2023-09-27, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen90
Jag har haft problem med sömnen i lite mer i en månad nu, det började efter en kräftskiva där jag dagen efter inte kunde sova på hela natten.

Har varit lite till o från, ibland har jag kunnat sova på flera dagar sen har det kommit en natt då jag har varit vaken hela natten. O jag stressar upp mig som fan då. Har varit på vårdcentralen o fått Lergigan utskrivet, funkade en natt sen har det inte gett någon effekt.

Jag har till och med varit på psykakuten där jag fått Zyprexa och Propavan. Zyprexan har funkat bra vid insomning men propaven var totalt skit för mig mot sömnbesvären.

Har den senaste tiden haft väldigt svårt att somna in, var vaken hela natten idag tex. tog en zyprexa förra natten som jag kunde sova på men inatt så låste det sig igen, (tog 2 lergigan utan resultat). Jag får väldigt mycket ångest o blir stressad över den här situationen. Är arbetslös för tillfället men har fått ett nytt jobb som jag börjar på nästa vecka.

Är det någon här inne som haft liknande problematik angående sömnen och lyckats vända det som kan hjälpa mig? jag mår hemskt dåligt över det här och ser ingen lösning och börjar tappa hoppet.

Du är orolig och nervös inför jobbet, inte svårare än så.

Gällande mediciner är det bullshit. Mediciner är till för att dämpa symptom men inte ta bort problemet. Gå till roten varför du är stressad, jag är övertygad om att det är pga nytt jobb.

När jobbade du senast?
Började detta i samband med att du fick jobbet?
Citera
2023-09-27, 05:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Om man inte själv har lidit av grova sömnbesvär så är det såklart svårt att förstå.

Du utgår ifrån att Jag INTE har levt med grova sömnbesvär och ångest... Att jag inte har en aning om vad det är jag sitter här och berättar.. Att du är den enda i världen som vet vad det innebär med sömnbesvär..

Jag har typ 3 gånger redan insinuerat att jag garanterat redan har gått igenom allt det där..

Att du sitter här och tjaffsar om det jag skrev. Istället för att ta till dig utav tipset. Är för att du ej är redo att ta dina egna steg och sluta förlita dig på piller..

Jag har haft socialfobi och grov ångest problematik i långt mer än 10 år... Det är förmodligen mer tankar som rör sig i mitt huvud än vad du någonsin har haft.. Och Jag vet att det jag sa nu funkar..

Och btw så resonerar även jag med Madchild.. Kommer inte att förlita mig på droger för att somna in i vilket fall...
Senast redigerad av vildhane 2023-09-27 kl. 06:01.
Citera
2023-09-27, 07:26
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Sömnskola i all ära men om man har upplevt riktiga sömnbesvär så fungerar det inte med dessa metoder.

Det är ungefär som när någon rekommenderar en person med kraftig ångestsjukdom att bara gå ut och promenera eller jogga för att bota sjukdomen.

Dessa råd som folk kommer med fungerar såklart bra vid milda sömnbesvär eller mild ångest. Kanske tom mot måttliga sömnbesvär och ångest efter mycket träning men när det gäller grov ångest och grova sömnbesvär så fungerar tyvärr inte militärens "tänk inte tänk inte".

Ts ska nog passa sig för neuroleptika dock. Visst, i vissa fall kan sömnlöshetens negativa effekter överstiga bieffekter och risker med läkemedel som Zyprexa. Det finns dock bättre medel som zopiklon (Imovane) och zolpidem (Stilnoct).

Imovane är till skillnad från Zyprexa designad just för sömn och den kommer med ytterst få eventuella bieffekter. Lite smak av järn i munnen dagen efter är väl det som folk som mest rapporterar om. Risk för tillvänjning finns där men det man måste fundera på är om den risken verkligen överstiger risken med att inte sova tillräckligt under långa perioder.

Om Ts har grövre sömnsvårigheter så är rekommendationer om "tänk inte tänk inte" eller promenader ungefär lika effektiva som att rekommendera blåbär för att bota cancer.

Antihistaminer fungerar i princip bara för väldigt milda sömnsvårigheter. Neuroleptika som Zyprexa och Seroquel slår utan tvekan ut vem som helst men kommer också med många och väldigt påtagliga bieffekter. Ts bör istället be läkaren om att få prova Imovane att ha vid behov.

