• 5
  • 6
2023-09-26, 20:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Att det står 40h/vecka betyder att arbetstagaren inte disponerar sin arbetstid. Det är det som är själva kärnan i hela punkten.

Bara för att du jobbat 70h/vecka men bara fått betalt för 40 betyder inte att man kan sparka folk som bara jobbar 40h.

Nja, i dessa jobb förväntas du leverera resultat. Du jobbar inte tills klockan är 17, du jobbar tills det är bra.
Citera
2023-09-29, 13:42
Medlem
Jag är jurist och jobbar på affärsjuridisk advokatbyrå i Stockholm. Jag tog examen sommaren 2019 och har därav jobbat i ganska exakt 4 år nu. Jag har bytt byrå 2 gånger och är således på min tredje arbetsgivare nu. Nedan följer min löneutveckling:

År 0: 28 000 - Göteborg
År 1: 36 000 - Stockholm
År 2: 47 000 - Stockholm
År 3: 65 000 - Stockholm

Vid nästa lönerevision vid årsskiftet väntar jag 72 500 - 75 000 och byter jobb om jag inte får över 70.

Jag arbetar främst med M&A och bolagsrätt vilket gör att mina arbetstimmar kan variera ganska mycket beroende på ifall man är involverad i ett projekt eller inte. Nu när ekonomin är kass så har detta fått stort utslag på min arbetsbelastning och har nog inte "debiterat" mer än 20 timmar i veckan sedan innan sommaren. Detta innebär väl att jag i snitt kanske spenderat 30 timmar i veckan på kontoret.

När det vart som köttigast så har jag vart uppe i 70-80 timmar i veckan, vilket även inbegripit att man hängt på kontoret till 03 - 04 på natten några gånger. De veckor som vart sådana går dock att räkna på en hand under min karriär hittills.

Om man slår ut all arbetstid sedan jag började jobba så ligger det inte över 40 timmar i veckan, en kvalificerad gissning skulle vara ca 35 kanske.

På min nuvarande byrå vet jag att ingångslönen är 36 000 kr/mån, och på min föregående är den 33 000 kr/mån.
Senast redigerad av Oleen239 2023-09-29 kl. 13:43. Anledning: Glömde inkludera svar på den faktiska frågan.
Citera
2023-10-17, 00:30
Medlem
Arbetsbelastningen ser väldigt olika ut från vecka till vecka. Nu nämnde du inte det men jag tolkar det som att du vill arbeta med bolagsrätt/m&a. Vissa veckor är som du säger 80-100 timmars veckor medan andra är 40 timmars veckor. De senaste åren har det varit ett otroligt tryck för i princip alla byråer som du nämnt och då har det varit närmare 80 timmars veckor konstant. Arbetsbelastningen ser dock olika ut från byrå till byrå och från arbetsgrupp till arbetsgrupp. Räkna dock med att 80 timmars veckor kan uppstå om du ska jobba på någon av byråerna du nämnt.

Avseende lönen så ligger de flesta runt 35-40 k i ingångslön med eventuell bonus beroende på antal debiterade timmar. Lönetrappan är en ökning på cirka 5-6 k per år.

En vanlig arbetsdag kan se väldigt olika ut beroende på vilken grupp du arbetar i. Är det corporate/m&a så kommer du nog spendera mycket tid med s.k. due diligence och att upprätta bolagsdokumentation de första åren. Ju mer senior du blir desto roligare blir arbetet. Då innefattar arbetsuppgifterna att förhandla avtal och att ta fram dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMullvad
Tjena flashback!

Jag studerar för närvarande 3e terminen på ekonomiprogrammet i lund men har på sistone blivit allt mer intresserad av att plugga juridik. Min tanke är att hoppa på juristprogrammet till våren och då studera vid antingen Lund / Uppsala / SU - och samtidigt plugga klart min ekonomikandidat.

Har läst på lite om ämnet här på Flashback och i andra forum men känner att jag inte riktigt finner de svaren jag söker. Hur mycket jobbar man egentligen som nyexaminerad jurist på någon av Sveriges bättre byråer (typ MSA, Linklaters, DLA piper etc.) - är det verkligen 80-100 som vissa här påstår eller rör det sig mer om 50-70 timmar? Att jobba en 40-timmars vecka förstår jag är uteslutet om man vill göra karriär inom denna bransch, men att regelbundet jobba 80-timmars veckor låter befängt.

Vad kan en biträdande jurist förvänta sig för lön på någon av de bättre byråerna? Läste någonstans att den ligger runt 30K men känns spontant väldigt lite i bemärkelsen av antalet timmar man jobbar. Någon som har någon kompis / bekant som arbetar på byrå och som vet något?

Undrar också hur en vanlig arbetsdag ser ut för biträdande jurister - handlar det om att upprätta avtal och dylikt eller sitter man enbart i 12+ timmar i streck och läser igenom klienters material?

Fick in många olika frågor här i ett inlägg så förstår om ni inte har svaret på allt- men någon som vet något?
Citera
2023-11-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleen239
Jag är jurist och jobbar på affärsjuridisk advokatbyrå i Stockholm. Jag tog examen sommaren 2019 och har därav jobbat i ganska exakt 4 år nu. Jag har bytt byrå 2 gånger och är således på min tredje arbetsgivare nu. Nedan följer min löneutveckling:

År 0: 28 000 - Göteborg
År 1: 36 000 - Stockholm
År 2: 47 000 - Stockholm
År 3: 65 000 - Stockholm

Vid nästa lönerevision vid årsskiftet väntar jag 72 500 - 75 000 och byter jobb om jag inte får över 70.

