2023-09-26, 11:02
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
Sitter med tankarna om att öppna eget

tankarna går runt kring bilföretag mest men marknaden är väl lite sådär i den branschen

men är lättlärd och hade kunnat fokusera i nån annan kategori om det är lönsamt

min fråga är vad har ni för företag och vad får ni in netto per månad?

samt andra tips uppskattas

tacksam på förhand!

Se till att vara rejält påläst i den bransch du vill verka i, om du vill in i en bransch du inte kan ta hellre en anställning ett år o sug i dig allt som bara går. Var även lyhörd på allt som du bara kan tänkas ta in. Därefter gör du en ny utvärdering om du ska gå vidare.
Har flera bolag, några i startfas, alltså 0-3 år men förväntningarna är höga då det är i sektorer som människor behöver.
Tar inte ut så mkt lön runt 50 före skatt ungefär 80000 för bolaget får väl ut strax över 40 så 50% försvinner från bolaget till mitt konto.
Citera
2023-09-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everglot
...Lön smartast att ta under brytgränsen för statlig inkomstskatt = 51 200 kr/mån.
Dyrare firmabil på det ger ca 30000 kr efter skatt varje månad.

Utdelning schablonbeloppet = 195 250 kr / år. 20 % skatt på det = 156 200 kr efter skatt. Fin extrapeng...

Ett mycket bra svar och jag håller med om det mesta men med en lön som är strax under brytgränsen och med tillgängligt kapital i enmans-AB så tar man väl utdelning enligt huvudregeln i första hand, eller? Då blir det en lågbeskattad utdelning baserad på hälften av årslönen om jag förstått det rätt (ca 610 000/2=305 000 före skatt).
Citera
2023-09-26, 12:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag är egenkonsult inom projekt/programledning sedan 3 år tillbaka. Jag fakturerar strax över 200k ex moms per månad i snitt.

Sen finns det andra sätt än ren lön att få ut pengar som du ska använda om möjligheten finns, till exempel att hyra ut ett rum i huset som kontor till ditt eget företag.
Citera
2023-09-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Men de jag inte får ihop är även alla mäklarsidor o allt så går de knappt o hitta jobb för t ex C#,.NET. Kanske man hittar ett eller två jobb inom regionen. Ska ju finnas massa jobb ute men inte vad jag kan se.
Det är många som slåss om uppdragen nu och sedan kanske ett halvår tillbaka. Gäller att vara med i ett antal nätverk och scanna många sajter där uppdrag läggs ut.
Efterfrågan brukar vara högre närmare när budget för nästkommande år har satts, alla kanske inte gjort det än. Sen är det ofta så att konsultavtal slutar till 31 dec eller 30 juni så brukar alltid vara mer ute senare delen av hösten och senvåren. Brukar också känna att första veckorna i januari med nytt år är det sjukt mkt rekryterare som hör av sig.

Efter denna sommar har det varit rätt chill.

Tror det är bromsa som gäller nu för att om något halvår eller så börja gasa igen, när verksamheter inser att de behöver spendera på IT.
Citera
2023-09-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoss
Ett mycket bra svar och jag håller med om det mesta men med en lön som är strax under brytgränsen och med tillgängligt kapital i enmans-AB så tar man väl utdelning enligt huvudregeln i första hand, eller? Då blir det en lågbeskattad utdelning baserad på hälften av årslönen om jag förstått det rätt (ca 610 000/2=305 000 före skatt).
Självklart tar man så mycket utdelning som man kan så, så länge man klarar sig med pengarna som är kvar i bolaget, speciellt om det blir sämre tider och man kanske inte får in lika mkt i bolaget.

Sen så är det också smart att i stället för att göra högre vinst och skatta bort den (inget fel att betala skatt) så kolla vad som är dina behov, t ex firmabil, laptop, mobil, andra prylar och köp dem på firman (så länge du kan styrka att det behövs för din verksamhet). Då blir din vinst lite mindre men du har köpt in det du behöver och så behöver du inte betala lika hög vinstskatt, om du dvs går med vinst.

Man kan också periodisera vinsten och flytta över en del av den till nästkommande år osv.
Citera
2023-09-26, 12:43
Medlem
Konsult, tar ut 50.000 i lön + utdelning enligt 3:12 reglerna + 10 papp in på pensionskonto
Citera
2023-09-26, 13:45
Medlem
Minear kryptovalutor, men har inget registrerat företag.
Bor i fjällen och har satt upp 2 mindre vindkraftverk samt ett litet vattenkraftver/hjul i en åretrunt rinnande bäck, så jag betalar ingen el.

Jag funderar på att regga som företag dock och sen utöka med mer miners.
Citera
2023-09-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
driver egen städ firma o tar ut runt 40k per månad. har oxå ett online sido projekt mer som hobby där ja tar ur 10k i månaden. men de e mycke jobb så ja rekommenderar att du väljer ett område som du verkligen brinner för o kan tänka dig o jobba 15 timmar om dagen med =) o va beredd på o säga hej då till sömn o lunch raster o fritids hobby o relationer o allt sånt. man måste gå all in o då har man inte tid o sega flera minuter om dagen

Låter kvalitativt
Citera
2023-09-26, 17:38
Medlem
hydrols avatar
Jag stjäl tråden en minut för att ställa en fråga jag undrat om. Vart går gränsen för skatteplanering? Det är nämligen ingen företagare värd namnet som ej planerat för skatt

Är detta skatteplanering? (FB) egenföretagare, vad jobbar ni med och vad får ni in per månad?
Senast redigerad av hydrol 2023-09-26 kl. 18:24.
Citera
2023-09-26, 17:43
Medlem
Verkar som de flesta här tömmer sitt bolag varje månad eller år…
Citera
2023-09-26, 18:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Jag stjäl tråden en minut för att ställa en fråga jag undrat om? Vart går gränsen för skatteplanering? Det är nämligen ingen företagare värd namnet som ej planerat för skatt

Är detta skatteplanering? (FB) egenföretagare, vad jobbar ni med och vad får ni in per månad?

Ja det är klart att det är skatteplanering, med det sagt så är det inte olagligt. Absolut alla aktiebolag planerar sin skatt, stora som små.
Citera
2023-09-26, 18:56
Medlem
Doktorphils avatar
Driver eget med 12 anställda inom nischad del av byggbranschen .
har alltid varit brist på hantverkare inom vårt gebit och vi alltid haft mycket att göra

Plockar just nu 25000 i lön + förmånsbil.
Plockar ut runt 50k ur firman på annat sätt i månaden
köper så mycket det går på firman.
Byggde en attefallare svart åt en granne förra året , köpt all material på firma 450k i handen

Gör ändå 1-2 miljoner varje år .

sitter på fasta kontrakt till våren 2025 som täcker våra fasta kostnader .

Är runt 50-strecket och har en exitplan och sälja firman om 5-6 år .
räknar med att få ut 12-15 miljoner för firman
Senast redigerad av Doktorphil 2023-09-26 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in