Imovane är en z-analog och alltså släkt med bensodiazepiner vilket gör en del läkare väldigt anti denna medicin men, att ta 7.5-15mg en gång per kväll någon gång då och då kommer inte att vara något problem,. generellt sett.

Jag har Saroten 10mg 1-3 vid behov, så relativt låg dos då detta egentligen är ett Antidepressivum av den äldre modellen (TCA) men mkt effektivt vid sömnbesvär och verkar inte ha direkt toleransutveckling, om inte annat väldigt långsam.
Mirtazapine 15mg, också bra men satan så hungrig man blir, Mirtazapin kan nästan kännas som Cannabis enligt mig, iaf i början. Propavan 25mg vid behov men den går max att ta en halv av pga biverkningarna morgonen efter, så den undviker jag oftast.

Ett annat tips är Quetapine i låga doser, funkade grymt bra ett tag men sen vänjde man sig, men varvar man med tex den och Imovane eller Stillnoct skulle kanske kunna funka. Annars är ju dom sömngivande benzodiazepinerna bäst tex Nitrazepam men den måste du också varva pga toleransutveckling, i princip inga bieffekter dock. Cannabis hjälper också iaf för mig.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-09-27 kl. 08:24.
Citera
2023-09-27, 07:47
Medlem
Jag tog 2 Lergigan vid kl 19 igår kväll. La mig i soffan o kollade på Al Bundy. somnade någon gång mellan 21-22. Vaknade vid 5 tiden och har legat a dragit mig i någon timme. Skönt att få ha sovit. Nu ska jag gå ut på en lång promenad snart.
Citera
2023-09-27, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du är orolig och nervös inför jobbet, inte svårare än så.

Gällande mediciner är det bullshit. Mediciner är till för att dämpa symptom men inte ta bort problemet. Gå till roten varför du är stressad, jag är övertygad om att det är pga nytt jobb.

När jobbade du senast?
Började detta i samband med att du fick jobbet?

Problemen började innan jag fick jobbet.
Citera
2023-09-27, 07:54
Medlem
Citat:
Sömnskola i all ära men om man har upplevt riktiga sömnbesvär så fungerar det inte med dessa metoder.

Det är ungefär som när någon rekommenderar en person med kraftig ångestsjukdom att bara gå ut och promenera eller jogga för att bota sjukdomen.

Dessa råd som folk kommer med fungerar såklart bra vid milda sömnbesvär eller mild ångest. Kanske tom mot måttliga sömnbesvär och ångest efter mycket träning men när det gäller grov ångest och grova sömnbesvär så fungerar tyvärr inte militärens "tänk inte tänk inte".

Ts ska nog passa sig för neuroleptika dock. Visst, i vissa fall kan sömnlöshetens negativa effekter överstiga bieffekter och risker med läkemedel som Zyprexa. Det finns dock bättre medel som zopiklon (Imovane) och zolpidem (Stilnoct).

Imovane är till skillnad från Zyprexa designad just för sömn och den kommer med ytterst få eventuella bieffekter. Lite smak av järn i munnen dagen efter är väl det som folk som mest rapporterar om. Risk för tillvänjning finns där men det man måste fundera på är om den risken verkligen överstiger risken med att inte sova tillräckligt under långa perioder.

Om Ts har grövre sömnsvårigheter så är rekommendationer om "tänk inte tänk inte" eller promenader ungefär lika effektiva som att rekommendera blåbär för att bota cancer.

Antihistaminer fungerar i princip bara för väldigt milda sömnsvårigheter. Neuroleptika som Zyprexa och Seroquel slår utan tvekan ut vem som helst men kommer också med många och väldigt påtagliga bieffekter. Ts bör istället be läkaren om att få prova Imovane att ha vid behov.

Imovane är en z-analog och alltså släkt med bensodiazepiner vilket gör en del läkare väldigt anti denna medicin men, att ta 7.5-15mg en gång per kväll någon gång då och då kommer inte att vara något problem,. generellt sett.

Jag håller med Imovane skulle vara bra att ha hemma vid behov
Citera
2023-09-27, 08:26
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Problemen började innan jag fick jobbet.
Funkar Lergigan så kör på det, en effektiv antihistamin men även där kan tolerans utvecklas. Det bästa är att om du nu ska långtidbehandlas är att varva mediciner så att tolerans och beroende hålls så lågt som möjligt, då funkar medicinerna längre så att säga.
Citera
2023-09-27, 09:46
Medlem
1984evers avatar
Citat:
Jag tog 2 Lergigan vid kl 19 igår kväll. La mig i soffan o kollade på Al Bundy. somnade någon gång mellan 21-22. Vaknade vid 5 tiden och har legat a dragit mig i någon timme. Skönt att få ha sovit. Nu ska jag gå ut på en lång promenad snart.

