2023-09-26, 22:24
Medlem
ZtarZcreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SG-1051
Hej!

Jag har en gammal bil som inte är världens bästa bil med det är den bilen jag har råd att äga. På vintrarna brukar jag verkligen lida av kyla och jag behöver gå upp till jobbet vid 4:30 tiden för att hinna göra bilen varm och få bort all snö och is.

Min parkering har ingen el i närheten och därför kan jag inte koppla en sådan vanlig värmefläkt och stänga dörren tills bilen blir go och varm.

Jag vill gärna ha tips på produkter som hjälper mig att få bilen varm under vintern, en sådan fläkt på batteri eller v12 som startar automatiskt innan man åker. Alltså att man schemalägger den.

Skriver redan nu för att hinna lösning till mitt stora problem!

Hjälp snälla!

Köp en diesel/bensinvärmare och låt någon verkstad installera den så har du en fjärrkontroll också
Citera
2023-09-26, 22:29
Medlem
Lägg en filt över framrutan så behöver du inte skrapa rutan särskilt mycket. Syntetolja i motorn och ett fräscht batteri så att bilen startar. Varma kläder förstås.

Jag skulle inte lägga pengar på en bensin eller dieselvärmare om bilen har ett lågt värde.
Citera
2023-09-26, 23:08
Medlem
Freebops avatar
Köp snöskydd till framrutan från biltema så blir inte vindrutan is

https://www.biltema.se/bil---mc/bilt...-cm-2000031876
Citera
2023-09-26, 23:10
Medlem
kromosomxyzs avatar
Vindruteskydd om du inte har tillgång till (eller skaffar/hyr en carport). Då slipper du snö och is. Nog fan klarar du av att köra igång bilen och sätta ned arslet även om det -25 grader ute? Snön och isen är det mest tidskrävande att bli av med. Att få upp värme i bilen, förutsatt du har ett bra värmepaket i bilen, tar väl inte så värst lång tid? Max tio minuter under färd.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...eskydd-619654/
Citera
2023-09-26, 23:40
Medlem
Megaforces avatar
De batteridrivna värmefläktarna värmer inte bilen nämnvärt, men de defrostar rutan i ett format på ca ett A4-ark på ca 5 minuter. Det gör att man kan åka iväg tidigare med bilen än annars om man måste köra på tomgång vilket tar kanske 7-8 minuter när det är riktigt kallt.

Det finns bilar med inbyggd elektrisk värme i defrostern, men de brukar vara på typ 500 watt och värmer ungefär lika bra som en kupevärmare, men bara när motorn är igång.

Om TS har en bil med 12V el i bagaget så kan man använda två st 12V fläktar anslutna både fram och bak och köra igång direkt efter man startat bilen. Då kan man få hyfsat defrostning av vindrutan.
Citera
2023-09-26, 23:46
Medlem
tomatlarss avatar
hur långt är ingen el i närheten? finns ju 50m skarv vindor att köpa ganska billigt. Sen brukar jag sopa av bilen kvällen innan om det snöar då är det inte lika mycket snö på bilen på morgonen.
Citera
2023-09-26, 23:56
Medlem
Fårskinnsfäll till sätet så blir du inte kall, Deicer på rutan så slipper du skrapa.
Detta i kombination med en Fuktslukare för minskad kondens bör göra det hela lättare.
Citera
2023-09-27, 00:53
Medlem
https://www.biltema.se/bil---mc/bilt...-cm-2000047246

Bilen kommer vara fri från både snö och is, tar 10 sekunder att dra av. Men det var väl någon minut att sätta på det.
Citera
2023-09-27, 01:06
Medlem
Finns relativt billiga bränslevärmare att köpa på nätet som bara värmer kupén, används även i båtar, men det krävs lite kunskap för att installera en sån.
Enklast är att ha en separat liten dunk med bränsle till den.
Citera
2023-09-27, 01:47
Bilkapell, till hela bilen. Lite meckigt att få på men sparar massor med tid på morgonen.
Fuktslukare inne i bilen för minskad kondens.
Rattmuff.
Fårskinn till sätet.
En kaffe att ta med.
Citera
2023-09-27, 01:54
Medlem
En gammal bil som har svårt att få upp värmen skulle även kunna vara ett tecken på en trasig termostat..
Citera
2023-09-27, 02:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Byt bil till en med bränsledriven värmare inbyggd. Finns massor med begagnade med sådana installerade.
Eller leta lite i grannskapet efter en parkeringsplats med motorvärmaruttag du kan hyra över vintern. Kanske räcker det med en vinter och att du hinner byta bil till nästa?

I vilket fall tar det max 20 min att starta bilen och få så mycket värme att rutorna blir isfria, så att du går upp halvfem borde innebära att du senast fem även de dagar du inte behöver tänka på bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in