Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Vad tycker/tyckte ni om alla följetongar i antologiserietidningar?
Kan erkänna att det var väääldigt länge sedan jag regelbundet köpte "vanliga" serietidningar (förutom att jag FORTFARANDE av någon outgrundlig anledning prenumererar på Kalle Anka...).
Men som jag minns det så var det inget större problem eftersom jag ju ändå köpte även nästa nummer i serien. Minns det som att det var mest KA och Fantis bland de tidningar jag läste som använde sig av följetonger. Du nämner ju t ex Buster och Agent X9, som jag aldrig gillade..., och bara läste om jag hittade den i papperinsamlingen eller fick av någon släkting typ. Stålmannen och Bamse kunde det någon enstaka gång finnas fortsättningshistorier i när jag tänker efter. Hacke Hackspett kunde dela upp de där längre historierna av Freddy Milton också.
Annars mest humorserier och det finns inte lika tradition med följetong i 91:an, Knasen, Pellefant, Dennis, Peo, Fix och Foxi, osv.
ALBUMEN, Tintin, Lucky Luke, Spirou, Blueberry, Smurfarna, Finn och Fiffi, Asterix, osv och div blandade engångsföreteelser var ju oftast en avslutad historia i varje album, även om undantag fanns där också.
Dock fick även jag problem med just Magnum i vuxen ålder, eftersom de kom i min ägo högst sporadisk via hittegods, present från kompis, köpt på loppis och liknande. Lyckades aldrig läsa färdigt "Liftarens guide till galaxen" i serieform eller vissa "Lobo" och "Judge Dredd"-följetonger. "Preacher", "Ace Trucking Co" och "White Trash" har jag däremot lyckats läsa slutet på via readcomicsonline! Ska kanske ta tag i resten av "Jerome Block" någon gång...
PS
BTW så är en av de där följetongerna man minns att man missade slutet på och skulle ta tag i senare ett "Jeremiah"-äventyr. Där handlingen går ut på att ledaren i en stad är död sedan länge och förevisas mumifierad sittandes i en rullstol på "palatsets" balkong medans korrumperade underhuggare fortsätter kräva blind lydnad i den store ledarens namn. Någon som känner igen det och kan tipsa om vilket äventyr det är?