2023-09-26, 19:04
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Driver eget med 12 anställda inom nischad del av byggbranschen .
har alltid varit brist på hantverkare inom vårt gebit och vi alltid haft mycket att göra

Plockar just nu 25000 i lön + förmånsbil.
Plockar ut runt 50k ur firman på annat sätt i månaden
köper så mycket det går på firman.
Byggde en attefallare svart åt en granne förra året , köpt all material på firma 450k i handen

Gör ändå 1-2 miljoner varje år .

sitter på fasta kontrakt till våren 2025 som täcker våra fasta kostnader .

Är runt 50-strecket och har en exitplan och sälja firman om 5-6 år .
räknar med att få ut 12-15 miljoner för firman
Hur lång tid tog det att komma dit du är idag?
Citera
2023-09-26, 19:14
Medlem
Har själv varit i städ & service. Du kan inom en snar framtid ta en lön på 40 typ beroende på var du bor.

Här har du ett tips som inte är on topic, om du väljer en bransch som inte kräver utbildning.

Skaffa en anställd och det snabbt, ge den anställda allt jobb du finner ute på fält (men kvalitetssäkra). Lägg din tid på att bygga upp företaget, inte till att jobba åt företaget.
Citera
2023-09-26, 19:37
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
driver egen städ firma o tar ut runt 40k per månad. har oxå ett online sido projekt mer som hobby där ja tar ur 10k i månaden. men de e mycke jobb så ja rekommenderar att du väljer ett område som du verkligen brinner för o kan tänka dig o jobba 15 timmar om dagen med =) o va beredd på o säga hej då till sömn o lunch raster o fritids hobby o relationer o allt sånt. man måste gå all in o då har man inte tid o sega flera minuter om dagen

Vad krävs exakt för att starta en städfirma.
Hur mycket kapital krävs och hur får man kunder. Är det avtal som man ska ingå med sina kunder?
Citera
2023-09-26, 19:59
Medlem
Tjoflos avatar
Jag har eget inom ett hantverk sedan 10 år tillbaka och senaste tre åren fram tills nyligen har jag valt att jobba 50-75% för att kunna vara hemma mer och om det blir VAB är det lättare för mig att avlasta min fru. Tar ut 25k brutto och 4500 extra på att hyra ut en del av mitt garage till mig själv. Bil i företaget är inkluderat i det med fria mil som är betalda genom arbeten. Datorer, mobil och roliga verktyg köper man ut på företaget med.

Nu när jag börjat jobba mer så ser det ut som om att jag skulle kunna ta ut lite mer samt utdelning i slutet som bonus. Men allt hänger på hur många jobb man får utspritt på hela året, så det är alltid svårt att våga ta ut för hög lön om det helt plötsligt kommer en dipp under tre månader.
Citera
2023-09-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Jag stjäl tråden en minut för att ställa en fråga jag undrat om. Vart går gränsen för skatteplanering? Det är nämligen ingen företagare värd namnet som ej planerat för skatt

Är detta skatteplanering? (FB) egenföretagare, vad jobbar ni med och vad får ni in per månad?

Skulle inte specifikt kalla de där för skatteplanering, det är snarare bara att vara påläst.

Skatteplanering är väl mer folk som tex startar skalbolag utomlands och har diverse upplägg som gör att dom kan minska skatten dom betalar i Sverige avsevärt. Det har alltid funnits ”kryphål” i regelverket som smarta människor utnyttjar utan att det för den delen är olagligt.

Skatteplanering har av någon anledning blivit synonymt med att göra något olagligt, vilket inte stämmer.

Står alltid nån vänster-ragata och vrålar om företag som skatteplanerar i SVT så jag fattar att folk har fått den bilden iofs
Citera
2023-09-26, 20:17
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur lång tid tog det att komma dit du är idag?

omskolade mig från en helt annan bransch vid 40
gick som vuxenlärling och startade eget dagen efter utbildningen var klar , Så jag har drivit eget i 7-8 år.

viktigast för mig att driva eget ..
tycka det är roligt och ha drivet
Då kommer pengarna på köpet
Citera
2023-09-26, 21:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
Sitter med tankarna om att öppna eget

tankarna går runt kring bilföretag mest men marknaden är väl lite sådär i den branschen

men är lättlärd och hade kunnat fokusera i nån annan kategori om det är lönsamt

min fråga är vad har ni för företag och vad får ni in netto per månad?

samt andra tips uppskattas

tacksam på förhand!

