oavsett ....alltså wow, du menar att du satte upp en FTP-server och sparade filer över nätverket? Vilken banbrytande innovation från framtiden™ 😏
Och 100 mil emellan!

Nästa steg: upptäck "git" och få en existentiell kris.

Men kul att du hittat ett sätt att göra enkel samredigering till ett helgprojekt i systemadministration...
Senast redigerad av ruskinarms 2025-10-16 kl. 13:37.
Citera
2025-10-16, 13:29
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Nä, det är ju just därför man kör Linux med KDE (Plasma). För att man inte vill torteras igenom skitet som är Windows och MacOS. KDE är så överlägset att det inte ens är någon tävling.

Men samtidigt behöver man inte varken förstå eller argumentera om saken. Vill någon köra den stinkande högen med skit som är Gnome så lider inte jag av det. Smaken är delad och valmöjlighet är aldrig dåligt. Vill du köra Windows för att du gillar reklam och hatar att ha det smidigt och konsekvent så finns möjligheten och det är bara bra! Varför bråka om det?

KDE är ett hopkok. Glättig yta men skräp under. Men om du gillar det är jag såklart glad för din skull.
Mitt Windows är förövrigt reklamfritt. Om du inte vet hur du optimerar Windows kan jag bara föreställa mig vilket kaos av skit ditt KDE måste vara.

Men varför så arg på MacOS? Det är ju old school Unix i botten på det.
Senast redigerad av ruskinarms 2025-10-16 kl. 13:44.
Citera
2025-10-16, 15:03
Medlem
Citat:
Detta måste vara nån form av ironi?

men oavsett ....alltså wow, du menar att du satte upp en FTP-server och sparade filer över nätverket? Vilken banbrytande innovation från framtiden™ 😏
Och 100 mil emellan!

Nästa steg: upptäck "git" och få en existentiell kris.

Men kul att du hittat ett sätt att göra enkel samredigering till ett helgprojekt i systemadministration...

Jag skulle kanske ha nämnt att detta skedde för över 25 år sedan. Den andra inblandade personen var inte vidare datorkunnig, men kunde hantera ett FTP-program. För min del gillade jag att jag, via Konquerors FTP-GUI, kunde spara filer som om de sparades på min lokala dator, och texteditorn jag använde märkte inte skillnaden.
Citera
2025-10-16, 15:06
Medlem
Citat:

Man kan ju då stilla undra varför alla i hela världen, från vardagsmänniskan upp till den/de mycket krävande datoranvändarna inte kör just enbart Linux och det fantastiska KDE….

Nu är jag absolut ingen tung datoranvändare, kör Mac med MacOS själv, men har även kört och kör en del Windows. Men jag jobbar i en bransch där det är rätt tung datoranvändning för konstruktion etc etc, och inte kör de Linux inte, och nån reklam ser man inte heller, ja det gör jag inte i MacOS heller egentligen, annat än om jag klickar mig in på nån websida, typ..
Citera
2025-10-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
... där det är rätt tung datoranvändning för konstruktion etc etc, och inte kör de Linux inte...

Om du behöver specifika datorverktyg för ditt jobb så är du självklart lite bunden till de OS som dessa verktyg finns för. Väldigt många program finns bara för Windows, vilket självklart utesluter att du använder något annat. Detta gäller kanske främst de väldigt specifika programmen som används inom diverse nischer, som sällan kan användas till annat. Jag har tex stött på ett program som används för att beräkna fartygs stabilitet, och det fanns bara till Windows. Det hade funnits en version till Mac, men när Apple ändrade för mycket under ytan på sitt OS tyckte tillverkaren tydligen att det inte var värt besväret med Mac-versionen och lade ner den.
Citera
2025-10-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ju då stilla undra varför alla i hela världen, från vardagsmänniskan upp till den/de mycket krävande datoranvändarna inte kör just enbart Linux och det fantastiska KDE….

Det har mest med historia att göra. En rad omständigheter gjorde Windows helt dominerande på "skrivbordet" och sedan är det självgående eftersom kommersiell mjukvara vill rikta sig till så många som möjligt. Vilket gör att folk vill fortsätta köra det, inte för att det är så bra utan för att man är van och "all" mjukvara stödjer det.

Det är ett höna-och-ägg-problem som är svårt att lösa eftersom det omvända också gäller. Men något som ändrat balansen senaste åren är förbättringen av Wine (Proton).

