2023-10-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Alltså kan grisar flyga, i alla fall i Japan.

Nu är det ju inte så att bostadspriser bara sjunkit under 20 år. I Frankrike dröjde det 150 år innan bostadspriserna hade återhämtat sig efter en topp kring år 1375.

https://www.igedd.developpement-dura..._cle2f2d1a.xls

1375 vad relevant. Vad handlade man med då? Getter?
Citera
2023-10-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
1375 vad relevant. Vad handlade man med då? Getter?

Din kommentar visar på att du är väldigt dåligt bevandrad i människans historia. Bankväsendet utvecklades redan under 1100-talet under Tempelriddarordern och på 1200-talet tog köpmän efter detta. När man kom fram till 1375 var systemet rätt så sofistikerat och långt ifrån gethandel.

Skälet till att priserna på bostäder sjönk i Frankrike från slutet av 1300-talet och inte återhämtade sig förrän 150 år senare var främst att befolkningen minskade på grund av digerdöden och hundraårskriget. Det gjorde att tillgången på bostäder översteg efterfrågan. Det är högst relevant för den situation som vi nu befinner oss i, där befolkningstillväxten i Sverige snart kommer att bli negativ.

Mina franska släktingar gynnades av nedgången på bostadspriserna under 1400-talet. Det fanns ett överflöd av billiga och bra bostäder för dem som klarade sig från digerdöden och kriget. De här erfarenheterna har förts vidare generation för generation och det har lett till att ingen av mina nära släktingar har överbelånat sig under de senaste 25-30 åren av uppgång av bostadspriserna.

Några bekanta, som inte har lika robusta släkterfarenheter, har däremot lånat utan tanke på att allt går i cykler. De måste nu både snåla och ta av sitt sparkapital, men håller ändå uppe en fasad av att vara lyckliga och framgångsrika. Äktenskapet knakar i fogarna av den ekonomiska stressen, men de anser sig inte ha råd att i dagsläget gå skilda vägar. Kvinnan i familjen - min väninna - lär dock dra så snart någon hyrsrättsinnehavare med pengar på fickan dyker upp på Tinder på hennes hemliga extratelefon.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-06 kl. 18:11.
Citera
2023-10-06, 19:13
Medlem
Citat:
Din kommentar visar på att du är väldigt dåligt bevandrad i människans historia. Bankväsendet utvecklades redan under 1100-talet under Tempelriddarordern och på 1200-talet tog köpmän efter detta. När man kom fram till 1375 var systemet rätt så sofistikerat och långt ifrån gethandel.

Skälet till att priserna på bostäder sjönk i Frankrike från slutet av 1300-talet och inte återhämtade sig förrän 150 år senare var främst att befolkningen minskade på grund av digerdöden och hundraårskriget. Det gjorde att tillgången på bostäder översteg efterfrågan. Det är högst relevant för den situation som vi nu befinner oss i, där befolkningstillväxten i Sverige snart kommer att bli negativ.

Mina franska släktingar gynnades av nedgången på bostadspriserna under 1400-talet. Det fanns ett överflöd av billiga och bra bostäder för dem som klarade sig från digerdöden och kriget. De här erfarenheterna har förts vidare generation för generation och det har lett till att ingen av mina nära släktingar har överbelånat sig under de senaste 25-30 åren av uppgång av bostadspriserna.

Några bekanta, som inte har lika robusta släkterfarenheter, har däremot lånat utan tanke på att allt går i cykler. De måste nu både snåla och ta av sitt sparkapital, men håller ändå uppe en fasad av att vara lyckliga och framgångsrika. Äktenskapet knakar i fogarna av den ekonomiska stressen, men de anser sig inte ha råd att i dagsläget gå skilda vägar. Kvinnan i familjen - min väninna - lär dock dra så snart någon hyrsrättsinnehavare med pengar på fickan dyker upp på Tinder på hennes hemliga extratelefon.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på det här svamlet.
Citera
2023-10-06, 20:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det här svamlet.

Du kan ju förklara hur ditt tidigare påstående om att sjunkande bostadspriser på 20 års sikt är lika osannolikt som att grisar kommer flygande i ljuset av att priserna i Frankrike under medeltiden sjönk under en tidshorisont på 150 år och - ett mer näraliggande exempel - i Japan under mer än 20 år räknat från toppen kring 1990.

