2023-09-26, 23:00
Medlem
I denna tråd vill jag lyfta fram dom personliga anekdoterna. Hur har era vänner och bekanta drabbats av inflationen? Har dom fått sälja bilen? Billigare mat på jobbet? Vill inte gå ut och äta? Slutat resa.

Jag har en teori om att svenskar räntekänslighet är på tok för överdriven och att räntan behöver höjas bra mycket mer för att det ens ska bli tal om en kris. Mantrat om att "det nu har blivit tufft för svenskar som lägger om sina lån" är totalt skitsnack, då ingen i min närhet ändrat om sina vanor.

Så hur ser det ut för er andra?
Citera
2023-09-26, 23:53
Medlem
Som vanligt drabbas ju inte kålhuvena i närheten lika hårt som jag. 🤬
Citera
2023-09-27, 00:28
Medlem
Hegamons avatar
Någon har sagt till mig, att denne inte har pengar kvar. Hyran äter upp allt, eller snarare lånen äter upp allt han tjänar. Det är nog flera än jag tror som bolånetorskat.
Citera
2023-09-27, 08:14
Avstängd
Svensken har blivit markant fattigare och det börjar bli svårt att blunda för att landet hamnat på efterkälken. Svennebanan har helt enkelt inte speciellt hög standard.

Det där med att den "höga räntan" skulle vara anledningen är bara lobbying och statlig propaganda, vilket tyvärr innebär en majoritet av inormationen du läser. En av bakgrunderna till svenskens fattigdom är tvärt om att svenska staten tagit samhällets kapital - inte minst genom att hålla räntan mycket lägre än vad den utlovat.
Citera
2023-09-27, 08:42
Medlem
Varken jag eller NÅN av alla mina kompisar har märkt av inflationen under hela tiden som den har pågått och vi har inte märkt av räntan heller och vi är ett gäng på 5-10 personer.
Citera
2023-09-27, 08:44
Medlem
Atamons avatar
Oproportionerligt stort fokus på bolånetagate.
Låginkomsttagare i hyresrätt med blancolån och konsumtionskrediter mef räntor på 30-40% är en gigantisk grupp med problem.

Det är hyrresrättsfolket som är hos kronofogden, inte folk med bolån.
Citera
2023-09-27, 15:52
Medlem
Min kompis utanför Alingsås bor med sina föräldrar på en stor gård med jordbruk och stall och grisar och kor och en stor skock får. De har räntor på en tillbyggnad annars inga lån. Dessvärre är det ju det elen, foder etc som påverkar lönsamheten rejält å det är väl ungefär samma för vår verksamhet fast vi har satsat på bergvärme eller luft/luft i de flesta byggnaderna.
Citera
2023-09-27, 16:10
Medlem
Borde vara folk som nu har månadskostnader på räntor och obligatoriska amorteringar på 20K per månad och mer, och detta på medelstora lägenheter. Lägg till en leasingbil på det. Borde inte detta vara ett problem? Jag tycker det skrivs väldigt lite om medelklassen som nu får det kärvare.
Citera
2023-09-27, 22:56
Medlem
Detta skrämmer mig. Hur ska vi någonsin få bukt på inflationen om vi inte bromsar? Vi matas med att vi inte fixar 7% ränta när vi lätt hade klarat 15% ränta. Vi lurar bara oss själva.
Citera
2023-09-30, 21:15
Medlem
miqqqas avatar
Alla vi medelsvensson med bolån och ungar känner tydligt av det. Man får hitta sätt att prioritera- köpa billigare matvaror, vänta med att byta bil, äta ute mindre och åka mindre på semester. Det märks. Däremot har man haft en väldigt sårbar ekonomi om man sitter nu och knappt kan betala lånen och handla mat. De problemen ligger nog till större del hos ensamstående och överbelånade.
Citera
2023-10-01, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
I denna tråd vill jag lyfta fram dom personliga anekdoterna. Hur har era vänner och bekanta drabbats av inflationen? Har dom fått sälja bilen? Billigare mat på jobbet? Vill inte gå ut och äta? Slutat resa.

Jag har en teori om att svenskar räntekänslighet är på tok för överdriven och att räntan behöver höjas bra mycket mer för att det ens ska bli tal om en kris. Mantrat om att "det nu har blivit tufft för svenskar som lägger om sina lån" är totalt skitsnack, då ingen i min närhet ändrat om sina vanor.

Så hur ser det ut för er andra?

Är nån på jobbet som nu börjat äta matlåda som tidigare alltid åt utelunch (de flesta käkar låda sen tidigare).förutom det inte noterat några stora skillnader hos folk. Kan ju vara någon som skippar att byta bil till en nyare, det är ju svårt att veta.
Citera
2023-10-01, 05:52
Medlem
gröt aka overnightgoat har blivit jääävligt trendigt

inte många som snackar suchi, lyxresor, ny bil etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in