2023-10-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
TS har gjort en bra spaning. Återigen MINUS-pris på el två dagar på raken "pga för mycket vindkraft". Expressen kunde lagt till "...och solkraft".
https://www.expressen.se/nyheter/min...a-dagen-i-rad/
Ingen aning om vilken del av landet som haft solkraft dessa dagar, men jag har inte bidragit i alla fall.
Citera
2023-10-11, 23:48
Medlem
Waterlilys avatar
Om jag räknar med de relativt låga elpriser som den senaste september hade (snittkostnad för köp 106,72 öre/kWh; Snittpris för försäljning och skattereduktion 96,25 öre/kWh) för elområde SE3 och räknar pessimistiskt att dessa låga elpriser gällde sedan jag lät installera mina solpaneler 2021-07-01 så har jag hittills fått en avkastning på ca 6 % per år på investerade 164 000 kr (som då fanns på ett konto med noll ränta). Än så länge har jag inte sett något bankkonto som kan matcha med motsvarande inlåningsränta.

Extremåret 2022 (som hade höga elpriser) blev intäkten i runda slängar 20000 kr fördelade ungefär på följande sätt:

Ca 10000 i ren försäljning av el.
Ca 6500 i att jag slapp köpa motsvarande el.
Ca 3500 i skattereduktion.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-10-12, 00:11
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-right-return
Är det inte krav att anläggningen ska sluta producera vid strömavbrott?

Det som gäller är att du får inte mata ut el till nätet då det är strömavbrott. Men du kan ha ett system som kopplar bort dig från nätet vid strömavbrott och där du i systemet har batterier tillsammans med panelerna som levererar elenergi till din fastighet. Det är ganska dyrt att ha sådan off-grid teknik ty du behöver då också ha egen skyddsjord samt att systemet snyggt kan fasa in ditt system till nätet då elavbrottet upphör.

Det kan vara intressant för dem som lider stora förluster vid strömavbrott och det gäller att ha tillräckligt med batterikapacitet för att täcka in långvariga avbrott.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-10-12, 00:18
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021

…klipp…

Det brukar vara ganska låg kwh på elen från mars till October Säg snitt på 45 öre inkl skatt och avgifter.
Räknar inte in nät ägarens Pris.

…klipp…

Jag betalar 79 öre/kWh för överföring, skatt och moms.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-10-12, 10:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ingen aning om vilken del av landet som haft solkraft dessa dagar, men jag har inte bidragit i alla fall.
Det är mycket mer vindkraft än solkraft i Sverige så låga priset nu beror mest på att det blåser. Men på marginalen spelar även solkraft roll. Och principiellt har vind och sol samma problem, när det blir överutbyggt så ger de ett elpris på Noll kronor när det blåser eller är soligt. Ingen budget klarar priset Noll kronor.
Citera
2023-10-12, 10:35
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ok, här kommer mina siffror utan filtrering. 15kw installerat, driftstart 2018-01-02 kostnad 157 487kr
Värdet på egenförbrukad el är kostnaden per KWh för aktuell månad gånger förbrukningen.

Fram till och med september ser det ut så här

Inkomst av såld el 64 069,49 kr ( alltså pengar jag fått in på kontot)
Egenförbrukad el som aldrig behövde köpas 26 814 kr
Skatteavdrag 31 009 kr

Detta är alltså på knappt sex år. tre månader på detta år plus hela årets skatteavdrag saknas ju

Nu finns det något att diskutera. Om man lånar, eller tar pengar från konto gör givetvis kalkylen annorlunda, likaså om man gör åt mycket eller lite ström samt vilket läge man har på tak osv osv.
En snabb huvudräkning, jag väljer 150k 12 år som exempel.

Jag har använt lendos räknare (effektiv årsränta 6.98%) https://www.lendo.se/

Lendo månadskostnad 1537 kr x 12 x 12 = 221328 kr.

Amortering 157k = 157 k.

Summa kostnader 221328 + 157000 = 378328 kr.

Summa intäkter 12 år = 2.2 x (64 069 + 26 814) = 199942 kr.

