Citat:
Ursprungligen postat av
BlobLobb
Hejsan
Jag har haft Swedbank länge (alltför länge).
Letar nu framförallt efter en smidigare internetbank.
Kan väl knappast finnas sämre än Swedbank med sin halvfärdiga internetbank där man måste pendla mellan deras gamla och nya beroende på vad man ska göra.
Tyvärr kan man ju inte provköra internetbanker så jag tänkte se vad Flashbacks användare har för erfarenheter av internetbanker och vilka ni använder.
Hur funkar det med att flytta e-fakturor och autogiro ?
Vad bör man tänka på ?
Swedbank övergav jag för drygt 20 år sedan då jag flyttade till Handelsbanken som är min nuvarande huvudbank. Där sköter jag i princip allt med deras app som är enkel att hantera. Jag kör enbart e-fakturor och för att betala dem är det bara några klick i appen. Autogiro har jag aldrig använt.
Utöver detta har jag konton hos SEB, Länsförsäkringar, Avanza och Nordnet samt bolånen hos SBAB. SEB har jag dels för att jag hanterades mammas affärer via fullmakt och dels har kvar det då jag har en tjänstepension och ärvda aktier där. LF har jag för försäkringar och tjänstepensioner. Tidigre hade jag bolån hos LF men de har jag flyttat till SBAB. Avanza och Nordnet för aktiesparande. Osmidigt med alla desa? Nej, jag loggar in hos alla med samma bankID från Handelsbanken.
Jag är nöjd med Handelsbanken som huvudbank.
Har aldrig flyttat e-fakturor men det borde räcka att anmäla e-faktura hos den nya banken. Ibland kan man gå till utfärdaren av fakturan och ändra där. Det gamla kontot kan man ju behålla tills allt är överfört.