2023-09-25, 00:58
Medlem
Jag var alltså varit stel där i flera år. För det är precis där jag inte kommer åt det är precis där jag inte själv på något sätt kan stretcha. Under i ryggen kan jag lägga mig ned med något under ryggen och liksom knäcka till. Nacken går väl också knäcka och stretcha. Men det är på ett sånt otäckt ställe under nacken högt upp på ryggen mellan skulderbladen man kommer bara inte åt det.

Vad exakt kan man göra... Det funkar inte att gymma och träna som vanligt. Jag gissar att jag blev stel av för mycket stillasittande samtidigt som man var spänd när man spelar tvspel. Jag kan på riktigt inte leva normalt pga detta. Jag överdriver inte jag måste typ röra mig "stretcha till ryggen och nacken" nästan hela tiden för att det ska kännas bättre eller hoppas att det ska släppa lite. Jag tänker på det hela tiden jag "rör mig hela tiden" jag har fan blivit mer osocial pga detta alltså hur jag beter mig ute och bland folk. Går fan inte ha det såhär.

Sen kan min nacke faktiskt vara sned alltså längst ned pga skadade den en gång. Vet inte hur det är för andra men när jag ligger ned på sidan känns det så konstigt typ att huvudet och nacken/ryggraden är helt ifrån varandra svårt att förklara. Den kan alltså vara sned? och kanske därför man är så jävla spänd där högt uppe i ryggen "mellan skulderbladen"
Senast redigerad av Fb2021 2023-09-25 kl. 01:00.
Citera
2023-09-25, 01:08
Medlem
Väldigt vanligt problem vad jag vet inom allt från kodknackare till digitala pappersfifflare numera.

Vad då funkar inte att gymma...? Når du inte rätt muskler? Ta hjälp av PT isf.
Annars är väl en möjlighet att se till massage och nyttja ditt ev. friskvårdsbidrag?

Absolut sista fall någon sjukdom? Isf. sök vård.
Citera
2023-09-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt
Väldigt vanligt problem vad jag vet inom allt från kodknackare till digitala pappersfifflare numera.

Vad då funkar inte att gymma...? Når du inte rätt muskler? Ta hjälp av PT isf.
Annars är väl en möjlighet att se till massage och nyttja ditt ev. friskvårdsbidrag?

Absolut sista fall någon sjukdom? Isf. sök vård.

Nä jag får det inte att släppa genom gym. Men jag kanske gör använder fel maskiner/vikter. Jag har aldrig direkt haft några fria vikter hemma att använda men går väl göra på gymmet. Känner inte av någon övning att det känns eller hjälper där uppe. Det kanske är ovanför skulderbladen t.om men det är iaf ungefär där man är stel. Jag kan som sagt fan inte vara normal pga detta... Går inte hade varit så skönt inte känna av det, inte behöva stretcha nacken/axlar/ryggen hela tiden när jag bara ligger i sängen .
Senast redigerad av Fb2021 2023-09-25 kl. 01:24.
Citera
2023-09-25, 01:38
Medlem
Det här kontot på instagram lägger ut olika övningar för hur man mjukar upp och får tillbaka rörligheten mellan skulderbladen. Låt dig inte avskrämmas av att det har ordet yoga i sig, det är bra övningar, håller på själv för jag har fått låsningar i bröstryggen.
https://www.instagram.com/p/Cxd3nfcyxY4/?img_index=1
Citera
2023-09-25, 12:52
Medlem
killdozer666s avatar
Jag använder en sån här foamroller till ryggen. Lägger man sig på den på längden (finns nån bild i länken) så kommer den åt alla muskler och kotor längst hela ryggraden, den ligger perfekt mellan skulderbladen så man kan komma åt de musklerna. Man brukar rekommendera att svanskotan ska sticka ut i underkanten precis. SEn kan man tex böja benen mot kroppen, gungar lite från sida till sida osv beroende på hur mjuk i kroppen man är och vad man vill komma åt.

https://www.fysiosupplies.se/sissel-...s-roller-90-cm
Citera
2023-09-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Jag använder en sån här foamroller till ryggen. Lägger man sig på den på längden (finns nån bild i länken) så kommer den åt alla muskler och kotor längst hela ryggraden, den ligger perfekt mellan skulderbladen så man kan komma åt de musklerna. Man brukar rekommendera att svanskotan ska sticka ut i underkanten precis. SEn kan man tex böja benen mot kroppen, gungar lite från sida till sida osv beroende på hur mjuk i kroppen man är och vad man vill komma åt.

https://www.fysiosupplies.se/sissel-...s-roller-90-cm

Jag gör sådär ibland fast ligger i min säng med kroppen och ryggen ut över sidan och knäcker ryggen på kanten av sängen. Ibland på golvet med en hård aluminium flaska. Men det tar ju inte bort något direkt.. Också känns det mest precis under där man är stel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in