Jag arbetar främst med M&A och bolagsrätt vilket gör att mina arbetstimmar kan variera ganska mycket beroende på ifall man är involverad i ett projekt eller inte. Nu när ekonomin är kass så har detta fått stort utslag på min arbetsbelastning och har nog inte "debiterat" mer än 20 timmar i veckan sedan innan sommaren. Detta innebär väl att jag i snitt kanske spenderat 30 timmar i veckan på kontoret.

När det vart som köttigast så har jag vart uppe i 70-80 timmar i veckan, vilket även inbegripit att man hängt på kontoret till 03 - 04 på natten några gånger. De veckor som vart sådana går dock att räkna på en hand under min karriär hittills.

Om man slår ut all arbetstid sedan jag började jobba så ligger det inte över 40 timmar i veckan, en kvalificerad gissning skulle vara ca 35 kanske.

På min nuvarande byrå vet jag att ingångslönen är 36 000 kr/mån, och på min föregående är den 33 000 kr/mån.

Får man fråga om din erfarenhet tyder på att man får bättre löneökning inom affärsjuridiken om man byter byrå då och då, jämfört med om man stannar på samma byrå? Jag trodde att man inte riktigt kunde förhandla lön på affärsjuridiska byråer de först 3-5 åren eller så, är det fel? Mellan år 2-3 hade du en löneökning på nästan 20k, är det för att du bytte jobb eller har det med något annat att göra?

Tack i förväg för svar!
Citera
2024-04-25, 14:32
Medlem
Vet inte om någon kollar i denna tråd, men har en undran. Ska börja på byrå i höst och undrar egentligen hur det funkar med löneökning. Vet att det finns en trappa, men undrar den löneökningen kommer. Vanligtvis förhandlar man ju om lön typ nu i april, är det lika på byråerna eller sker det när man faktiskt arbetat ett år?
Citera
2024-04-28, 20:50
Medlem
xendfoxs avatar
Ingångslönen på Vinge är 45 om man suttit ting, gäller i Stockholm.
Citera
2024-12-04, 10:59
Medlem
Hej,

Vid årsskiftet har min sambo jobbat på Mannheimer Swartling, bank & finans, i 4 år. Hon kommer då ha en lön på 73k (+bonus).

Hon funderar nu på att byta arbetsplats och bli fast bolagsjurist inom bank & finans på något av våra stora svenska företag. Vilken lön är rimlig att sikta på vid ett byte till en ny arbetsplats? Exempelvis Volvo

Någom som har gjort en liknande resa?
Senast redigerad av iwillroflmao 2024-12-04 kl. 11:03.
Citera
2024-12-04, 17:43
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwillroflmao
Hej,

Vid årsskiftet har min sambo jobbat på Mannheimer Swartling, bank & finans, i 4 år. Hon kommer då ha en lön på 73k (+bonus).

Hon funderar nu på att byta arbetsplats och bli fast bolagsjurist inom bank & finans på något av våra stora svenska företag. Vilken lön är rimlig att sikta på vid ett byte till en ny arbetsplats? Exempelvis Volvo

Någom som har gjort en liknande resa?

Av nyfikenhet, ungefär hur många timmar jobbar hon per vecka?
Citera
2024-12-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMullvad
Tjena flashback!

Jag studerar för närvarande 3e terminen på ekonomiprogrammet i lund men har på sistone blivit allt mer intresserad av att plugga juridik. Min tanke är att hoppa på juristprogrammet till våren och då studera vid antingen Lund / Uppsala / SU - och samtidigt plugga klart min ekonomikandidat.

Har läst på lite om ämnet här på Flashback och i andra forum men känner att jag inte riktigt finner de svaren jag söker. Hur mycket jobbar man egentligen som nyexaminerad jurist på någon av Sveriges bättre byråer (typ MSA, Linklaters, DLA piper etc.) - är det verkligen 80-100 som vissa här påstår eller rör det sig mer om 50-70 timmar? Att jobba en 40-timmars vecka förstår jag är uteslutet om man vill göra karriär inom denna bransch, men att regelbundet jobba 80-timmars veckor låter befängt.

Vad kan en biträdande jurist förvänta sig för lön på någon av de bättre byråerna? Läste någonstans att den ligger runt 30K men känns spontant väldigt lite i bemärkelsen av antalet timmar man jobbar. Någon som har någon kompis / bekant som arbetar på byrå och som vet något?

Undrar också hur en vanlig arbetsdag ser ut för biträdande jurister - handlar det om att upprätta avtal och dylikt eller sitter man enbart i 12+ timmar i streck och läser igenom klienters material?

Fick in många olika frågor här i ett inlägg så förstår om ni inte har svaret på allt- men någon som vet något?

Kan någon förklara för en novis.

Med de debiteringarna o de löner som advokatbyråer har borde ju alla kunna leva gott på att jobba deltid - jfr med andra yrkesgrupper som snickarare - städfirmor - chaffisar- cafearbetare m fl
Citera
2025-09-30, 08:59
Medlem
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-jurister-med/

Någon som har hela artikeln?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto