Citat:
Ursprungligen postat av
UnoMayson501
Borde det inte bli mer? Jag har ingen koll på hur rätten bereder sånt här men tycker att skadeståndsanspråken borde bli långt högre. Sen om de skyldiga mäktar med att betala allt så att alla får det de har krävt är ju en annan femma. Är det den siffran du tänker på?
Skadestånd bestäms utifrån vad som krävs i huvudsak. Det är där ifrån förhandlingar utgår, inte så mycket vad svarande har för förutsättningar att betala.
Men det som krävs blir ofta kraftigt nedreglerat av rätten pga anspråken alltid är totala och rätten reder alltid ut vad som är ”rimligt” att svarande ska stå för.
Som exempel, ett skadeståndsanspråk kan innehålla kostnaden för det väktarbolag som Trafikverket anlitat att övervaka rasplatsen dygnet runt.
Det är typiskt en sådan kostnad som rätten kan komma att stryka eller sänka kraftigt senare.
Ett annat exempel är tex Burger Kings försäkringsbolag, som kanske kräver ersättning för varenda liten ketchup-kopp som förlorats, men här kan det regleras ner till något som anses ”rimligt”.
O så fortsätter det. Inkl den halvmiljard som Trafikverket slipat fram som tot.kostnad.
Där landar jag i min gissning, men jag ska påpeka att jag är mer än vanligt försiktig här - det här ärendet kan bli grymt mkt större i kr räknat.
En hel del av grunden för framtida skadestånd beror på hur pass hårt åtalade sätts i domstol nu gällande det allmänna åtalet.
Åker dom på varande åtalspunkt och därtill hårt, så kommer det bli mer troligt med högre skadestånd i senare civilrätt.
Men jag räknar med att Norconsult åker på en rejäl örfil här, vilket mildrar mot Åsa och Mattias.
FUP vore f.ö väldigt önskvärt.
Men jag är redan helt säker på att den som yrkas näringsförbud för, är Mattias.
Han har troligen genom utredningen visat sig vara en vettvilling ej kapabel eller lämpad att driva verksamhet i någon form, helt oförstående om vilka faror och problem han orsaker genom sitt arroganta beteende.