2023-09-27, 02:43
Medlem
För en gammal bil i vinterkyla, behöver du borste/skrapa, ingen handbroms, alltid minst halvtank och fräscht batteri. Startkablar, rattmuff och parkera i nedförsbacke är också bra grejer.
Citera
2023-09-27, 02:52
Medlem
Running_mans avatar
Bränsledriven värmare är det bästa, kolla upp det.
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Osannolikt, men i så fall kan man ta något ljummare vatten. Till och med kallvatten funkar.

Alternativt kan man fylla en plastpåse med varmvatten och svepa över rutorna, men det tar längre tid.
Finns ju filmbevis på det hela. Bara att leta upp på Youtube...
Citera
2023-09-27, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SG-1051
Hej!

Jag har en gammal bil som inte är världens bästa bil med det är den bilen jag har råd att äga. På vintrarna brukar jag verkligen lida av kyla och jag behöver gå upp till jobbet vid 4:30 tiden för att hinna göra bilen varm och få bort all snö och is.

Min parkering har ingen el i närheten och därför kan jag inte koppla en sådan vanlig värmefläkt och stänga dörren tills bilen blir go och varm.

Hjälp snälla!
Du åker till macken, OKQ8 och hämtar två stycken 5 eller 10 liters plastdunkar.
Du fyller dom med vatten nästan ända upp nästan fulla och inte med salt eller så, utan bara med vanligt vatten.
När du tror det blir minusgrader under natten så på kvällen innan så ställer du in en av dunkarna på golvet passagerarplats, med den andra inne hos dig i hallen.
När du kommer hem igen från jobbet så byter du dunkarna. Den kalla frysta mot den i hallen. osv.
Luften i kupe'n stannar då vid fryspunkten ungefär dvs 0 grader och inte -8 grader, otrolig skillnad.

Jo på jobbet om du köper en kupe' fläkt så är det ofta bara 600 Watts effekt som inte löser säkringen så att köpa en 1500 W är helt fel typ. Silverplast på rutan 25 kr.
Senast redigerad av MyOpinion2 2023-09-27 kl. 04:42.
Citera
2023-09-27, 05:59
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SG-1051
Både och.

När det blir snö och is så kan det ta evigheter att få bort allt då bilen är så slö på att bli varm. Jag tänker på kylan plus sikten som är så dålig. Vill jag ha bra och säker sikt då får jag stå ute ca 30 min och skrapa. Och det är detta jag gärna vill slippa.

Varför tar det 30 minuter att skrapa? Är
Du totalt efterbliven? Gör som alla andra:

1: ta på
Dig tillräckligt med kläder; tjock jacka mössa och handskar, sen går du och startar upp bilen. Sedan tar du fram skrapan och skrapar bort all snö och is (tar 5 minuter) sen hoppar du in och kör iväg, slå på Maxvärmen Å är bilen snart varm.

Vad fan gafflar du om?
Citera
2023-09-27, 06:20
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
En gammal bil som har svårt att få upp värmen skulle även kunna vara ett tecken på en trasig termostat..
Det, plus att hela kylsystemet säkert är full med gammal skit, så jag skulle rekommendera TS att innan det blir kallt spola ur systemet.
På äldre bilar brukar det dessutom vara rätt enkelt att komma åt rören.
Citera
2023-09-27, 06:46
Medlem
Vad är det för bil? De flesta (alla?) bensinbilar blir ju varma när man kör. Dieslar kan ju va lite sämre med i vissa fall. Om det inte kommer värme kan det vara så enkelt som för lite vatten i kylsystemet eller dålig termostat.

Men om problemet är att skrapa rutorna är väl någon sådant skydd man lägger över det mest rimliga.
Citera
2023-09-27, 07:17
Moderator
Is på rutan har du ju fått svar på, det enklaste och billigaste om man inte har tillgång till el är att lägga en filt, handuk eller ett skydd som är anpassat för just ändamålet på vindrutan vid parkering. Sidorutorna sprayar du med de-icer.
För kyla går det ju inte att göra så jävla mycket, men ett par smidiga men varma handskar och varma kläder, i värsta fall, om bilen är helt kass, får du väl ta på dig underställ eller som en gammal kollega, skoteroverall.
Om bilen tar alldeles för lång tid på sig att få upp värmen så får du ju se över den och laga felet, för i princip alla bilar som är sålda i Sverige klarar av att värma kupén på max 10 minuter om de är friska.
Citera
2023-09-27, 07:40
Medlem
Facades avatar
Stoppar du i en värmefläkt på 12v så kommer du ha en bil utan kräm i batteriet när du ska starta den.

Två ord: Glöm det!
Citera
2023-09-27, 07:46
Medlem
Struntar man i bilen och brandsäkerhet,
Skulle ha ett eget 12v system allt skiljerelä på Elen till grunkan så man slipper ladda ur bilens batteri. Finns en mängd liknande produkter och exempel på tuben där folk värmer sina garage med likande,
Vissa har mer avancerade styrsystem så man kan ställa timer.

Googla ”luftdiesel eller luftvärmare” finns amazon eller fruaaago till hjälp.
Tänk på avgaserna och att dem kan vara bra och släppa ut.
Senast redigerad av Qwerty1979 2023-09-27 kl. 07:52.
Citera
2023-09-27, 08:22
Medlem
12 volts värmefläktar är enbart bra för att avfrosta en liten del av rutan. Bor man nära havet eller där det är extra fuktigt som jag så vet jag hur jävligt det är att stanna och skrapa rutan 2 gånger till på vägen innan bil jäveln är varm. Ja det börjar bygga på frost nästan direkt efter man skrapat.
DÅ kan en sån där liten fläkt fungera för att få en liten "fläck" man kan kika ut ur.

Annars är det bara att hålla efter bilen, snöar det på kvällen/natten så gå ut innan du lägger dig och borsta av den eller förbered den med ett "täckte" som finns på tex biltema.

Vet inte om det finns värmare med fjärrkontroll men då får man som redan sagts se upp med avgaser och brandrisk.

Det bästa vore ju att hitta ett ställe med 230 volt så du kan ha en kupévärmare.

Eller det självklara alternativet att installera en bensin/diesel värmare eller byta bil till en som har men det verkar du inte ka ekonomi till?
Citera
2023-09-27, 08:50
Medlem
Kontrollräkna och se om du verkligen inte har råd med en annan bil med inbyggd bränsledriven motorvärmare. Det finns t.ex. väldigt många begagnade Volvos som har sådan fabriksinstallerad. Dessa drar dock också en del batteri vilket man får tänka på.
Citera
2023-09-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Kontrollräkna och se om du verkligen inte har råd med en annan bil med inbyggd bränsledriven motorvärmare. Det finns t.ex. väldigt många begagnade Volvos som har sådan fabriksinstallerad. Dessa drar dock också en del batteri vilket man får tänka på.
Det är inte så vanligt alls annat än på dieselbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in