2023-09-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag kan tycka att man skulle valt olika omledningsvägar för norrgående och södergående trafik gärna enkelriktad trafik för att undvika möten. Risken är nu uppenbar att man får mötesolyckor om man inte sätter betongbarriär mellan körfälten. Med tanke på att det gått 10 000 bilar per dag så hade det verkligen varit bra med enkelriktad trafik så att man fått dubbla körfält i vardera riktningen.

Utgår från att man varje natt mellan 21 och 05 försöker förbättra omledningsvägarna för det kommer nog att dröja till årsskiftet 2024/2025 innan E6 är reparerad.

Funkar kanske dåligt för de boende på sträckorna med enkelriktat.
Citera
2023-09-24, 19:50
Medlem
jugbandbluess avatar
enligt katarina på svt rapport är det ett klimatrelaterat skred. ett prefix som klämdes in i förbifarten. nästa nyhet: samerna är förtryckta
Citera
2023-09-24, 19:51
Medlem
53....so whats avatar
Kungen ska till Stenungsund
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nbladet-direkt

??? Tar han med spaden?
Citera
2023-09-24, 19:55
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
enligt katarina på svt rapport är det ett klimatrelaterat skred. ett prefix som klämdes in i förbifarten. nästa nyhet: samerna är förtryckta

Agendasättande journalistik, ett måste i dagens samhälle.

Tvi för dessa ogenomtänkta påståenden.
Citera
2023-09-24, 19:59
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det sas på radion att det var kilometerlånga köer redan idag på omledningsvägarna och att det kommer bli extrem påverkan på trafiken.
Ska bli intressant och se hur det blir imorgon.

Hade man inte kunnat "tvinga" lastbilstrafiken att köra på kvällar och nätter?
Lastbilstrafiken körs kvällar och nätter. Men du kanske vill att lastbilar inte rullar på dagtid.
Ja, då får samhället ställa om sig och arbeta kvällar och nätter istället.
Citera
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Nej kvicklera nämns inte alls. Jag kollade just men det kan ha funnits likväl. De har tagit prover på olika platser men kan ha missat.

Enligt geoutredningen ska marken tåla 50 kPa. Det motsvarar 2,5 meter schaktmassor. På de bilder som figurerat här i tråden ser deponin ut att vara betydligt högre än så.

https://imgbb.com/RH3WYvt?fbclid=IwA...j7tQXRKymiaQcE

Jag har skattat den till 7-10 meter på ovan bild. Jämför vägens bredd på 2-2,5 meter med deponerad massa.
C1-C1 sektionen tål 25kPa om jag inte missminner mig
Citera
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelburken
Det gjorde det inte tidigare idag i vart fall.

"En lastbil kom körande på Ucklumsvägen, dit trafiken leds om efter raset, på söndagsförmiddagen, trots att Trafikverket uppmanar tung trafik att köra E45 istället. Chauffören fick vända om.

Trafikverket vill leda om tung trafik på E45 över Trollhättan i stället för småvägarna förbi E6 mellan Stenungsund och Ljungskile."

media ljuger som vanligt. Jag har kört två gånger idag denna sträckan via Ucklum och kan lova att det är otroligt mycket tung trafik där, det är inga chaufförers som fått vända om... Om ni vill ha bild så kan jag fota imorgon om ni är sugna se tung trafik som kör 650.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a7bd435b858824

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vi hörs senare i veckan med lite facit på trafiklägen, så ser vi då.

Tills dess kan du ju fundera på varför Trafikverket vill att tung trafik ska gå E45.

vad trafikverket vill är en sak, men du sa att all tung trafik måste köra via E45 och så är inte fallet.
Otroligt mycket tung trafik på 650. Hade gärna sett att det blev så men har svårt se de ska få igenom det.
Citera
2023-09-24, 20:05
Medlem
Perpetovs avatar
SGI var kritiskt till detaljplanen innan den antogs:
https://twitter.com/avslojar/status/1705840856438083611
https://twitter.com/avslojar/status/1705628860073537894
Planen är antagen med minimala ändringar. Att både ange max 50 kPa och en marknivå som kräver att man fyller upp väldigt mycket mer går inte ihop.
Synpunkterna från SGI (som även LST håller med om): https://www.stenungsund.se/download/...2_20201201.pdf
Citera
2023-09-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooraa
Funkar kanske dåligt för de boende på sträckorna med enkelriktat.

De har ju bett tyngre trafik att köra via E45 istället. Men ändå det kommer bli jättemycket bilar på omledningsvägen 650. Jobbigt för de som bor längs sträckan, utom kanske för restauranger och butiker som får ökad försäljning. Men det blir ju väldigt sårbart när en stor pulsåder helt stängs av. Skulle vara samma om det var E4:an.
Citera
2023-09-24, 20:15
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj Björkhagen
Jag hörde de pratade på radion att E6 är Norges viktigaste väg. Lax osv transporteras söderut på den.

Då funderar jag på om Norge betalar Kristersson något för slitaget på denna väg?
Annars kan dom köra firren med båt framöver.
Citera
2023-09-24, 20:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Kungen ska till Stenungsund

??? Tar han med spaden?

Alltså, ja, det förutsätter jag. Vad ska han annars hit att göra?

Skämt åsido, det bär ändå ett starkt signalvärde att kungen kommer med relativt kort varsel även om det i praktiken betyder noll.
Citera
2023-09-24, 20:17
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Reagerade på det med. De bara var tvungna att lyfta fram den här regionen som den mest utsatta för klimatrelaterade jordskred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in