• 1
  • 2
2023-09-26, 19:51
Medlem
Om man sätter upp en dator på detta viset, är den då säker för chat control o övrig skit, även om datorn varit ansluten till ens hemnät men aldrig inloggad på något som kan kopplas till en, t.ex steam, hotmail, gmail, youtube, facebook osv?

Är den helt anonym att göra….saker på? 🤔

Setup:

1. VärdOS - Valfritt Linux OS, Mac address changer.

2. VPN på VärdOS.

3. Whonix Gateway (virtualbox).

4. Linux Virtualbox (som inte är Whonix) konfigurerat direkt mot internet genom Whonix Gateway.

5. Installera VPN på Linux workstation virtual box.

6. Ha Mac address changer på alla virtualboxs.

7. Aldrig använda något kopplat till person i virtual box eller VärdOS?

Så,
1: Är datorn redan ”rökt” eftersom den använts anonymt på ens hemnätverk eller blir den ”ren” med denna setupen?

2: Kan chat control eller övriga äckelmyndigheter avlyssna, spåra eller få reda på vems dator det är eller något sådant alls?

Om ja på 1 & 2, förändras detta ifall den bara används på offentliga wifi eller annat wifi som ej kan kopplas till en?
Citera
2023-09-26, 20:00
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Är denna setup säker?

Finns inget som är säkert. Bara mer eller mindre vettigt.

Citat:
Virtualbox

Vem har kompilerat ihop din Virtualbox?
Citera
2023-09-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Vem har kompilerat ihop din Virtualbox?
Vad menar du?
Citera
2023-09-26, 20:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad menar du?

Med vad?
Citera
2023-09-26, 20:07
Medlem
Citat:
Med vad?
Det jag citerade dig i?
Citera
2023-09-26, 20:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Skit inte där du bor.

Beror dock lite på varför du vill göra detta och vem som den tänka motståndaren är.

Kan föreslå att du live bootar någon lämplig Linux dist och kör VPN med multi hop som har betalats med cash och eventuellt ihop med Tor. Den datorn ansluts enbart från publika wifis på typ Espresso house eller på lokala biblioteket. Och som du skriver så gör du inget dumt som att logga in på din bank eller mail eller annat som kan kopplas till din person.
Citera
2023-09-26, 20:12
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det jag citerade dig i?

Ok, om det var någon enstaka grej du inte begrep, så hade det kanske gått att reda ut. Men om du inte begrep ett enda skvatt av det jag skrev, så tror jag det är lika bra jag ger upp, och stannar där. Hoppas någon annan kan ge dig insikter.
Citera
2023-09-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Skit inte där du bor.

Beror dock lite på varför du vill göra detta och vem som den tänka motståndaren är.

Kan föreslå att du live bootar någon lämplig Linux dist och kör VPN med multi hop som har betalats med cash och eventuellt ihop med Tor. Den datorn ansluts enbart från publika wifis på typ Espresso house eller på lokala biblioteket. Och som du skriver så gör du inget dumt som att logga in på din bank eller mail eller annat som kan kopplas till din person.
Såklart inte, men anses datorn vara ”ren” ändå eller bör man skaffa en man aldrig ens startat hemma?
Citera
2023-09-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ok, om det var någon enstaka grej du inte begrep, så hade det kanske gått att reda ut. Men om du inte begrep ett enda skvatt av det jag skrev, så tror jag det är lika bra jag ger upp, och stannar där. Hoppas någon annan kan ge dig insikter.
Men säg för fan istället vad du menar! Menar du vem som skapat virtualbox? Det borde du isåfall veta att det är Oracle’s skapelse!
Citera
2023-09-26, 21:00
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Såklart inte, men anses datorn vara ”ren” ändå eller bör man skaffa en man aldrig ens startat hemma?

Stegen med Virtualbox känns lite som onödiga steg i ditt användningscase.

Varför inte bara liveboota Whonix från en USB rakt på värddatorn?

Men ja, skulle säga att den kan anses som ren men det beror helt enkelt på vad du ska göra.

Ska du göra saker som potentiellt kan reta upp och fånga uppmärksamhet från div myndigheter med kapacitet så skulle jag inte göra det hemifrån...
Citera
2023-09-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Stegen med Virtualbox känns lite som onödiga steg i ditt användningscase.

Varför inte bara liveboota Whonix från en USB rakt på värddatorn?

Men ja, skulle säga att den kan anses som ren men det beror helt enkelt på vad du ska göra.

Ska du göra saker som potentiellt kan reta upp och fånga uppmärksamhet från div myndigheter med kapacitet så skulle jag inte göra det hemifrån...

Kan man köra kali inifrån en whonix liveboot då?

Givetvis inte hemifrån nej.

Men det är inget problem att hårdvaran och värdos’et varit ansluten mot hemnätet förr och fått uppdateringar? Inget som kan spåras till en?

Inget user agent id eller så som läcker med ovan setup eller whonix liveboot?

Stegen med vm för rendundans/extra säkerhet?
Citera
2023-09-26, 21:33
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Kan man köra kali inifrån en whonix liveboot då?

Givetvis inte hemifrån nej.

Men det är inget problem att hårdvaran och värdos’et varit ansluten mot hemnätet förr och fått uppdateringar? Inget som kan spåras till en?

Inget user agent id eller så som läcker med ovan setup eller whonix liveboot?

Stegen med vm för rendundans/extra säkerhet?

Läste ingenstans att du ville köra Kali.

Har enbart koll på hur folk har torskat tidigare och då har jag aldrig sett något som indikerar att hårdvaran eller om den har använts privat tidigare har varit en faktor.

Främsta orsaken till att folk har torkat är vad jag har sett att man registrerar sig på skumma webbplatser där man bör vara anonym med sin privata epost och sedan loggar in på sin privata epost på samma maskin som man gör dumheter på.

Din setup ser helt OK ut men som sagt så får man anpassa sina säkerhetsåtgärder till vad en potentiell angripare/motståndare har för kapacitet och intresse av att komma åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in