2023-09-24, 22:22
Medlem
Skulle köra om en husvagn på 90-väg. Precis när jag kommit förbi husvagnen, lättat på gasen och var på väg att svänga tillbaka in i körfältet ser jag en hastighetskamera ca 150-200 meter bort. Trycker direkt på bromsen och efter ca 2 sekunder kollar jag på hastighetsmätaren. Då är jag runt 120-130m från kameran. Visar 130km/h.

Trycker hårdare på bromsen o när jag någon sekund senare är ca 30-40 meter från kameran så kollar jag igen på hastighetsmätare. Nu är jag nere i 90-95.

Såg ingen blixt, men kollade inte hela tiden på kameran när jag passerade. Det var mitt på dagen så kan ha missat det.

Sannolikt var jag uppe i 140-145 km/h som mest, när jag först såg kameran på 150-200 meters avstånd och precis slutfört omkörningen. Exakta meteravstånd ovan är uppskattningar.

Nu är frågan: På vilket avstånd mäter fartkameran hastigheten? Har googlat och ser olika uppgifter. Vissa säger 50-70 meter, men andra säger 150-200 meter. Bilden tas precis framför kameran enligt samstämmiga uppgifter, så det är oviktigt i frågeställningen.
Citera
2023-09-24, 22:24
Medlem
Marginalen är 5 kmh över tillåten hastighet.
Citera
2023-09-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Skulle köra om en husvagn på 90-väg. Precis när jag kommit förbi husvagnen, lättat på gasen och var på väg att svänga tillbaka in i körfältet ser jag en hastighetskamera ca 150-200 meter bort. Trycker direkt på bromsen och efter ca 2 sekunder kollar jag på hastighetsmätaren. Då är jag runt 120-130m från kameran. Visar 130km/h.

Trycker hårdare på bromsen o när jag någon sekund senare är ca 30-40 meter från kameran så kollar jag igen på hastighetsmätare. Nu är jag nere i 90-95.

Såg ingen blixt, men kollade inte hela tiden på kameran när jag passerade. Det var mitt på dagen så kan ha missat det.

Sannolikt var jag uppe i 140-145 km/h som mest, när jag först såg kameran på 150-200 meters avstånd och precis slutfört omkörningen. Exakta meteravstånd ovan är uppskattningar.

Nu är frågan: På vilket avstånd mäter fartkameran hastigheten? Har googlat och ser olika uppgifter. Vissa säger 50-70 meter, men andra säger 150-200 meter. Bilden tas precis framför kameran enligt samstämmiga uppgifter, så det är oviktigt i frågeställningen.
En granne jag hade kände en som jobbade i Kiruna med fartkameror. enligt honom så är varje kamera igång 8 minuter/ dygn i snitt. vet inte om detta stämmer men blixtrade det inte så är det nog lugnt
Citera
2023-09-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWinnerGoesUp
Marginalen är 5 kmh över tillåten hastighet.

Det var dock inte frågan. Frågan är hur långt ifrån kameran mäts hasigheten. I mitt fall är det en jäkla skillnad om den mäter 30 meter ifrån eller 130 meter ifrån kameran...
Citera
2023-09-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Det var dock inte frågan. Frågan är hur långt ifrån kameran mäts hasigheten. I mitt fall är det en jäkla skillnad om den mäter 30 meter ifrån eller 130 meter ifrån kameran...
Eh, sorry, fel av mig, förlåt. Nu fattar jag frågan.
Citera
2023-09-24, 22:39
Medlem
XO44s avatar
Den fotar kanske 10-15m från själva kameran. Blixten missar man inte heller, även om det är stark sol ute.
Citera
2023-09-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
En granne jag hade kände en som jobbade i Kiruna med fartkameror. enligt honom så är varje kamera igång 8 minuter/ dygn i snitt. vet inte om detta stämmer men blixtrade det inte så är det nog lugnt

Kan förstå om så var fallet 1998. Vore lustigt, dock inte förvånande för Sverige, om man inte har kapacitet att hämta in mer data 2023.
Citera
2023-09-25, 05:47
Medlem
Radarn mäter din hastighet hela tiden så fort bilen dyker upp inom synhåll. Den lagliga gränsen för att mäta din hastighet är dock 400 meter om jag inte minns fel.
Allt hastighetsmätning bortom det är för forskningsändamål och är inget som kommer belasta dig juridiskt.

Kameran drar av blixt även mitt på dagen, så om du blev fotad så märker du det. Det är en väldigt stark blixt som du inte kommer att missa.
Alla kameror är inte igång hela tiden. utan man roterar kamerorna enligt ett speciellt schema.
Allt för att de stackars poliser som sitter o klipper o klistrar in bilderna manuellt skall hinna med.
Att skaffa AI eller annan automatiserad lösning är ovanför polismyndighetens förmåga, tack o lov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in