Men är man inte direkt missnöjd med Windows, Mac, Xfce eller vad man nu kör så bör man såklart fortsätta använda det. Jag är ingen predikant. Jag hade bara en lite dryg attityd för att spegla den jag svarade.
Citera
2025-10-21, 11:34
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Det har mest med historia att göra. En rad omständigheter gjorde Windows helt dominerande på "skrivbordet" och sedan är det självgående eftersom kommersiell mjukvara vill rikta sig till så många som möjligt. Vilket gör att folk vill fortsätta köra det, inte för att det är så bra utan för att man är van och "all" mjukvara stödjer det.

Det är ett höna-och-ägg-problem som är svårt att lösa eftersom det omvända också gäller. Men något som ändrat balansen senaste åren är förbättringen av Wine (Proton).

Men är man inte direkt missnöjd med Windows, Mac, Xfce eller vad man nu kör så bör man såklart fortsätta använda det. Jag är ingen predikant. Jag hade bara en lite dryg attityd för att spegla den jag svarade.

Har man ett hjärta som genuint klappar för Linuxkärnan är man idag stolt och nöjd. Linux har erövrat världen som världens klart största server OS. Det är i serverhallen Linux har sin plats, och i fickan inuti Android, eller i ChromeOS. Bara gilla läget.
Att Google valde att basera ChromeOS på Linux-kärnan är av den enkla anledningen för att få stödet till all möjlig arkiktektur är enda alternativet Open Source. Google tjänar sina pengar ändå.
Dom stora drakarna Redhat, SUSE och Canonical insåg redan för 15 år sen att Linux inte har nån plats på skrivbordet. Därav alla urusla skrivbordsdistar.
För att nåt ska bli riktigt bra på skrivbordet måste det vara kommersellt. Och GPL-licensen gör detta omöjligt då du måste ha öppen källkod.
Det var därför Apple valde BSD och inte Linux att bygga Darwin på. För enligt BSD-licensen får du i princip göra vad du vill med koden, även stänga den och sälja den kommersiellt.
Men det kostade Apple åratal, extremt stora resurser både vad gäller kompetens och pengar att skapa Mac OS från BSD-kärnan.
Detsamma skulle gälla om man skulle skapa nåt riktigt bra till skrivbordet baserat på Linux-kärnan (vilket såklart vore tekniskt möjligt). Men vem är sugen på att betala för det om koden ändå ska vara öppen? Ingen.
Vad gäller Linux som server OS har man inte samma problem.

Innan man börjar gaffla om hur jävla bra KDE är jämfört med Windows (vilket inte ens stämmer) är det bra att ha lite koll på historien.
Samtliga linuxdistar för skrivbordet är rätt så värdelösa och har inte en chans i det stora hela. Och ingen bryr sig förutom ett fåtal (procentuellt) hobby-entusisaster och möjlighen några extremt nishade yrkesmänniskor.
Med WSL har MS gjort det oerhört smidigt att köra Linux direkt från Windows. Om man nu måste köra nåt lokalt, vilket är ganska ovanligt. Jag jobbar med Linux dagligen men har inte ett skit lokalt. Varför skulle jag? Vad nåt jävla GNOME, KDE och allt vad skiten heter skulle tillföra mig är oklart.
Senast redigerad av ruskinarms 2025-10-21 kl. 11:46.
Citera
2025-10-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrLasse
Hej alla Linux-entusiaster(och andra)!

Jag tänkte börja lite med att beskriva min egen situation. Jag håller så att säga på en del med datorer i livet, och har därför gladeligen sett mig tvungen att använda Linux nästan dagligen för att få tillgång till alla de fiffiga verktyg och annat härligt som där finns. Jag tycker också att det är himla fint med öppen källkod och hade nog av rent ideologiska skäl helst bara kört renodlat Linux både på telefonen och mina datorer men har hittills alltid gått tillbaka till Windows när sådana försök gjorts.

Så nu undrar jag, vilka av er som kör Linux gör det av nöd, dvs att ni behöver tillgång till verktyg och annat? Vilka gör det av rent ideologiska skäl? Och vilka gör det för att ni helt enkelt tycker att det är ett bättre operativsystem än alternativen? Och om det finns anledningar jag missat ska ni såklart inte rädas att göra dessa hörda heller!
Ombyte förnöjer
Citera
2025-10-21, 21:04
Medlem
Korv-Bajss avatar
Här är ca 70 000 bra anledningar till att använda Linux.
Men det finns fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in