2023-09-25, 11:04
Medlem
moohs avatar
Låt säga att jag ärver en halv miljon kr. Cirka 300-tusen kommer gå till inköp av saker som (tyvärr) måste köpas.

Men de två hundra tusen som återstår kommer på något sätt investeras inför framtid/pension, men hur?

Jag sparar (och har alltid gjort) idag i fonder (cirka 1500 i månaden), men vet av erfarenhet att det sällan är bra att sätta in en stor klumpsumma i ett normalt fondsparande.

Tips på hur jag ska göra?
2023-09-25, 11:07
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Låt säga att jag ärver en halv miljon kr. Cirka 300-tusen kommer gå till inköp av saker som (tyvärr) måste köpas.

Men de två hundra tusen som återstår kommer på något sätt investeras inför framtid/pension, men hur?

Jag sparar (och har alltid gjort) idag i fonder (cirka 1500 i månaden), men vet av erfarenhet att det sällan är bra att sätta in en stor klumpsumma i ett normalt fondsparande.

Tips på hur jag ska göra?

Har du redan en buffert? Sätt in det hos SBAB annars. Går fort, helt okej ränta, fria uttag.

Tycker du det är tråkigt i längden så skyffla över därifrån månadsvis till någon fondportfölj eller nåt.
2023-09-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Klart du kan sätta in en klumpsumma, sedan är frågan om det är så bra just nu.

I dag finns obundna sparkonton med en ränta på närmare 4%, högre om du binder en tid. Sätt in allt på ett sådant konto och plocka sedan över några tusenlappar varje månad till någon global indexfond.
2023-09-25, 11:12
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Har du redan en buffert? Sätt in det hos SBAB annars. Går fort, helt okej ränta, fria uttag.

Tycker du det är tråkigt i längden så skyffla över därifrån månadsvis till någon fondportfölj eller nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart du kan sätta in en klumpsumma, sedan är frågan om det är så bra just nu.

I dag finns obundna sparkonton med en ränta på närmare 4%, högre om du binder en tid. Sätt in allt på ett sådant konto och plocka sedan över några tusenlappar varje månad till någon global indexfond.

Alright, ni båda rekommenderar "sätt in på konto med ränta och plocka därifrån för att öka på det månatliga fondsparandet" vilket var mer eller mindre det jag själv funderat på. Utmärkt. Tack för svaren.
2023-09-25, 13:21
Moderator
HelgeBuks avatar
Det finns redan massvis med trådar om hur man kan/bör/ska investera sina pengar.

Sök eller kolla runt i (FB) Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt t.ex.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in