2023-10-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Exakt vad jag tänkte. Du känner dig enormt dummm som gick på solpanelsmyten.

Min förra 11-rumsvilla i Lund renoverade jag för 4mkr under 6 år. Självklart inga solpaneler, men att byta gamla fönster är t.ex mycket lönsamt och jag installerade fjärrvärme som gett en värmekostnad på bara 35k per år för 11 rum.
Alltså din korkskalle, självklart så byter man fönster och tilläggsisolerar, är du dum på riktigt eller 🙄
Citera
2023-10-13, 21:57
Medlem
Citat:
Jag har inga lån på villan, jag köpte min första villa 1987 i Danderyd och den kostade 1.4M.

11 rum kanske 350 kvm brutto inklusive källaren. Jag gjorde en energibesiktning/deklaration med mäklaren och villan som är 100 år gammal klarade ändå energiklass B. 35k för att värma 350kvm är billigt för oss som bor i stan och har pengar, huset är värt 16M, men anses kanske mycket på landet där du bor.
men nu när du snackar om Lund och Danderyd och multimiljonär och alla andra stolliga idéer så känner jag igen ditt tugg, får se om du får vara kvar denna gång
Citera
2023-10-14, 20:11
Medlem
Citat:
Eftersom bara solpanelen kostar 15k per år så glömde du antagligen ta med den i ditt belopp. Dvs villan har 30k i årskostnad för allt. Samma som med fjärrvärme.

Jord/bergvärme är mer lönsamt i en stor villa än solpaneler, ni som funderar.
Intressant!
11 oktober skrev du denna tråd att du bor i BR och att alla lånar till sin solpanel, två dagar senare skriver du i samma tråd att du äger en villa på 350 kvm som är värd 16 miljoner.

Du mår inte bra.
Citera
2023-10-15, 12:51
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Intressant!
11 oktober skrev du denna tråd att du bor i BR och att alla lånar till sin solpanel, två dagar senare skriver du i samma tråd att du äger en villa på 350 kvm som är värd 16 miljoner.

Du mår inte bra.
Det stämmer att jag hyrde ut villan förra året och flyttade till Linköping. Jag har bott på kanske 15 platser under mitt liv. Kanske kan vara svårt att greppa för de som bor på samma plats på landet hela livet.
Citera
2023-10-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Av vad jag läst i tråden, står det ganska klart att kalkylen med solceller går ihop med hjälp av subventioner, dels 60 öre per levererad KWh, dels minskade kostnader för leveransavgifter och andra, typ effektavgifter mm.

Min fundering är hur länge dessa subventioner ska hålla upp "kalaset", och när istället för subvention för leverans, det vänds till en leveransavgift. Det får mig att avvakta med solceller, kanske kan det vara någonting framöver, då takets ytskikt behöver bytas OCH ett kombinerat yt-/solcellsskikt blivit väsentligt bättre och billigare.

Nja, både och skulle jag vilja säga. Gröna avdraget är så klart en subvention och hur länge det kommer finnas i nuvarande form kan diskuteras. Gissar att det kommer tas bort, likt subventionen för elbilar. Den subventionen påverkar så klart kalkylen.

60 öre per kwh är en skattelättnad, inte en subvention.

När det gäller själva solcellerna är det få som spår utveckling i form av effekt, men däremot är det två andra aspekter man pratar mycket om; kapacitet att lagra egenproducerad el och takintegrereade solceller.

Att lagra idag är sjukt dyrt och investeringen bär sig inte. Övertygad om att kapacitet och lagring kommer utvecklas så att jag som lekman kan lagra överskott från en bra dag att använda nattetid alternativt en sämre dag framöver. Ur mitt perspektiv var lagringskapaciteten det stora argumentet jag hade MOT att köpa solceller. Integrerade solceller finns redan på många nyproducerade hus, men som du skriver är detta fortfarande snuskigt kostsamt.

