Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Av vad jag läst i tråden, står det ganska klart att kalkylen med solceller går ihop med hjälp av subventioner, dels 60 öre per levererad KWh, dels minskade kostnader för leveransavgifter och andra, typ effektavgifter mm.
Min fundering är hur länge dessa subventioner ska hålla upp "kalaset", och när istället för subvention för leverans, det vänds till en leveransavgift. Det får mig att avvakta med solceller, kanske kan det vara någonting framöver, då takets ytskikt behöver bytas OCH ett kombinerat yt-/solcellsskikt blivit väsentligt bättre och billigare.
Nja, både och skulle jag vilja säga. Gröna avdraget är så klart en subvention och hur länge det kommer finnas i nuvarande form kan diskuteras. Gissar att det kommer tas bort, likt subventionen för elbilar. Den subventionen påverkar så klart kalkylen.
60 öre per kwh är en skattelättnad, inte en subvention.
När det gäller själva solcellerna är det få som spår utveckling i form av effekt, men däremot är det två andra aspekter man pratar mycket om; kapacitet att lagra egenproducerad el och takintegrereade solceller.
Att lagra idag är sjukt dyrt och investeringen bär sig inte. Övertygad om att kapacitet och lagring kommer utvecklas så att jag som lekman kan lagra överskott från en bra dag att använda nattetid alternativt en sämre dag framöver. Ur mitt perspektiv var lagringskapaciteten det stora argumentet jag hade MOT att köpa solceller. Integrerade solceller finns redan på många nyproducerade hus, men som du skriver är detta fortfarande snuskigt kostsamt.
Utifrån ovanstående tillsammans med den explosion som varit så bör priset på solceller falla kommande år. Så det är nog inte alls dumt att vänta med att köpa om man tror på den tesen. Vem vet, kanske inte bara priset på själva anläggningen som minskar, utan det kanske även går att få bra lagringskapacitet till en mer rimlig peng om några år.