Fan vad gott! Håll på dina rutiner nu, du vet ju vad som fungerar för dig nu. Om du äter Lergigan regelbundet/länge så borsta tänderna noga, man blir torr i käften av dom = mer bakterier på natten. Samma när man slutar snusa, snuset/saltet håller uppe PH i munnen, så när man slutar blir det mer noga att borsta. Men inget att oroa sig över bara komma ihåg att borsta normalt.
Citera
2023-09-27, 09:50
Medlem
1984evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Funkar Lergigan så kör på det, en effektiv antihistamin men även där kan tolerans utvecklas. Det bästa är att om du nu ska långtidbehandlas är att varva mediciner så att tolerans och beroende hålls så lågt som möjligt, då funkar medicinerna längre så att säga.

Var står det att man utvecklar tolerans mot Lergigan/Prometazin? Min läkare sa att det var noll risk för tillvänjning när jag fick dem.
Citera
2023-09-27, 09:54
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1984ever
Var står det att man utvecklar tolerans mot Lergigan/Prometazin? Min läkare sa att det var noll risk för tillvänjning när jag fick dem.
Ja dom säger så, men verkligheten är att du utvecklar tolerans mot allt, precis som näsan anpassar sig om det luktar illa, tillslut luktar det inte illa längre för att ta ett exempel. Det läkaren borde säga är att den är enklare att sluta med jämfört med andra starkare mediciner men det är individuellt. Om medicinen hjälper dig att sova så kommer du bli beroende av den för att kunna sova vilket säger sig självt.
Citera
2023-09-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984ever
Fan vad gott! Håll på dina rutiner nu, du vet ju vad som fungerar för dig nu. Om du äter Lergigan regelbundet/länge så borsta tänderna noga, man blir torr i käften av dom = mer bakterier på natten. Samma när man slutar snusa, snuset/saltet håller uppe PH i munnen, så när man slutar blir det mer noga att borsta. Men inget att oroa sig över bara komma ihåg att borsta normalt.

Tog till o med en löprunda nyss. Ingen snus har jag tagit heller. Tycker du jag ska ta en Lergigan ikväll istället för 2? Kanske kör en till löprunda ikväll om jag orkar några timmar innan läggdags
Citera
2023-09-27, 11:05
Medlem
1984evers avatar
Citat:
Tog till o med en löprunda nyss. Ingen snus har jag tagit heller. Tycker du jag ska ta en Lergigan ikväll istället för 2? Kanske kör en till löprunda ikväll om jag orkar några timmar innan läggdags

Jag tycker du ska göra precis som igår några dagar i rad, då du faktiskt vet att det fungerar för dig.
Sen när du har några goa nätter bakom dig, så kan du börja experimentera med att ändra på saker.
Helst en sak i taget, då vet du ju vad som påverkar dig mest.

T.ex. träning på kvällen gör det svårare för mig att somna, andra rekomenderar det så det verkar vara personligt. För mig är det att vara ute i ljuset på dagen som är viktigast.

Angående Lergigan så skulle jag följa det som står på burken, äter du dubbel dos utan att diskutera det med läkaren kan det bli problem med recept i framtiden. Vad är det för styrka på tabletterna? Jag hade 50 mg och skulle äta "en vid behov". Jag åt två, alltså 100 mg, på kvällen och när jag nu läste i FASS så står det att maxdos för sömnsvårigheter är 50 mg. Det är ju dock individuellt, jag tyckte att de fungerade dåligt och de verkar ju fungera bra för dig så jag skulle säga att om du tar 2x50 mg är det nog bra att försöka gå ner till 1 om några dagar iaf. men har svårt att tro att det skulle vara farligt med 100 mg/natt några veckor. Undvik alkohol om du inte är alkis bara!

Sätt rimliga mål med snuset, jag slutade cold turkey efter att ha snusat över en dosa om dan i säkert 20 år. Men det skulle jag inte göra samtidigt som jag försöker ta mig igenom en period av sömnsvårigheter.
Att sluta snusa påverkade varken mitt blodtryck eller min puls, men gott för plånboken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in