2023-09-24, 15:40
Medlem
Håller med om att Coop är deprimerande. Enda anledningen till att jag handlar där är för att det inte finns några andra kunder där (nästan). Inga priser brukar stämma på hyllorna. Utbudet är skralt. Änglamark och ekologiskt i all ära, men butiken har ju ändå knappt några produkter att välja på och butiken sticker heller inte ut i fräschhet så det känns inget speciellt med det. På ICA några hundra meter därifrån är det full rulle, en extrem kommers däremot.

Kanske beror det på att ICA i många, många år kört sina reklamsnuttar som ju är lite "roliga". Att ICA förknippas med något kul.
Willys är lågpris.
LIDL har försökt pränta in att de är lågpris men med hög kvalitet.

Men Coop...?
Citera
2023-09-24, 17:04
Medlem
Har aldrig upplevt Coop som uppgivet, eller mörkt. I regel rena fräscha butiker. Dyrt om man springer där oplanerat. Är man smart gör man som pensionärer och tittar igenom annonsbladet.
Den här veckan paprika för 30kr/kg, gul lök 15kr/kg, vitkål 16kr/kg, inte ens Willys kan slå det.
Citera
2023-09-24, 17:22
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Det låter ju kul! Tyvärr lite väl lång omväg att ta sig ut till Gotland när man ska handla lite mjölk och grönsaker
Absolut inte du är bara lat.
Citera
2023-09-24, 18:05
Medlem
Coop var från början Socialdemokraternas affär mot höga priser och ocker. Idag bygger man flotta Stora Coop där det är en affär för mångmiljonärer med ett sortiment som knappast är för de fattiga eller normalinkomsttagare. Ostar för 300-400 kr/kg, skinkor för 400-500 kr/kg och salami för 300-450 kr/kg. Inget som fattigpensionärer, arbetslösa eller barnfamiljer väljer bland. De tar oftast mer betalt än andra på samma sortiment. Det var länge sedan det var en affär för de mindre lottade bemedlade. Idag är det för gråsossarna som gjort en förmögenhet på sin bostad (hus som köptes för 50'000 kr och såldes för över 5'000'000 kr) där de dessutom kunde dra av 50 % av räntan och gjort karriär på en mager utbildning (högst gymnasium, men sällan ens det) på ett sätt som aldrig vore möjligt idag.
Citera
2023-09-24, 18:24
Medlem
Coop är dåligt men inte lika dåligt som City Gross. City Gross är ännu dyrare och har dåligt utbud. Coop lever nog mycket på att de är den ”gröna”/goda kedjan, någon form av ESG-stämpel de satt på sig själva. I den äldre generationen dominerar sossarna och där handlar nog många på coop av ren hävd och gammal vana.

I mina ögon är rankingen följande:

1. Willys (Billigt men fortfarande bra utbud och normala märken)
2. ICA (Dyrt men bäst utbud, fräschast lokaler och trevligast personal)
3. Coop (Dyrt och halvdåligt utbud)
4. CityGross (Dyrt, dåligt utbud)
Citera
2023-09-24, 19:14
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Stora Coop är affären för den som har gett upp om livet.

För den som är beredd att lägga sina surt förvärvade slantar på produkter som osar DDR och mögel. Bananflugor.

Känslan av att ”vi äger det här tillsammans” gör det hela bara värre, sett till vad ”det här” är. Trötta klinkers med grå småsten. Gula Blend-tanter i kassan. Självscanningen är onödigt komplicerad och undermålig.

Alla som kommer ihåg Konsum från den tiden när DDR faktiskt fortfarande existerade och var ett föredöme för vänsterpacket i Sverige - när de hade sina "blåvita" varor där det t.ex. bara stod TANDKRÄM eller SKINKA på de dödstrista förpackningarna för maximal Sovjet-känsla - skyr nog än idag Coop som pesten. Jag tror seriöst att den misär jag kände av att följa med min sosse-röstande mormor till Konsum som barn på 80-talet på något litet hörn bidrog till min grundmurade konservativa övertygelse och kommunist-hat.
Citera
2023-09-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Alla som kommer ihåg Konsum från den tiden när DDR faktiskt fortfarande existerade och var ett föredöme för vänsterpacket i Sverige - när de hade sina "blåvita" varor där det t.ex. bara stod TANDKRÄM eller SKINKA på de dödstrista förpackningarna för maximal Sovjet-känsla - skyr nog än idag Coop som pesten. Jag tror seriöst att den misär jag kände av att följa med min sosse-röstande mormor till Konsum som barn på 80-talet på något litet hörn bidrog till min grundmurade konservativa övertygelse och kommunist-hat.
Och de där kvittona man skulle spara, haha.

Tanken med kooperationen var nog väldigt god, men någonstans på vägen började det att gå snett, och på den vägen är det fortfarande.
Citera
2023-09-24, 19:53
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och de där kvittona man skulle spara, haha.

Inget jag minns. Utveckla?

För er som aldrig sett; så här såg det ut på Konsum när DDR var föredömet, all form av kommersialism var fult, och t.o.m. förpackningarna skulle vara lika själadödande som den värsta Sovjet-betong: https://wwwforetagskalla.cdn.trigger...v3-768x397.jpg
Senast redigerad av Dylan 2023-09-24 kl. 19:59.
Citera
2023-09-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Inget jag minns. Utveckla?
Förr så fick man som medlem återvinning när man handlade på Konsum. Man sparade kvittona och skickade in eller om man lämnade i kassan. Sedan fick man någon procentandel tillbaka.

Bl a Länsförsäkringar fungerar så, man får återbäring, och egentligen inget konstigt. Men jag vill minnas att det var ett himla plock med alla små kvitton.
Citera
2023-09-24, 20:01
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förr så fick man som medlem återvinning när man handlade på Konsum. Man sparade kvittona och skickade in eller om man lämnade i kassan. Sedan fick man någon procentandel tillbaka.

Bl a Länsförsäkringar fungerar så, man får återbäring, och egentligen inget konstigt. Men jag vill minnas att det var ett himla plock med alla små kvitton.

Jag förstår... Jag har av naturliga skäl aldrig varit kund själv.
Citera
2023-09-24, 20:13
Medlem
Handlar aldrig på coop eftersom det är så dyrt och för att få medlemspriser måste man betala först 100 kr..

handlar BARA när jag är nära en coop och vill ha en dricka, för det är liknande priser från andra ställen som ICA eller Willys.

Men, jag ser att pensionärer handlar ofta på coop/konsum. Inte undra på att de blir fattigpensionrärer.
Citera
2023-09-24, 20:36
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Välja en bättre ICA Kvantum. Då betalar du inte mycket mer än ICA Maxi (rätt liten skilland i pris), men slipper alla dröser med WT-människor och sandnegrer. Dessutom enormt mycket trevligare än Coop. Bättre varuutbud, renare butiker, och allmänt mer trevlig stämning i butikerna.

Bor lite off så finns inget sådant i närheten, men nu när du nämner kvantum så vill jag minnas att jag besökt en sådan utanför Eskilstuna, den var riktigt trevlig faktiskt. Fanns massor av olika fina köttbitar och andra delikatesser som satt som en smäck till grillningen. Kul när en butik sticker ut och kör med lite annat än standardsortiment.

Vilken nisch har kvantum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in