• 1
  • 2
2023-09-27, 09:14
Medlem
Har tänkt på en sak….
Är det sensorer i en Conviniapparat? Alltså reggae det när produkter tas ur maskinen?
Eller skulle man kunna vara busig och öppna, scanna en cola men ta två tex och det enda som händer är att det blir svinn?
Citera
2023-09-27, 09:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynnej4
Har tänkt på en sak….
Är det sensorer i en Conviniapparat? Alltså reggae det när produkter tas ur maskinen?
Eller skulle man kunna vara busig och öppna, scanna en cola men ta två tex och det enda som händer är att det blir svinn?

Är det på jobbet?

Det är så äckligt att ta betalt av sina anställda så jag hoppas verkligen att du hittar ett sätt att stjäla och lyckas göra det till en allmän vana på arbetsplatsen i sådant fall.

Känner inte till just den där apparaten men har varit inne i ett annat bolag som hade en liknande produkt och de körde helt på att 'kunden' var ärlig.
Citera
2023-09-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Är det på jobbet?

Det är så äckligt att ta betalt av sina anställda så jag hoppas verkligen att du hittar ett sätt att stjäla och lyckas göra det till en allmän vana på arbetsplatsen i sådant fall.

Känner inte till just den där apparaten men har varit inne i ett annat bolag som hade en liknande produkt och de körde helt på att 'kunden' var ärlig.

Japp… På jobbet.
Citera
2023-09-27, 10:17
Avstängd
Jag tror dessa convini är att kunden är ärlig..

De är väl ofta på företag och blir ju pinsamt att bli påkommen att sno från sitt jobb så tror risken är liten..
Citera
2023-09-27, 10:32
Medlem
Citat:
Är det på jobbet?

Varför skulle det vara äckligt att ta betalt för mat, godis, dryck, tobak etc från sina anställda? Det är ju en service till de anställda. De flesta arbetsplatser tjänar inget på Convinin, utan varorna säljs till självkostnadspris vilket vanligtvis för den anställde blir billigare än att handla i närmaste kiosk.

Om personalen börjar stjäla ur Convinin tas maskinen garanterat snart bort från arbetsplatsen.
Citera
2023-09-27, 10:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Varför skulle det vara äckligt att ta betalt för mat, godis, dryck, tobak etc från sina anställda? Det är ju en service till de anställda. De flesta arbetsplatser tjänar inget på Convinin, utan varorna säljs till självkostnadspris vilket vanligtvis för den anställde blir billigare än att handla i närmaste kiosk.

Om personalen börjar stjäla ur Convinin tas maskinen garanterat snart bort från arbetsplatsen.

Chefen på arbetsplatsen blir givetvis kompis med chefen på Convini-leverantören i utbyte och utnyttjar sina egna anställda för detta. Utöver då att det är sniket och snuskigt att hålla på och strula om femtiolappar hit och dit, ställ det i proportion till att de anställda typiskt sett omsätter en halv till ett par miljoner per år.

Det handlar om småpengar att bjuda på frukt, käk och div. kioskgrejer, att personalen gillar det betalar av sig med råge i lägre personalomsättning m.m.
Citera
2023-09-27, 11:03
Medlem
Din arbetsgivare får betala för att ha Convini kylen på arbetsplatsen, ganska dyrt är det också.

Tror även arbetsgivaren får betala för svinn men inte säker, värsta är att dem blir trötta på svinnet och tar bort maskinen så förlorar du en förmån

Min arbetsplats har inte convinikyl för att det är för dyrt vilket är tråkigt för den förmånen vill jag ha nu måste jag springa till närmsta butik för att köpa mig en läsk om jag bli sugen
Senast redigerad av Fengbeng 2023-09-27 kl. 11:09.
Citera
2023-09-27, 11:12
Medlem
Citat:
Är det på jobbet?

Fast det är inte så man måste använda convini utan det är bara något extra. Det är inte så att du förbjuds ta med dig hemlagad mat utan om du glömmer så kan du köpa. Så jag förstår inte ditt resonemang.
Citera
2023-09-27, 11:14
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Fast det är inte så man måste använda convini utan det är bara något extra. Det är inte så att du förbjuds ta med dig hemlagad mat utan om du glömmer så kan du köpa. Så jag förstår inte ditt resonemang.

Man måste inte ta av bjudfrukten bestående av äpplen, apelsiner och bananer heller, utan man kan ta med skivor med stjärnfrukt smaksatta med en skvätt rom om man vill.

Men det är oväsentligt, poängen är att det är sniket och otrevligt av cheferna att leka kiosk på arbetsplatsen.
Citera
2023-09-27, 11:27
Medlem
Citat:
Man måste inte ta av bjudfrukten bestående av äpplen, apelsiner och bananer heller, utan man kan ta med skivor med stjärnfrukt smaksatta med en skvätt rom om man vill.

Men det är oväsentligt, poängen är att det är sniket och otrevligt av cheferna att leka kiosk på arbetsplatsen.

Hur kan det vara sniket av en arbetsgivare att betala för att du ska slippa springa till närmsta affär när du blir sugen på något gott?
Citera
2023-09-27, 11:28
Medlem
Citat:

Jag förstår bara inte resonemanget eftersom det inte är något påtvingade utan det är något som man kan välja och använda vilket gör att det blir frivilligt. De arbetsgivare som jag har varit hos som har convini lägger fortfarande ner pengar på att bjuda på annat också.
Jag kan lova att om det skulle vara så att de erbjöd gratis snacks osv. så skulle det ändå bli en klagostorm om att produkt x inte finns eller ifrågasätta varför man erbjuder z och y.
Citera
2023-09-27, 11:29
Medlem
Citat:
Chefen på arbetsplatsen blir givetvis kompis med chefen på Convini-leverantören i utbyte och utnyttjar sina egna anställda för detta. Utöver då att det är sniket och snuskigt att hålla på och strula om femtiolappar hit och dit, ställ det i proportion till att de anställda typiskt sett omsätter en halv till ett par miljoner per år.

Vad får dig att tro att chefen på arbetsplatsen skulle bli kompis med chefen på Convini och utnyttja sina anställda för det? Eller menar du att alla chefer på alla arbetsplatser skulle vara korrupta? Du verkar ha en sned verklighetsuppfattning.

Dessutom stämmer det ju inte att det är "femtilappar hit och dit" vi pratar om. Om du skulle utnyttja 50kr/dag i convini på arbetsgivarens bekostnad skulle det bli drygt 1000kr/månad givet att du jobbar 21 dagar/mån. Skulle du få hämta mat, godis, dryck o annat i Convinin på arbetsgivarens bekostnad skulle nog 50kr/dag snarare vara 200kr/dag.

Du kan inte heller sätta ett företags omsättning i relation till en kostnadsökning på det sättet du gör, eftersom de flesta företag bara har en liten del vinst på omsättningen. Vissa bolag går inte ens med vinst alls. Ett bolag som t.ex omsätter 1mkr/anställd och år och gör 1% vinst tjänar alltså 10000kr per anställd. Då förstår du nog själv att det inte går att ge bort 12000kr/år eller mer till varje anställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in