Utifrån ovanstående tillsammans med den explosion som varit så bör priset på solceller falla kommande år. Så det är nog inte alls dumt att vänta med att köpa om man tror på den tesen. Vem vet, kanske inte bara priset på själva anläggningen som minskar, utan det kanske även går att få bra lagringskapacitet till en mer rimlig peng om några år.
Citera
2023-10-17, 19:40
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Av vad jag läst i tråden, står det ganska klart att kalkylen med solceller går ihop med hjälp av subventioner, dels 60 öre per levererad KWh, dels minskade kostnader för leveransavgifter och andra, typ effektavgifter mm.

Min fundering är hur länge dessa subventioner ska hålla upp "kalaset", och när istället för subvention för leverans, det vänds till en leveransavgift. Det får mig att avvakta med solceller, kanske kan det vara någonting framöver, då takets ytskikt behöver bytas OCH ett kombinerat yt-/solcellsskikt blivit väsentligt bättre och billigare.

Alla idag producerande energikällor har fått subventioner när dom byggdes. När farbror staten vill förändra energimixen måste man således ge subventioner även till dom nya för att dom ska kunna konkurera på någorlunda lika villkor.

Med dom subventioner vatten- och kärnkraft fick när dom byggdes skulle man kunna få lönsamhet på en trampkvarn i varje hus. Dom var enorma. Annars skulle vi haft ett normalpris om 3 kr/kWh redan på 70-talet. Något som var helt oacceptablt då vår enerigitäta industri då inte skulle ha kunnat konkurrera. Ex. Sol- och vindkraft får i jämförelse ytterst blygsamma subventioner.

Och vindkraften står i princip på egna ben idag. Något få förstår förrän dom inser att utvecklingen varit närapå linjär sedan 90-talet. Kärnkraftlobbyn är dock lika stark som förut och gör att vi ligger långt efter merparten av europa trots att vi har bäst förutsättningar.
Citera
2023-10-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Alla idag producerande energikällor har fått subventioner när dom byggdes. När farbror staten vill förändra energimixen måste man således ge subventioner även till dom nya för att dom ska kunna konkurera på någorlunda lika villkor.

Med dom subventioner vatten- och kärnkraft fick när dom byggdes skulle man kunna få lönsamhet på en trampkvarn i varje hus. Dom var enorma. Annars skulle vi haft ett normalpris om 3 kr/kWh redan på 70-talet. Något som var helt oacceptablt då vår enerigitäta industri då inte skulle ha kunnat konkurrera. Ex. Sol- och vindkraft får i jämförelse ytterst blygsamma subventioner.

Och vindkraften står i princip på egna ben idag. Något få förstår förrän dom inser att utvecklingen varit närapå linjär sedan 90-talet. Kärnkraftlobbyn är dock lika stark som förut och gör att vi ligger långt efter merparten av europa trots att vi har bäst förutsättningar.

LOL, du verkar inte ha hängt med i svängarna, den är på väg att totalt braka ihop, utöver att den i hög grad bidragit till ett svajigt elnät pga. nerlagd baskraft. Läs på lite.....
Citera
2023-10-21, 09:34
Medlem
Snubchurps avatar
Det verkar som många i tråden enbart betalar för elen och inga andra avgifter per kWh. Vad har ni för elavtal?
Citera
2023-10-21, 09:48
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Fast lite intressant är att ingen har solpaneler för miljön.

Här på Flashback är miljö-argumentet hopplöst att använda då det:

1. Är ett helt ointressant argument för ointresserade skribenter.
2. Kopplas till MP.
3. Anses vara miljöskadlig verksamhet
Citera
2023-10-24, 21:26
Medlem
Citat:
Det stämmer att jag hyrde ut villan förra året och flyttade till Linköping. Jag har bott på kanske 15 platser under mitt liv. Kanske kan vara svårt att greppa för de som bor på samma plats på landet hela livet.
Känner ingen som bott på samma plats på landet i hela sitt liv, ser ut som om du och jag har helt olika umgängeskrets. Kanske är svårt för dig att greppa som måste låna till solpanel och alla du känner måste låna till solpanel som du tidigare beskrivit i tråden, du och jag lever helt enkelt i olika samhällsklasser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in