En sak är att få in. Det intressanta är vad man får ut.
Citera
2023-09-26, 21:16
Medlem
Core.s avatar
Citat:
har alltid varit brist på hantverkare inom vårt gebit och vi alltid haft mycket att göra

Byggde en attefallare svart åt en granne förra året , köpt all material på firma 450k i handen

Har två vänner som gjort samma resa med sina bolag.

Ha med i beräkningen att de som är villig att betala bra för företaget kommer kräva avtal med dig, att du sitter kvar 3-5 år, båda dessa snubbar vart tvungna att skriva på 5, annars gick det med till halva pengen vid försäljning.

Vet inte varför det är så, men misstänker att få är villiga att chansa på mindre företag, att alla stannar och fortsätter vara lönsamt om grundaren drar

Edit; med alla menar jag både anställda och kunder
Senast redigerad av Core. 2023-09-26 kl. 21:19.
Citera
2023-09-26, 21:37
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everglot
IT-konsult. Pris ligger mellan 850-1000 kr/h (exkl moms) in i bolaget, säg 925 kr/h så blir det 925 x 160 = 148 000 kr /mån. Har lång erfarenhet. Jobbar enbart mot andra företag.

AB är fördelaktigt.

Lön smartast att ta under brytgränsen för statlig inkomstskatt = 51 200 kr/mån.
Dyrare firmabil på det ger ca 30000 kr efter skatt varje månad.

Utdelning schablonbeloppet = 195 250 kr / år. 20 % skatt på det = 156 200 kr efter skatt. Fin extrapeng.

Innan du startar eget måste du ha en tjänst eller vara som du kan ta betalt för. Vilken lön vill du ta ut? Var beredd på att det dröjer innan du får löpande betalt för ditt arbete som egen. I början kan det vara flera månader.

Säg du börjar jobba 1 sept. Då fakturerar du sista sept och har ofta 35 dagar betalningsvillkor = du får betalt i början på november. Så du kan tidigast ta lön i november. Sen är det schysst att ha en buffert i bolaget. Räkna med några månader utan lön. Det betyder förmodligen att du behöver 50 000-100 000 i sparade pengar när du startar eget.

Sen ser många att starta bolag som en kostnad. Det är det inte - pengarna du använder för att starta aktiebolag går in i ditt bolag direkt. Sen betalar du lite administrationsavgift för att registrera bolaget mm men det är 1900 kr om du gör det online på Bolagsverket.

Det du behöver för AB:

- registrera bolaget (1900 kr)
- 25 000 kr in i bolaget
- redovisningsbyrå, finns allt från riktigt billiga till dyra även för fåmansbolag, ca 1500-2000 kr/mån exkl moms
- företagsbank
- telefoni
- försäkring

Har du beläggning alla 160 timmarna varje månad?

148 000kr i månaden, minus arbetsgivaravgift gör väl att vi landar på runda slängar 100 000kr i månaden. Med 1,1 miljoner i årslön (1 månads semester) så borde du kunna ta ut utdelning på 50% av det totala lönebeloppet i bolaget. Vet inte om man kan skjuta upp det till året efter så som man kan göra med det klassiska 3:12 upplägget med schablonregeln? Så varannat år borde du kunna plocka ut 550 000kr till 30% skatt? (Du hade lite små utgifter på under 30 000kr för redovisningsbyrån men orkade inte räkna med det).
Citera
2023-09-26, 21:45
Medlem
Oljas avatar
Egenkonsult och fakturerar mellan 1300-1600 i timmen exkl moms. Blir runt 240k i månaden.
Tar ut lön precis till brytpunkten + utdelning (hälften av årslönen) och sparar resten av pengarna i bolaget. Netto med utdelning blir ca 57k (37k lön och 20k utdelning). I bolaget sparar jag ungefär en årslön varje år.
Citera
2023-09-26, 23:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Se till att vara rejält påläst i den bransch du vill verka i, om du vill in i en bransch du inte kan ta hellre en anställning ett år o sug i dig allt som bara går. Var även lyhörd på allt som du bara kan tänkas ta in. Därefter gör du en ny utvärdering om du ska gå vidare.
Har flera bolag, några i startfas, alltså 0-3 år men förväntningarna är höga då det är i sektorer som människor behöver.
Tar inte ut så mkt lön runt 50 före skatt ungefär 80000 för bolaget får väl ut strax över 40 så 50% försvinner från bolaget till mitt konto.

Huh?
Citera
2023-09-26, 23:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

får. Man fråga, vad gör du med en halv mile I kontanter? Köper mat på Ica?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in