Fattas ca 178000 kr för vinst, dvs mer än vad anläggningen kostade.

Vad är "skatteavdrag"?

Anläggningen finns naturligtvis kvar efter 12 år men kräver då renoveringar och jag tror värdet är ganska lågt när den är så gammal?

Siffrorna stämmer ganska väl med andra summeringar jag gjort i andra trådar. Med dagens räntor är solpaneler inget att ha i Sverige.
Citera
2023-10-12, 10:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
130000kr. Vet inte min förbrukning, har ingen mätare men har alltid gratis el.
3000w paneler, 15kw lifepo4.
Hur fungerar det på vintern? Anläggningen lär väl inte producera mer än någon kWh per dag då? Tillräckligt för några ledlampor men inte mer än så.
Citera
2023-10-12, 11:00
Medlem
Citat:
Det är mycket mer vindkraft än solkraft i Sverige så låga priset nu beror mest på att det blåser. Men på marginalen spelar även solkraft roll. Och principiellt har vind och sol samma problem, när det blir överutbyggt så ger de ett elpris på Noll kronor när det blåser eller är soligt. Ingen budget klarar priset Noll kronor.
Nej det är därför vi måste bygga system för att lagra energin när den är billig så att vi kan använda den när det blir högre priser.
Citera
2023-10-12, 11:06
Medlem
Citat:
En snabb huvudräkning, jag väljer 150k 12 år som exempel.

Jag har använt lendos räknare (effektiv årsränta 6.98%) https://www.lendo.se/

Lendo månadskostnad 1537 kr x 12 x 12 = 221328 kr.

Amortering 157k = 157 k.

Summa kostnader 221328 + 157000 = 378328 kr.

Summa intäkter 12 år = 2.2 x (64 069 + 26 814) = 199942 kr.

Fattas ca 178000 kr för vinst, dvs mer än vad anläggningen kostade.

Vad är "skatteavdrag"?

Anläggningen finns naturligtvis kvar efter 12 år men kräver då renoveringar och jag tror värdet är ganska lågt när den är så gammal?

Siffrorna stämmer ganska väl med andra summeringar jag gjort i andra trådar. Med dagens räntor är solpaneler inget att ha i Sverige.
Skämtar du eller något? Vem i hela värden lånar för 7% för solceller? Kan du inte räkna med sms lån i stället för att styrka din teori ytterligare?
Vad behöver renoveras efter 12 år?
Hur kan du inte veta vad skatteavdraget innebär när du låtsas göra seriösa beräkningar?
Citera
2023-10-12, 11:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur fungerar det på vintern? Anläggningen lär väl inte producera mer än någon kWh per dag då? Tillräckligt för några ledlampor men inte mer än så.

Det står i mitt inlägg. Minst 50w en riktigt grå o mulen dag. På vintern med massa snö överallt brukar det bli högre eftersom snön reflekterar ljuset bra. Jag skottar givetvis panelerna.
Citera
2023-10-12, 11:28
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Skämtar du eller något? Vem i hela värden lånar för 7% för solceller? Kan du inte räkna med sms lån i stället för att styrka din teori ytterligare?
Hur kan du inte veta vad skatteavdraget innebär när du låtsas göra seriösa beräkningar?
Jag tog det första lån som kom upp med en googling.

Så vad får du för ränta idag om du lånar till solpaneler? Kan du räkna om exemplet med den siffran?

Vad är "skatteavdrag" med solpaneler? Avdrag för låneräntor?

Du har bara 178.000 kr att trolla bort från min huvudräkning. För att komma till noll-resultat...
Senast redigerad av WatchItNow 2023-10-12 kl. 11:35.
Citera
2023-10-12, 11:31
Medlem
Citat:

Tror att du matar ett troll här.

Som jag skrivit innan, slänger du facit på personen så kommer hen ändå komma dragandes med "men ränta...."

Lika bra att släppa, då personen inte vill ha någon diskussion.
Senast redigerad av Blautand 2023-10-12 kl. 11:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in