• 1
  • 2
2023-09-26, 16:44
Medlem
Har aldrig orkat flytta mina pengar men börjar bli dags. Vad skulle ni rekommendera?
Citera
2023-09-26, 16:48
Medlem
Allt är samma skit. Inget är bättre än det andra.
Citera
2023-09-26, 16:55
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Har aldrig orkat flytta mina pengar men börjar bli dags. Vad skulle ni rekommendera?

Sbab är snäppet mindre illa. Det ger iaf ränta på kontot.
Nordea har likt de andra storbankerna storbankshetsvansinne och hade nog mått gott av att desa kunde flydde.
Citera
2023-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Är det en bank för sparande eller lönekonto du söker? Eller för båda?

När det gäller lönekonto så tror jag de flesta är lika illa, men kanske välja en med kontor i samma stad eller nära ditt boende?

När det gäller sparkonto så är det väl bara att välja någon med bra ränta, som SBAB, Landshypotek med mera. Du kan även ha flera sådana.
Citera
2023-09-26, 17:11
Bannlyst
Handelsbanken är bäst!
Citera
2023-09-26, 17:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vad skulle ni rekommendera?
Tycker du att banken är bajs med sina höga avgifter och driftstörningar så kan jag rekommendera Skandiabanken som inte kostar något om man struntar i deras kort.
Det finns klagomål på appen men den funkar bra för mig som har Android 13 och jag har inte provat att scanna räkningar eftersom de är på autogiro.
Citera
2023-09-26, 19:12
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmAkEnAvBaJs
Handelsbanken är bäst!
Charma oss gärna med argument?
Citera
2023-09-26, 19:16
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Transaktoner är väl egalt, kanske göra som Frankie boy för att spara 300SEk per år...

Se dock gärna till att hålla överflödet hos nischbanker och bara kapa topparna på storbankerna.
Citera
2023-09-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmAkEnAvBaJs
Handelsbanken är bäst!

Är de fortfarande lika kontorskåta att man måste kontakta just "sitt" kontor för precis allt?
Citera
2023-09-26, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown

Alltid bra kompetent kundservice.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är de fortfarande lika kontorskåta att man måste kontakta just "sitt" kontor för precis allt?

Nej de är väldigt flexibla.
Citera
2023-09-26, 20:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown

Affärsbankerna är vana att hantera företagskunder som har krav på service, därav har dom kompetent personal och bra service i högre utsträckning än "fårskockens" banker Swedbank och Nordea.

Dom senare får väl i viss mån ses som praktikantplatser, där dom duktiga ofta så småningom rekryteras av affärsbankerna. Antalet avgifter och storleken på avgifterna har historiskt varit större också, i alla fall hos Swedbank.

Några fristående tidigare "Sparbanken" kontor håller också en hyfsad servicenivå.

Det är i alla fall min syn på bankväsendet efter 60 år som bankkund, generellt går ingen bank att lita på längre, man får välja dom minst dåliga alternativen om man behöver den service som ett riktigt bankkontor kan ge.
Annars är det väl den nischbank med bäst ränta och minst avgifter för stunden som gäller.
Citera
2023-09-26, 21:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Det beror ju lite på din totala situation, har du flera försäkringar (fordon och hem och fler) och regelbundet sparande så kan Länsförsäkringar vara ett alternativ då du som helkund får bra rabatt på försäkringarna.
Jag har lönekontot där, och har gjort det valet med tanke på försäkringsrabatten, sparar minimibeloppet 500kr/månad där också. Tror aktiedepå är gratis där också, var i alla fall det tidigare.

Annars är affärsbankerna som SHB och SEB mitt självklara val före "folkbankerna" Swedbank och Nordea som jag tycker mest är dyra, krångliga/inkompetenta och har usel kundservice. Naturligtvis finns lokala skillnader då varje kontor har olika chefer och personal.

Några lokala "Sparbanken" kontor kan också vara bra, kolla i lokal Facebookgrupp vad andra tycker fungerar bra där du bor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in