2023-09-25, 20:27
Medlem
Var hade ni det för era familjemedlemmar eller nära vänner och hur gick det till? Ceremoni, gravsättning och minnestund?

Var det viktigt att få ett ordentligt avsked?
Citera
2023-09-25, 20:42
Jag är uppväxt på en gård i mellersta Sverige och
min farfar blev begravd i en återvunnen oljetunna 1995, han sista önskan var att det skulle serveras konjak efter begravningen men det var ingen som drack.
Citera
2023-09-25, 20:44
Medlem
Vi hade beställt kistbärare till svärmors begravning. De dök aldrig upp på grund av något missförstånd. Så vi som var där fick sänka ner kistan själva. De flesta närvarande var äldre eller av andra orsaker ganska klena. Jag fick ena huvudändan. Svärmor var ganska tung. Ingen utom jag, prästen och gud, om han finns, vet hur otroligt och på riktigt millimeternära det var att jag förlorade balansen och tappade kistan på sniskan och själv föll ner i gropen och landade uppepå svärmor. Jag kan fortfarande få ångest när jag tänker på det. Prästen uppfattade vad som höll på att hända och sträckte diskret ut en hand och det var den där lilla lilla skillnaden som gjorde att min tyngdpunkt förflyttades åt rätt håll.
För utom det var det en toppenceremoni.
Citera
2023-09-25, 21:41
Det blev en "direktare" för sambon. Vi hade diskuterat det tidigare och var överens om hur det skulle gå till när någon av oss lämnade in. Enkelt och okomplicerat och min saknad och sorg gick utmärkt att hantera utan en massa konstlade ceremonier.
Citera
2023-09-25, 21:46
Medlem
Det var en jäkla massa folk, hade föredragit ett lite mer privat avsked av pappa, kände att jag inte kunde sörja ordentligt, utan fick sitta och hålla mig från att bryta ihop, skitjobbigt faktiskt tyckte jag😔
Citera
2023-09-25, 21:57
Medlem
DoktorNos avatar
Har begravt föräldrarna och en bror på samma sätt. Direktkremering och minneslund utan några som helst ceremonier, kaffekalas eller dödsannonser. Snabbt, enkelt och smärtfritt och ett minimum av slöseri med pengar till näriga begravningsbyråer.
Citera
2023-09-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har begravt föräldrarna och en bror på samma sätt. Direktkremering och minneslund utan några som helst ceremonier, kaffekalas eller dödsannonser. Snabbt, enkelt och smärtfritt och ett minimum av slöseri med pengar till näriga begravningsbyråer.

Vad tyckte de andra släktingarna om det?
Citera
2023-09-26, 18:49
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vad tyckte de andra släktingarna om det?
De få som finns/fanns kvar av närmaste släkten visste vilka önskemål de avlidna hade vad gällde begravningarna och fick rätta sig efter det.

Som både mor och far sa, gör det enkelt och utan ståhej och gör nåt roligt för pengarna istället för att dödgrävare och advokater gamar åt sig.
Senast redigerad av DoktorNo 2023-09-26 kl. 18:53.
Citera
2023-09-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Var hade ni det för era familjemedlemmar eller nära vänner och hur gick det till? Ceremoni, gravsättning och minnestund?

Var det viktigt att få ett ordentligt avsked?

Jag har varit med om begravningar både i SvK och JV.

SvKs ritual är väldigt fin och lyfter verkligen fram det positiva hos den avlidne. Det finns också möjlighet att t.ex. någon sjunger osv. under själva begravningscermonin senare efter då man satt och pratade minnen och det blir väldigt känslosamt och trevligt. Det gav även en möjlighet till sorgebearbetning.

JVs var väldigt torr. De hade med en kortare beskrivning av den döde (som i detta fallet var väldigt redigerat för att dölja ett tidigare förhållande vilket gör att en släkting i princip blev ignorerad). Annars så blir det mer en ren predikan. Väldigt tort för utomstående och gav ingen tröst alls.
Citera
2023-09-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jag har varit med om begravningar både i SvK och JV.

SvKs ritual är väldigt fin och lyfter verkligen fram det positiva hos den avlidne. Det finns också möjlighet att t.ex. någon sjunger osv. under själva begravningscermonin senare efter då man satt och pratade minnen och det blir väldigt känslosamt och trevligt. Det gav även en möjlighet till sorgebearbetning.

JVs var väldigt torr. De hade med en kortare beskrivning av den döde (som i detta fallet var väldigt redigerat för att dölja ett tidigare förhållande vilket gör att en släkting i princip blev ignorerad). Annars så blir det mer en ren predikan. Väldigt tort för utomstående och gav ingen tröst alls.

Var det med urna i jehovas vittnen? sång o musik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in