2023-09-23, 21:44
Medlem
Var på Lidl och handlade. De hade vad jag trodde var plommon i 1 kg-förpackning. Tog upp en ask och tittade på lappen, där stod sviskon. Hur som så köpte jag en förpackning. Nog smakar de som plommon, ser ut som plommon och har konsistens som plommon. Kanske inte riktigt lika söta som plommon dock och något fastare, men det kan ju ha med hur mognaden är. När man pratar om sviskon brukar det handla om torkade sviskon. Så är plommon och sviskon samma sak eller är de bara nära besläktade?
Citera
2023-09-23, 21:46
Medlem
Sviskon=katrinplommon=en underart av plommon som är särskilt lämplig för torkning.

Så kort sagt så är sviskon en typ plommon.
Citera
2023-09-23, 22:53
Medlem
StudiumValors avatar
I många fall när "sviskon" nämns i Kalle Anka-serierna från 1950-talet som jag ärvt av min farfar, syftar man väl på torkade sviskon eller torkade katrinplommon. Dessa var vanliga som snacks för Knattarna eller ingredienser i bakverk och används som en bild för en frukt eller ett sött mellanmål enligt farfar
Citera
2023-09-23, 23:04
Medlem
JymdKjams avatar
Lite som russin vs korinter….
Citera
2023-09-25, 11:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var på Lidl och handlade. De hade vad jag trodde var plommon i 1 kg-förpackning. Tog upp en ask och tittade på lappen, där stod sviskon. Hur som så köpte jag en förpackning. Nog smakar de som plommon, ser ut som plommon och har konsistens som plommon. Kanske inte riktigt lika söta som plommon dock och något fastare, men det kan ju ha med hur mognaden är. När man pratar om sviskon brukar det handla om torkade sviskon. Så är plommon och sviskon samma sak eller är de bara nära besläktade?
Sviskon kan du använda när du gör konjaksmarinerade sviskon på pannkakstårta.

Det är faktiskt godare än vad det kanske låter som.
Och är lite av en enkel variant av klassisk fransk högreståndsdessert.

Dvs det var vad man fick som fransk överklass, när det vankades något gott till kaffet.
Mycket grädde och alkohol för att mjuka till det mäktiga, och sviskonen för stämman och fruktigheten.

En annan klassiker är ju at stoppa in sviskon i kött.
Det kan man med äpplemos också, tex fläskstek.

Annars är väl sviskon också till för att lätta upp där bak, vid behov.

När jag var liten hände det att vi fick sviskon med kaffegrädde som efterrätt.
Inte helt äckligt faktiskt. Men har inte smakat sedan dess.
Nu blir jag lite sugen bara för det.

Det fanns ju inte så mycket att välja på då, förtiden, och man fick torka frukt och bär, osv, om man skulle ha det under resten av året, eller stoppa på burk och konservera på så sätt.
Inlagda äppelskivor tex, som också serverades med kaffegrädde.
Rabarberkräm var alltid en stor favorit, eller rabarberpaj såklart.

Katrinplommon funkar bättre att konservera än andra plommon.
Sådana där stora söta gula plommon tex, de är ju underbara som färska.
Men som inlagda blir de trådiga och får en slemmig äcklig konsistens.
Inte gott.

Katrinplommon behåller ju sin liksom halvfasta konsistens, utan att bli trådiga eller slemmiga.
Det är väl därför det har överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in