2023-09-22, 09:36
Medlem
Madagascars avatar
Igår blev 4 personer skjutna ca kl 22 på en pub i Sandviken.

Många medier är tidigt ute med att det varit skottlossning, skadade, sjukhus etc

Men P4 Gävleborg, som enda mediekanal, bekräftar 2 dödsfall redan ca kl 23. Ingen annan bekräftar, inte ens Sveriges Radio centralt återger vad deras egna lokalredaktion P4 GB hävdar.

Ca kl 09 idag bekräftar andra medier 2 dödsfall.

Varför har övriga medier väntat?

Är det för att vänta tills anhöriga underrättats? Om ja, är detta verkligen klokt!? information sprids mycket fort nu för tiden... Att hålla inne med sanningen leder till allmän misstro mot medierna, särskilt som en mediekanal tidigt gått ut med sanningen (som nu P4 GB - de hade som lokal redaktion troligen mycket god koll). Är denna misstro ett rimligt offer för att anhöriga först ska informeras? Vad tycker ni?

(En detalj i saken är att P4 GB tillfälligt ca kl 8 ändrade sin text till "skadade" som alla andra. Och sedan ca kl 0815 tillbaka till "2 döda". Jag gissar att P4 GB temporärt anpassade sig till huvudkontoret i Stockholm. Cirkus...)

(FB) Skottlossning på lokal Pub i Sandviken, två döda (2023-09-21)
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/september/21/21-september-2218-morddrap-sandviken/
https://sverigesradio.se/artikel/stor-polisinsats-i-sandviken-en-person-ford-till-sjukhus
Senast redigerad av Madagascar 2023-09-22 kl. 09:45.
Citera
2023-09-22, 09:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Igår blev 4 personer skjutna ca kl 22 på en pub i Sandviken.

Många medier är tidigt ute med att det varit skottlossning, skadade, sjukhus etc

Men P4 Gävleborg, som enda mediekanal, bekräftar 2 dödsfall redan ca kl 23. Ingen annan bekräftar, inte ens Sveriges Radio centralt återger vad deras egna lokalredaktion P4 GB hävdar.

Ca kl 09 bekräftar andra medier bekräftar 2 dödsfall.

Varför har övriga medier väntat?

Är det för att vänta tills anhöriga underrättats? Om ja, är detta verkligen klokt!? information sprids mycket fort nu för tiden... Att hålla inne med sanningen leder till allmän misstro mot medierna, särskilt som en mediekanal tidigt gått ut med sanningen (som nu P4 GB - de hade som lokal redaktion troligen mycket god koll). Är denna misstro ett rimligt offer för att anhöriga först ska informeras? Vad tycker ni?

(En detalj i saken är att P4 GB tillfälligt ca kl 8 ändrade sin text till "skadade" som alla andra. Och sedan ca kl 0815 tillbaka till "2 döda". Jag gissar att P4 GB temporärt anpassade sig till huvudkontoret i Stockholm. Cirkus...)

(FB) Skottlossning på lokal Pub i Sandviken, två döda (2023-09-21)
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/september/21/21-september-2218-morddrap-sandviken/
https://sverigesradio.se/artikel/stor-polisinsats-i-sandviken-en-person-ford-till-sjukhus

Jag fick reda på min fars död via media, innan någon polis meddelade mig. Inte så kul.

Så ja, det är en självklarhet att media inte ska gå ut med dödsfall innan anhöriga är underrättade.
Citera
2023-09-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag fick reda på min fars död via media, innan någon polis meddelade mig. Inte så kul.

Så ja, det är en självklarhet att media inte ska gå ut med dödsfall innan anhöriga är underrättade.

Såhär säger Polisen till Nya Dagbladet (De tycker det är olyckligt)

"Sveriges Radio rapporterade om två avlidna i samband med skjutningen, någonting som polisen också bekräftar för NyD. Däremot förklarar man att alla anhöriga ännu inte ska ha underrättats, och att man därför ännu inte gått ut med uppgifterna officiellt. Man beklagar sig också över att vissa medier valt att rapportera om att två av de skjutna dött – eftersom detta lett till samtal från oroliga familjemedlemmar.

– Det är medier som valt att gå ut med de uppgifterna trots att man vet att anhöriga inte är underrättade.
.

https://nyadagbladet.se/inrikes/fyra-skjutna-i-sandviken-tva-avlidna/
Citera
2023-09-22, 09:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Absolut tråkigt för dig. Jag beklagar.

