Citat:
Ursprungligen postat av
lums
Tack för att du delar dina tankar och erfarenheter, lycka att ha dig till vän och ett bättre livsöde för din kompis än den mördade i tråden. Undantag finns alltid och livet är inte rättvist, lev väl.
Men...
Du ser inte en människas tankar och gärningar på utsidan, det har framkommit en bråkdel av hans leverne tillsammans med kriminella och vad han med gängkamrater ställt till med i sitt närområde.Tyvärr var han som sagt en självmordskandidat när han valde att fortsätta beblanda sig med kriminella, resultatet ser vi idag och det var hans val.
En mängd stavfel så rättade.
Tack. Jag tror dock att det inte var ömsesidigt då han slutligen bröt kontakten med mig men jag älskade honom otroligt mycket.
Innan det gick bra för min gamle vän, gick det dåligt. En person som han bör ha känt men inte umgicks med slutade sitt liv med att förblöda efter att ha skjutits ihjäl. Jag kände inte den killen och kan inte uttala mig om hans person då folk antingen talat mycket negativt eller mycket positivt om den personen men skillnaden är att jämfört mot min vän, var den andre någon som inte framstår som någon som värderade varken sig själv eller andra och mycket brottsaktiv. Ändå var han åtminstone femton, tjugo år äldre innan han sköts ihjäl jämfört mot människor idag och den förändringen säger väldigt mycket. För idag är det även människor likt min vän och inte livsstilskriminella. För de hinner aldrig vara det och om de är det redan från start då inkluderas mer eller mindre en annan som ofta hamnade i bråk med människor och inte tvekade för att backa upp någon svagare om de mer elaka ungarna gick på någon som inte kunde hävda sig. För utåt sett så är det svårt att se skillnad på ungar som bråkar och om det inte hade kunnat varit jag så iallafall min vän då han tog sig vatten över huvudet någon gång och lärde sig läxan den hårda vägen. Åtminstone så pass mycket att han aldrig ville prata om det eller ens se många av oss från hans förflutna igen.
Det är som så när man börjar trampa snett att man behöver ha en vis tid på sig att omvärdera saker och sitt liv och att börja om sker inte över en natt. Problemet är alltså inte att vara 18. Det är sällan över i den åldern för alla som kommer skärpa sig. Min kompis ändrade inte sitt liv i tonåren utan senare efter tjugo. Han hade hela karusellen med folk som var efter honom (gissar jag men vet ej vad som pågick i hans liv), skulder och sådant i den åldern. Skillnaden är att det är etablerade gäng och därmed gängstrukturer. Min kompis sprang knappast runt och rånade folk eller slogs, mobbade eller något alls men alla de där problemen fanns omkring honom och han gjorde bort sig också. Så det finns ingen skillnad i varför någon ska dö idag mot varför det inte skulle vara samma sak som då. Hans skulder var låga men hur höga är t.ex de här brotten isåfall som BO gjort sig skyldig till? Kanske är de likvärdiga vad många tjejer och killar gjorde mot varandra förr också. Utan att skjutas.