2023-09-24, 09:29
Medlem
Vitiss avatar
I min föreställningsvärd är det förare i diverse fultaxi (Bolt, Über m.fl) som begår våldsbrott mot kunder.
Kan man kolla upp det pns?

Ur SVT.se

SVT:s kartläggning visar att minst 36 taxichaufförer, varav elva i Stockholm, har blivit av med sina förarlegitimationer under 2023 på grund av att de begått sexualbrott.

I åtminstone 14 av fallen har brottet begåtts i samband med yrkesutövningen, det vill säga under en körning.
Citera
2023-09-24, 09:33
Medlem
Soterns avatar
Förr sa man till tjejer att ta en taxi hem för att inte råka ut för våldtäktsmän. Nu är det större risk att de blir våldtagna i taxin.
Citera
2023-09-24, 09:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl mest svarttaxi dvs utan bolag. De som kör under bolag är ju ofta kollade av arbetsgivaren. Dvs om de redan är dömda för sexbrott får de inte köra för den firman.
Citera
2023-09-24, 09:38
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl mest svarttaxi dvs utan bolag. De som kör under bolag är ju ofta kollade av arbetsgivaren. Dvs om de redan är dömda för sexbrott får de inte köra för den firman.

Stämmer dessvärre inte.
Innan någon börjar köra för något av de stora bolagen måste föraren uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.
Men sedan är det fritt fram.

Taxibolagen får inte automatiskt en rapport från polisen.
Dessutom kan det vara en annan förare som kör än den vars taxiförarlegitimation sitter i bilen.
Kusinen har lånat ut taxin, typ.
Citera
2023-09-24, 09:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Stämmer dessvärre inte.
Innan någon börjar köra för något av de stora bolagen måste föraren uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.
Men sedan är det fritt fram.

Taxibolagen får inte automatiskt en rapport från polisen.
Dessutom kan det vara en annan förare som kör än den vars taxiförarlegitimation sitter i bilen.
Kusinen har lånat ut taxin, typ.

Ok ja. Då är det ju extra skit. Man väjer ju oftast en taxi utifrån det. Om det är respektabelt bolag måste det vara en ok förare. Respektabla bolag borde ju vara mer på att säkerställa detta. Annars blir det ju snart att de flaggas som ett bolag som inte inger förtroende.
Citera
2023-09-24, 10:20
Medlem
Ja de stod väl innan att de gällde bolt/uber nånstans?

Förövrigt tycker jag bolt o uber e grymma.

Taxi020 eller somalietaxi som jag kallar det för däremot hade jag vart mer obekväm att åka som kvinna
Citera
2023-09-24, 10:41
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Ja de stod väl innan att de gällde bolt/uber nånstans?

Förövrigt tycker jag bolt o uber e grymma.

Taxi020 eller somalietaxi som jag kallar det för däremot hade jag vart mer obekväm att åka som kvinna

020 / Gultaxi är somalitaxi.
Jag skulle ALDRIG åka Über / Bolt / andra fultaxi.
Never.
Jag bor i Stockholm, och de (få) gånger jag åker taxi / bokar åt andra är det Taxi Stockholm som gäller.
Därmed inte sagt att de är felfria.
Taxi Stockholm är en åkareförening med anslutna åkare.
De i sin tur äger bilarna och har anställda förare.
Det finns både bra och mindre bra åkare, men alla har samma grundkrav på både förare och bil.
Jo, det finns sunk även i Taxi Stockholm.
Citera
2023-09-24, 11:21
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Friåkare som efterapar stora bolag skulle jag tippa på.
Citera
2023-09-24, 20:13
Medlem
Citat:
I min föreställningsvärd är det förare i diverse fultaxi (Bolt, Über m.fl) som begår våldsbrott mot kunder.

Ur SVT.se

SVT:s kartläggning visar att minst 36 taxichaufförer, varav elva i Stockholm, har blivit av med sina förarlegitimationer under 2023 på grund av att de begått sexualbrott.

I åtminstone 14 av fallen har brottet begåtts i samband med yrkesutövningen, det vill säga under en körning.
Att som tjej åka dessa svarttaxi företag som Bolt och Uber är ju hål i huvudet.
Att använda en app, ful app, i telefonen är så jäva fel.
Att ringa en och samma "vän" som man litar på kan vara ett alternativ. har jag hört talas om.

Taxi Stockholm sedan är det sluttande planet och Taxi Kurir ? osv osv osv .
Citera
2023-09-24, 21:56
Medlem
Citat:

Ur SVT.se

Taxi Göteborg har nolltolerans mot olämpligt uppträdande mot kvinnor.
Visst, Uber, Bolt och alla friåkare är något billigare.

Men du vet inte vem du åker med.
Chaffören kan vara en dömd våldtäktsman.

Han har sonat sitt brott,
men du vill ändå inte att din dotter skall åka med en våldtäktsman.
Citera
2023-09-24, 23:22
Medlem
Googla ”Jalla Jalla Taxi”
… låter inte som något jag skulle rekommendera ensam berusad tjej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in