Men måste ju ändå jämföra med att många andra är oinformerade eller eventuellt felinformerade som det var i natt.
Citera
2023-09-22, 09:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia

"Sveriges Radio rapporterade om två avlidna i samband med skjutningen, någonting som polisen också bekräftar för NyD. Däremot förklarar man att alla anhöriga ännu inte ska ha underrättats, och att man därför ännu inte gått ut med uppgifterna officiellt. Man beklagar sig också över att vissa medier valt att rapportera om att två av de skjutna dött – eftersom detta lett till samtal från oroliga familjemedlemmar.

– Det är medier som valt att gå ut med de uppgifterna trots att man vet att anhöriga inte är underrättade.
.

Som familjemedlem kan du ofta lägga ihop 1+1 även om det inte står personuppgifter i media. Du vet ofta var din anhörig är, och skriver dessutom media ett åldersspann på den avlidna blir det ännu lättare att räkna ut.

Särskilt om det är på mindre ort, som detta i Sandviken. Så var fallet för mig, mindre ort, de skrev kön och ålder. Jag visste direkt att det var min far, men polis hade inte kontaktat mig än.
Citera
2023-09-22, 09:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Absolut tråkigt för dig. Jag beklagar.

Men måste ju ändå jämföra med att många andra är oinformerade eller eventuellt felinformerade som det var i natt.

Att "många andra" (flashbackskribenter) är nyfikna tycker jag inte ha med saken att göra.
Citera
2023-09-22, 09:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Att "många andra" (flashbackskribenter) är nyfikna tycker jag inte ha med saken att göra.
Hur länge tycker du att det är rimligt att vänta (ifall man har problem med att få tag på anhörig/anhöriga)?
Citera
2023-09-22, 09:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hur länge tycker du att det är rimligt att vänta (ifall man inte får tag på anhörig/anhöriga)?

Är det en svensk person med svenska anhöriga tar det inte lång tid att få tag på dem. Max en dag eller två. Det kan media gott vänta tycker jag.

Är det en utländsk person, med utländska anhöriga (som inte bor här) kan det ju ta längre tid. Men då är det också mindre allvarligt att skriva ut dödfallet i media eftersom anhöriga är mindre sannolika att läsa svensk media.
Citera
2023-09-22, 09:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arimataia

.

Jag undrar om huvuden kommer rulla nu på P4 Gävleborg.
Citera
2023-09-22, 10:28
Medlem
Morgonrodnads avatar
En aspekt av detta är ju att man bör fråga sig hur effektiva polisen är på att underrätta anhöriga.

Vi borde faktiskt kunna förvänta oss att polisen hittar anhöriga ganska snabbt. Är detta ogörligt just nu kan vi väl avlasta polisen med något annat genom att utvisa/skjuta av ett gäng kriminella babbar så polisen får mindre att göra.
Citera
2023-09-22, 10:35
Medlem
Citat:
Jag undrar om huvuden kommer rulla nu på P4 Gävleborg.
Äh!
Det är nog tårta som serveras där idag då det gav massa klick, men sedan kanske de säger något annat utåt men chefen bjöd nog som sagt på tårta.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
En aspekt av detta är ju att man bör fråga sig hur effektiva polisen är på att underrätta anhöriga.

Vi borde faktiskt kunna förvänta oss att polisen hittar anhöriga ganska snabbt. Är detta ogörligt just nu kan vi väl avlasta polisen med något annat genom att utvisa/skjuta av ett gäng kriminella babbar så polisen får mindre att göra.

Där har ju en poäng. I detta fallet dog de på en resturang och man får väl anta att de har plånboken med sig och där finns ett ID-kort
Citera
2023-09-22, 10:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Nej, medierna bör gå ut med dödsfall i samband med brott som detta och de allra flesta situationer jag kan tänka mig så fort de är rimligt säkra och har möjlighet.

Informationen journalister ger skall vara korrekt och saklig och komma ut så fort som möjligt till allmänheten.

Media borde sedan generellt publicera namn på personerna som avlidit till följd av brott och olyckor. Det gör de inte idag vilket gör journalistiken osaklig, ryktesspridande och inkorrekt. Om de utförde detta grunduppdrag för god journalistik, då hade det funnits skäl att vänta med namnen till man fått rimlig tid att underrätta anhöriga.

Men inte för att delge korrekt information om att människor dödats i skjutningar som här, nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in