Arbetsbelastningen ser väldigt olika ut från vecka till vecka. Nu nämnde du inte det men jag tolkar det som att du vill arbeta med bolagsrätt/m&a. Vissa veckor är som du säger 80-100 timmars veckor medan andra är 40 timmars veckor. De senaste åren har det varit ett otroligt tryck för i princip alla byråer som du nämnt och då har det varit närmare 80 timmars veckor konstant. Arbetsbelastningen ser dock olika ut från byrå till byrå och från arbetsgrupp till arbetsgrupp. Räkna dock med att 80 timmars veckor kan uppstå om du ska jobba på någon av byråerna du nämnt. 
Avseende lönen så ligger de flesta runt 35-40 k i ingångslön med eventuell bonus beroende på antal debiterade timmar. Lönetrappan är en ökning på cirka 5-6 k per år.
En vanlig arbetsdag kan se väldigt olika ut beroende på vilken grupp du arbetar i. Är det corporate/m&a så kommer du nog spendera mycket tid med s.k. due diligence och att upprätta bolagsdokumentation de första åren. Ju mer senior du blir desto roligare blir arbetet. Då innefattar arbetsuppgifterna att förhandla avtal och att ta fram dessa.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
HerrMullvad

Tjena flashback!
Jag studerar för närvarande 3e terminen på ekonomiprogrammet i lund men har på sistone blivit allt mer intresserad av att plugga juridik. Min tanke är att hoppa på juristprogrammet till våren och då studera vid antingen Lund / Uppsala / SU - och samtidigt plugga klart min ekonomikandidat. 
Har läst på lite om ämnet här på Flashback och i andra forum men känner att jag inte riktigt finner de svaren jag söker. Hur mycket jobbar man egentligen som nyexaminerad jurist på någon av Sveriges bättre byråer (typ MSA, Linklaters, DLA piper etc.) - är det verkligen 80-100 som vissa här påstår eller rör det sig mer om 50-70 timmar? Att jobba en 40-timmars vecka förstår jag är uteslutet om man vill göra karriär inom denna bransch, men att regelbundet jobba 80-timmars veckor låter befängt. 
Vad kan en biträdande jurist förvänta sig för lön på någon av de bättre byråerna? Läste någonstans att den ligger runt 30K men känns spontant väldigt lite i bemärkelsen av antalet timmar man jobbar. Någon som har någon kompis / bekant som arbetar på byrå och som vet något? 
Undrar också hur en vanlig arbetsdag ser ut för biträdande jurister - handlar det om att upprätta avtal och dylikt eller sitter man enbart i 12+ timmar i streck och läser igenom klienters material? 
Fick in många olika frågor här i ett inlägg så förstår om ni inte har svaret på allt- men någon som vet något?