• 1
  • 2
2023-09-26, 18:23
Medlem
exe.es avatar
Det östeuropeiska lågprisbolaget Wizz Air expanderar nu till Stockholm Arlanda Airport och startar två nya direktflyg till Budapest och Gdansk från den 31 oktober 2023. Det framgår av ett pressmeddelande.

Wizz Air, ett av Europas snabbast växande flygbolag, flyger redan från två andra av Swedavias flygplatser: Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport.

Dessa nya rutter förbättrar tillgängligheten från Stockholm till andra delar av Europa och beskrivs stärka turismbanden mellan länderna. Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, uttrycker sin entusiasm över att välkomna Wizz Air till Arlanda och betonar betydelsen av detta samarbete för resenärer och turism.

Wizz Air kommer att trafikera rutten mellan Stockholm och Budapest fyra gånger i veckan,
och mellan Stockholm och Gdansk dagligen.

https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/XiiGn1vT

Arlandas officiella inlägg:

https://www.instagram.com/reel/Cxpmn...RlODBiNWFlZA==

Först Eurowings, Ryanair och nu Wizz Air med två linjer. Har inte själv flugit med Wizz men kollade någon snubbe på YouTube som jämförde Ryanair och Wizz Air, han flög med båda bolagen under en och samma resa. Där var det tydligen lite skillnader mellan bolagen. Fast är det verkligen så lockande att åka med bland världens sämst rankande bolag? Visst att man kanske behöver dessa bolag på de lite mindre flygplatserna men tycker det är helt åt helvete att ytterligare skitbolag ska börja flyga från Arlanda. Frågan man kan ställa sig är om flygplatsen verkligen är beroende av att fler pissbolag börja flyga därifrån? Särskilt när vi redan har andra liknande bolag.
Citera
2023-09-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Det östeuropeiska lågprisbolaget Wizz Air expanderar nu till Stockholm Arlanda Airport och startar två nya direktflyg till Budapest och Gdansk från den 31 oktober 2023. Det framgår av ett pressmeddelande.

Wizz Air, ett av Europas snabbast växande flygbolag, flyger redan från två andra av Swedavias flygplatser: Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport.

Dessa nya rutter förbättrar tillgängligheten från Stockholm till andra delar av Europa och beskrivs stärka turismbanden mellan länderna. Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, uttrycker sin entusiasm över att välkomna Wizz Air till Arlanda och betonar betydelsen av detta samarbete för resenärer och turism.

Wizz Air kommer att trafikera rutten mellan Stockholm och Budapest fyra gånger i veckan,

Först Eurowings, Ryanair och nu Wizz Air med två linjer. Har inte själv flugit med Wizz men kollade någon snubbe på YouTube som jämförde Ryanair och Wizz Air, han flög med båda bolagen under en och samma resa. Där var det tydligen lite skillnader mellan bolagen. Fast är det verkligen så lockande att åka med bland världens sämst rankande bolag? Visst att man kanske behöver dessa bolag på de lite mindre flygplatserna men tycker det är helt åt helvete att ytterligare skitbolag ska börja flyga från Arlanda. Frågan man kan ställa sig är om flygplatsen verkligen är beroende av att fler pissbolag börja flyga därifrån? Särskilt när vi redan har andra liknande bolag.

Vad är det för piss med dessa bolag?

1. Ryan från Sverige till London, utekväll inkl. allt, resa tillbaka = mycket billigare än; förfest, taxi till Sthlm city, entré, garderob?, köer, hutlösa priser, taxi hem. Ryan är alltid pålitliga, billiga och bra!

2. Eurowings har egen flygplats, Dusseldorf. Supersmidigt, måste ofta byta men och många destinationer till lågt pris. Jag älskar dem!

3. Wizz, Underbart företag som jag pendlat mycket med i skoltid. Dom kör även ”tomma” natt-plan till ingen kostnad alls, för att sen nå udda orter i typ Turkiet, Egypten od, för att växla om till att ta hem charter resenärer.

4 Du glömde min No1 , Volotea!!! Tog dig runt medelhavet under pandemin för 9€ per resa!!
Citera
2023-09-26, 19:30
Medlem
Citat:

Nu är väl inte ARN en VIP-lounge för exklusiva flygbolag direkt. Är väl bara bra att det genomströmmar fler pax och servicekraven ökar på Swedavia. Jag kan ju välja bort att flyga med Ryan och Wizz, även om de avgår på gaten bredvid. Förstår inte problemet...
Citera
2023-09-26, 19:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Vad är det för piss med dessa bolag?

1. Ryan från Sverige till London, utekväll inkl. allt, resa tillbaka = mycket billigare än; förfest, taxi till Sthlm city, entré, garderob?, köer, hutlösa priser, taxi hem. Ryan är alltid pålitliga, billiga och bra!

2. Eurowings har egen flygplats, Dusseldorf. Supersmidigt, måste ofta byta men och många destinationer till lågt pris. Jag älskar dem!

3. Wizz, Underbart företag som jag pendlat mycket med i skoltid. Dom kör även ”tomma” natt-plan till ingen kostnad alls, för att sen nå udda orter i typ Turkiet, Egypten od, för att växla om till att ta hem charter resenärer.

4 Du glömde min No1 , Volotea!!! Tog dig runt medelhavet under pandemin för 9€ per resa!!

TS må vara en globetrotter av rang om han dissar Wizzair. Nya fina plan och bra orter och tider att åka på.
Citera
2023-09-26, 19:48
Medlem
Vad ska diskuteras? Flygplatsen blir glad med flera kunder och plan. Ingen måste resa med dem som inte vill!
Citera
2023-09-26, 20:06
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har flygit med Wizz, Ryan och Eurowings många gånger.