Ett annat exempel är Italien, där bostadspriserna nu är lägre än för 20 år sedan och faktiskt även lägre än vad de var 1992. Detta visserligen i reala termer och inte i nominella. I förhållande till toppen 2007 har bostadspriserna i Italien dock även minskat nominellt.

https://fred.stlouisfed.org/series/QITR628BIS

https://tradingeconomics.com/italy/c...rice-index-cpi
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-06 kl. 20:08.
Citera
2023-10-07, 22:57
Medlem
Citat:

Ett annat exempel är Italien, där bostadspriserna nu är lägre än för 20 år sedan och faktiskt även lägre än vad de var 1992. Detta visserligen i reala termer och inte i nominella. I förhållande till toppen 2007 har bostadspriserna i Italien dock även minskat nominellt.

Medeltiden är irrelevant.

Glad att du förstod ditt eget snedsteg bär det kom till realökningen, då slipper jag förklara.

Den relevanta siffra som du pratar om saknar källa. Du kommer bara med källor på de siffror som pratar om något helt annat. Sammanträffande?

Om det du skriver stämmer så är 2007 inre 20 år sedan (vilket är den tidshorisont jag skrivit hela tiden) och jag misstänker i så fall även att skillnaden är nära noll idag och 2007.
Senast redigerad av kalleboool 2023-10-07 kl. 23:04.
Citera
2023-10-08, 06:36
Medlem
Citat:
Medeltiden är irrelevant.

Glad att du förstod ditt eget snedsteg bär det kom till realökningen, då slipper jag förklara.

Den relevanta siffra som du pratar om saknar källa. Du kommer bara med källor på de siffror som pratar om något helt annat. Sammanträffande?

Om det du skriver stämmer så är 2007 inre 20 år sedan (vilket är den tidshorisont jag skrivit hela tiden) och jag misstänker i så fall även att skillnaden är nära noll idag och 2007.

Medeltiden är visst relevant. De grundläggande ekonomiska sambanden mellan tillgång, efterfrågan och pris gällde då som nu. Vid negativ befolkningsökning minskar efterfrågan och priset på bostäder sjunker.

I Frankrike liksom i Japan sjönk bostadspriserna såväl nominellt som realt under mer än 20 års tid. Trots detta hävdar du att sjunkande nominella priser under 20 års tid är lika osannolikt som att grisar börjar flyga. När jag visade på exemplet med Japan, skrev du hånfullt att jag hade hittat ett (1) exempel i världshistorien. När jag visade på ytterligare ett exempel i världshistorien så hävdar du att medeltiden inte är en del av världens historia.

I fallet Italien är bostadspriserna nu nominellt lägre än vad de var 2007. Det är inte "extremt osannolikt" (dina ord) att de även är det 2027.

Om man skulle titta på reala bostadspriser - vilket är betydligt med relevant än nominella priser - finns det otaliga exempel på att de sjunker under 20 år. Att de svenska bostadspriserna realt kommer att vara lägre om 20 år från nu än idag är givet, såvida inte Sverige tillåter en massiv invandring eller river hundratusentals bostäder. Att de kommer att vara nominellt lägre är inte lika självklart - ihållande hög inflation förhindra en sådan utveckling - men det är inte "extremt osannolikt".

Jag har gett länkar till statistik som stödjer mina uppgifter. Du har inte tillhandahållit en enda länk till stöd för ditt påstående om att bostäder (Japan undantaget) alltid ökar i pris nominellt sett på 20 års sikt.

Ingen kan ta något av det som du skriver för något annat än svammel och hitte-på. Sannolikheten att grisar lär sig flyga är högre än att du råkar raspa ihop något relevant.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-08 kl. 06:38.
Citera
2023-10-08, 06:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
I denna tråd vill jag lyfta fram dom personliga anekdoterna. Hur har era vänner och bekanta drabbats av inflationen? Har dom fått sälja bilen? Billigare mat på jobbet? Vill inte gå ut och äta? Slutat resa.

Jag har en teori om att svenskar räntekänslighet är på tok för överdriven och att räntan behöver höjas bra mycket mer för att det ens ska bli tal om en kris. Mantrat om att "det nu har blivit tufft för svenskar som lägger om sina lån" är totalt skitsnack, då ingen i min närhet ändrat om sina vanor.

Så hur ser det ut för er andra?

Dagens ränta är inte höga och tror dom flesta klarar av höjningen som blivit.
Dom sim levt med låg ränta från första början och levt med tron att räntan alltid skulle förbli låg och har köpt dyra hus, är nog dom som får det svårt nu när räntorna har blivit högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in