2026-07-06, 13:13
Medlem
Det kostade 500 miljoner för Vägverket att laga vägen. Kommer de åtalade att få betala detta om de blir fällda?
Citera
2026-07-06, 13:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det kostade 500 miljoner för Vägverket att laga vägen. Kommer de åtalade att få betala detta om de blir fällda?

Skadeståndsanspråk i detta åtal berör det som ingår i det allmänna åtalet.
Dvs skada mot person och stat.

Det kan när som helst inkomma stämningsansökan från andra/fler parter bl.a. Trafikverket (E6),
samt kommun (allmänna kringliggande områden som markområden, lokalväg, fjärrvärmeledningar mm)
samt markägare (tex alla företag som drabbats).

Enskilda skadeståndsanspråk har tidigare riktats mot kommun, men kommun pekar på brottsutredningens ev åtal med utfall.

Totalt kan man säga att alla anspråk på skadestånd vilar på hur utgången i detta nu väckta åtal faller ut i domstolarna.
Långt ifrån klart, men jag gissar på totala anspråk i 150-200milj-klassen, kanske mer.
Citera
2026-07-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Om de fälls och därmed är skyldiga i juridisk mening så öppnar det upp för alla som vill lämna skadeståndsanspråk, inklusive Trafikverket. Dessa herrar kommer troligen då bli stämda på reparationskostnader för motorvägen, anslutande vägar, tillfälliga vägar, alla näringsidkares sveda och verk och återställande av byggnader, uteblivna inkomster, reseräkningar osv osv. Inget man drar fram ur röven.. 😅🥳
Citera
2026-07-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Skadeståndsanspråk i detta åtal berör det som ingår i det allmänna åtalet.
Dvs skada mot person och stat.

Det kan när som helst inkomma stämningsansökan från andra/fler parter bl.a. Trafikverket (E6),
samt kommun (allmänna kringliggande områden som markområden, lokalväg, fjärrvärmeledningar mm)
samt markägare (tex alla företag som drabbats).

Enskilda skadeståndsanspråk har tidigare riktats mot kommun, men kommun pekar på brottsutredningens ev åtal med utfall.

Totalt kan man säga att alla anspråk på skadestånd vilar på hur utgången i detta nu väckta åtal faller ut i domstolarna.
Långt ifrån klart, men jag gissar på totala anspråk i 150-200milj-klassen, kanske mer.

Borde det inte bli mer? Jag har ingen koll på hur rätten bereder sånt här men tycker att skadeståndsanspråken borde bli långt högre. Sen om de skyldiga mäktar med att betala allt så att alla får det de har krävt är ju en annan femma. Är det den siffran du tänker på?
Citera
2026-07-06, 19:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnoMayson501
Borde det inte bli mer? Jag har ingen koll på hur rätten bereder sånt här men tycker att skadeståndsanspråken borde bli långt högre. Sen om de skyldiga mäktar med att betala allt så att alla får det de har krävt är ju en annan femma. Är det den siffran du tänker på?

Skadestånd bestäms utifrån vad som krävs i huvudsak. Det är där ifrån förhandlingar utgår, inte så mycket vad svarande har för förutsättningar att betala.
Men det som krävs blir ofta kraftigt nedreglerat av rätten pga anspråken alltid är totala och rätten reder alltid ut vad som är ”rimligt” att svarande ska stå för.

Som exempel, ett skadeståndsanspråk kan innehålla kostnaden för det väktarbolag som Trafikverket anlitat att övervaka rasplatsen dygnet runt.
Det är typiskt en sådan kostnad som rätten kan komma att stryka eller sänka kraftigt senare.
Ett annat exempel är tex Burger Kings försäkringsbolag, som kanske kräver ersättning för varenda liten ketchup-kopp som förlorats, men här kan det regleras ner till något som anses ”rimligt”.

O så fortsätter det. Inkl den halvmiljard som Trafikverket slipat fram som tot.kostnad.

Där landar jag i min gissning, men jag ska påpeka att jag är mer än vanligt försiktig här - det här ärendet kan bli grymt mkt större i kr räknat.
En hel del av grunden för framtida skadestånd beror på hur pass hårt åtalade sätts i domstol nu gällande det allmänna åtalet.
Åker dom på varande åtalspunkt och därtill hårt, så kommer det bli mer troligt med högre skadestånd i senare civilrätt.
Men jag räknar med att Norconsult åker på en rejäl örfil här, vilket mildrar mot Åsa och Mattias.

FUP vore f.ö väldigt önskvärt.
Men jag är redan helt säker på att den som yrkas näringsförbud för, är Mattias.
Han har troligen genom utredningen visat sig vara en vettvilling ej kapabel eller lämpad att driva verksamhet i någon form, helt oförstående om vilka faror och problem han orsaker genom sitt arroganta beteende.
Citera
2026-07-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men jag är redan helt säker på att den som yrkas näringsförbud för, är Mattias.
Han har troligen genom utredningen visat sig vara en vettvilling ej kapabel eller lämpad att driva verksamhet i någon form, helt oförstående om vilka faror och problem han orsaker genom sitt arroganta beteende.