Eurowings har tagit över många av Lufthansas rutter inom Europa. Även om det ägs av lufthansa så är anställningsvillkoren betydligt sämre. Någon skrev att Eurowings har en egen flygplats, Dusseldorf, men det stämmer inte. Dusseldorf huserar många flygbolag och Eurowings flyger från många andra flygplatser. Eurowings är bättre än tex Wizz och Ryan.

Wizz och Ryan är hugget som stucket. Man bokar sin flygrutt utan packning och utan att förboka platser. Annars blir det en tusenlapp extra. Wizz har dyrast förvalda sittplatser. Sedan ser man till att man inte har för stort handbaggade (+500kr).
Sedan sätter man sig ner i sitsen och kollar på Ipad. Skit i att köpa överdyr ljummen öl eller kaffe.

Jag har hittillls haft tur och inte råkat ut för inställda flyg hos varken Ryan eller Wizz. Men, OM det blir inställt så kan man räkna med NOLL hjälp. Att ringa servicetelefoner och liknande kan man glömma. Du står där och kan fixa din egen hemresa...
Citera
2023-09-26, 21:59
Medlem
exe.es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen måste resa med dem som inte vill!

Där sa du något!

Jag fattar inte hur folk genuint kan tycka om att flyga med dessa pissbolag, visserligen är inte alla lågprisbolag på samma nivå. Finns såklart dem som har högre standard än andra, men vad jag har hört om Wizz Air så är det ren skit. Dock har jag inte flugit med bolaget själv som sagt, men kanske för ta och göra det för att bilda mig en fullständig uppfattning.
Citera
2023-09-26, 22:06
Medlem
Men vad är ni för ena flygkonnässörer? Ska man vara sådan är väl flyg i grunden det otrevligaste och minst bekväma transportmedel överhuvudtaget, oavsett bolag?

Jag flög lite med Wizz när jag bodde i Polen, främst till Köpenhamn och Skavsta. Precis som med alla andra flygbolag så var det dyrt och trångt ombord, men stack inte ut på något sätt från något annat jag flugit med. Det enda man får stå ut med är att åka buss från terminalen till flygplanet, som står parkerat en bit bort. Om jag ska resa från A till B med flyg är dock priset samt flygtiden det enda jag tar hänsyn till, och där ligger Wizz rätt bra till.

Har man tänkt flyga till Östeuropa utan att få svåra känningar i privatekonomin betyder Wizz goda nyheter. Personligen tar jag om möjligt tåget där jag kan ta med den packning och matsäck jag vill, får njuta av utsikten samt blir levererad direkt till valfri stadskärna. För att inte tala om att det är miljömässigt försvarbart. Mer civiliserat blir det inte.
Citera
2023-09-26, 22:06
Positivt. Vi behöver ett större utbud av lågprisalternativ. Det ska vara billigt att resa och varje resa behöver inte vara fullservice á la Orientexpressen. Jag har själv flugit till London flera gånger med Ryanair och man får precis vad man betalar för. 200 spänn enkel resa och då får du en stol och plats för en kabinväska och det är vad du behöver för en och en halv timme i luften. Almanackan står inte på 1957 längre, att resa är inte en statusupplevelse som man unnar sig iklädd full kostym och vattenkammat hår.

Fler lågprisbolag och större utbud. De enda som gråter är gammeldinosaurierna och folk med låg självkänsla.
Citera
2023-09-26, 22:29
Medlem
Gurotesukus avatar
Citat:

Är det denna videon som du menade eller?
https://youtu.be/1MMsx4cVfWY?si=MVXg069YpkAFfp-D
Citera
2023-09-26, 22:44
Medlem
needAlifes avatar
Vad är problemet? Just på kortare rutter är väl dessa lågprisbolag perfekta? Låg komfort och service men det kan man ju stå ut med om man är på plats på en timme för någon hundralapp eller två. Är väl inte värre än att trängas samma tid i rusningstrafiken en vanlig måndag.

Vill man inte åka med dem står det dig ju fritt att välja annat bolag.
Citera
2023-09-26, 22:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har flygit med Wizz, Ryan och Eurowings många gånger.

Eurowings har tagit över många av Lufthansas rutter inom Europa. Även om det ägs av lufthansa så är anställningsvillkoren betydligt sämre. Någon skrev att Eurowings har en egen flygplats, Dusseldorf, men det stämmer inte. Dusseldorf huserar många flygbolag och Eurowings flyger från många andra flygplatser. Eurowings är bättre än tex Wizz och Ryan.

Wizz och Ryan är hugget som stucket. Man bokar sin flygrutt utan packning och utan att förboka platser. Annars blir det en tusenlapp extra. Wizz har dyrast förvalda sittplatser. Sedan ser man till att man inte har för stort handbaggade (+500kr).
Sedan sätter man sig ner i sitsen och kollar på Ipad. Skit i att köpa överdyr ljummen öl eller kaffe.

Jag har hittillls haft tur och inte råkat ut för inställda flyg hos varken Ryan eller Wizz. Men, OM det blir inställt så kan man räkna med NOLL hjälp. Att ringa servicetelefoner och liknande kan man glömma. Du står där och kan fixa din egen hemresa...

Både Wizz och Ryan säljer väl bärs billigare än vad du hittar på valfritt sunkhak i Sverige?

I alla fall betydligt billigare än vad du kan hitta på flygplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in