Citat:

Ursprungligen postat av 
kalleboool

Medeltiden är irrelevant. 
Glad att du förstod ditt eget snedsteg bär det kom till realökningen, då slipper jag förklara.
Den relevanta siffra som du pratar om saknar källa. Du kommer bara med källor på de siffror som pratar om något helt annat. Sammanträffande?
Om det du skriver stämmer så är 2007 inre 20 år sedan (vilket är den tidshorisont jag skrivit hela tiden) och jag misstänker i så fall även att skillnaden är nära noll idag och 2007.

Medeltiden är visst relevant. De grundläggande ekonomiska sambanden mellan tillgång, efterfrågan och pris gällde då som nu. Vid negativ befolkningsökning minskar efterfrågan och priset på bostäder sjunker. 
I Frankrike liksom i Japan sjönk bostadspriserna såväl nominellt som realt under mer än 20 års tid. Trots detta hävdar du att sjunkande nominella priser under 20 års tid är lika osannolikt som att grisar börjar flyga. När jag visade på exemplet med Japan, skrev du hånfullt att jag hade hittat ett (1) exempel i världshistorien. När jag visade på ytterligare ett exempel i världshistorien så hävdar du att medeltiden inte är en del av världens historia. 
I fallet Italien är bostadspriserna nu nominellt lägre än vad de var 2007. Det är inte "extremt osannolikt" (dina ord) att de även är det 2027. 
Om man skulle titta på reala bostadspriser - vilket är betydligt med relevant än nominella priser - finns det otaliga exempel på att de sjunker under 20 år. Att de svenska bostadspriserna realt kommer att vara lägre om 20 år från nu än idag är givet, såvida inte Sverige tillåter en massiv invandring eller river hundratusentals bostäder. Att de kommer att vara nominellt lägre är inte lika självklart - ihållande hög inflation förhindra en sådan utveckling - men det är inte "extremt osannolikt".
Jag har gett länkar till statistik som stödjer mina uppgifter. Du har inte tillhandahållit en enda länk till stöd för ditt påstående om att bostäder (Japan undantaget) alltid ökar i pris nominellt sett på 20 års sikt. 
Ingen kan ta något av det som du skriver för något annat än svammel och hitte-på. Sannolikheten att grisar lär sig flyga är högre än att du råkar raspa ihop något relevant.