Låt oss hoppas du har rätt i att näringsförbudet avser Mattias, det känns ju högst rimligt att hans möjligheter att orsaka elände begränsas.

Tack för klok summering (och i övrigt mycket givande inlägg i detta ärende) @rotesau.
Citera
2026-07-06, 20:46
Medlem
Det yrkas på fem års näringsförbud för Matt*as. Det borde vara livstids näringsförbud.

Är det haverikommissionens slutsats "Den geotekniska utredningen som låg till grund för bedömningen av markens lämplighet var bristfällig och innehöll fel" som avses gällande kritiken mot Norconsult?

Enligt stämningsansökan nämns företaget enbart i en punkt i den skriftliga bevisningen:

Citat:
- Underlag för detaljplanen. Planbeskrivning, genomförandebeskrivning,
miljöbedömning, markteknisk undersökningsrapport från Norconsult,
tekniskt-PM geoteknik från Norconsult med bilagan Plan G 102 ritning
gammastrålning m.m., samrådsredogörelse, utställningsutlåtande, förslag
till beslut - antagande av detaljplanen för Munkeröd 1:12, protokoll
kommunfullmäktige om antagande av detaljplan för Munkeröd 1:12 m.fl.
och Länsstyrelsens beslut enligt 11 kap PBL om kommunens
antagandebeslut (sid 308 - 465 fup) till styrkande av underlaget till
Stenungsunds kommuns beslut att anta detaljplanen. Därvid till särskilt
åskådliggörande om vad som antecknats om geoteknik, hydrologi och
jordartskarta, massbalansberäkning, huvudmannaskap och
ansvarsfördelning, minimering av masstransporter till området och
planering för användning av interna massor på platsen,
belastningsbegränsningar mot marken, att Norconsult bedömde
detaljplanens intentioner genomförbara med rekommendationer för
grundläggning bestående av kompletterande geotekniska undersökningar
samt slutlig dimensionering av grundläggning och eventuell schakt, hur
ritning Plan G 102 (berg i dagen illustration) ser ut och att berg i dagen
på denna ritning betecknas som en inneslutande form, hur kommunens
översyn av lastrestriktioner avseende marken efter synpunkter från
Länsstyrelsen och SGI vid samrådsförförandet har tagits om hand samt
att det föreskrevs om och upprättades ett exploateringsavtal mellan
kommunen och exploatören av området.

Försvaret kan hänvisa till Statens haverikommissions slutsats om Norconsult. Åsa och Mattias gör så idiotiska saker oavsett. De SMS:ar så mycket med varandra och experter istället för att ta saker muntligt, så det kryllar av bevis. M frågar specifikt om det finns risk, får svaret ja, kör sedan på. Schaktar typ hela västlänkens massor dit för profit. De verkar vara körda.
Citera
2026-07-07, 11:01
Medlem
Fup?

Någon som har tag på FUPen, med tanke på info om skrivna SMS och sånt i tråden?
Senast redigerad av shadowdiver 2026-07-07 kl. 11:02. Anledning: felstaving
Citera
2026-07-07, 13:33
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadowdiver
Någon som har tag på FUPen, med tanke på info om skrivna SMS och sånt i tråden?

Jag vill också gärna ha fullständig FUP.
Citera
2026-07-07, 13:49
Medlem
Fullständig FUP är inte klar än att lämnas ut. Det är ett antal förundersökningsprotokoll som behöver sekretessprövas. Betänk tre skadade olycksoffer, deras sjukhusjournaler och foton. Bra att myndigheterna är noga med att skydda offrens intregitet.
Citera
2026-07-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

De verkar vara körda.

Ja det får vi hoppas så det skrämmer andra idioter som ev funderar på att göra samma dumheter.
Citera
2026-07-07, 15:59
Medlem
DARYLs avatar
Så här står det i en tidning:

Åklagaren yrkar på företagsböter mot två bolag. Sammanlagt handlar det om 7,9 miljoner kronor per bolag, alltså totalt 15,8 miljoner kronor om yrkandena går igenom fullt ut. Åklagaren vill också att en misstänkt brottsvinst på cirka 18,6 miljoner kronor ska förverkas från en av de tilltalade och ett av bolagen. Dessutom yrkas fem års näringsförbud mot en av de tilltalade.

DÅ ÄR DEN STORA FRÅGAN:

Är detta allt dom kan åka på? Inget fängelse alltså? Eller är ovanstående bara en bot utöver ett ev. fängelsestraff? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in