2023-09-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men även om ditt hus skulle bli värderat till noll så kommer inte banken att häva lånet så länge betalar dina 25000 i ränta varje månad. Om du däremot inte kan betala, då är det en annan sak.

Det kommer att vara kört för väldigt många då, inklusive de som inte har huslån, få höga räntor påverkar väldigt mycket mer än huslånen.

Många börjar klia sig över huvudet när de ser att de inte gått upp i lön på över 18 år när de förstår att det är moderaternas skatteavdrag som jämnat ut lönen. Det är precis så staten kommer försöka lösa problemet igen.
Det finns många chefer som plussar bra på detta förstås och aktieägarna, de behöver inte ta ansvaret 🤫
Citera
2023-09-21, 23:53
Medlem
Sladdersnokens avatar
Väntar på att priserna på stugor ska dala lite mer…….sen köper vi
Citera
2023-09-22, 00:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det spelar ingen roll om reallönerna sjunker, inflationen urholkar ändå lånen.
Folk blir fattigare i snabbare takt än lånet blir mindre. Det spelar ingen roll att ditt lån sjunker, för din plånbok urholkas ändå.
Citera
2023-09-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Folk blir fattigare i snabbare takt än lånet blir mindre. Det spelar ingen roll att ditt lån sjunker, för din plånbok urholkas ändå.
Alla blir inte fattigare. Inflationen urholkar lån.

Tänker man som du blir sparkapitalet värt mer eftersom man får lägre reallön.
Citera
2023-09-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vem ska köpa bostäderna då?

Googla Blackrock.
Citera
2023-09-22, 00:43
Avstängd
Citat:
Alla blir inte fattigare. Inflationen urholkar lån.

Tänker man som du blir sparkapitalet värt mer eftersom man får lägre reallön.
Vadå "alla"? Jag blir rikare av att det här lurade samhället devalveras. Det går aldrig att prata om "alla". De flesta svenskar agerar dock hejarklack åt statens plundring och skulle aldrig positionera sig som jag gör.

Att du blir fattigare urholkar dina tillgångar. Du har fastnat i någon ensidig analys för att du tittar på någon historia då folk blev rikare snarare än fattigare. Blir du fattigare av fler faktorer än att värdet sjunker på statens peng balanseras inte detta av att lånet värderas i samma peng. Det är bara exakt den relationen som balanseras. Symmetriskt, utifrån hur du allokerat ditt kapital. Har du lika mycket debit som kredit är påverkan neutral (men notera att i fallet bostadslån handlar detta även om likviditet, inte bara nettovärde).

Du kan dra till med någon slags 5x hävstång via SEK. Alltså låna mycket mer SEK än du har tillgångar, och använda lånet till något som inte är SEK. Detta känns igen från finansvärlden som att gå kort; "shorta". När du shortar SEK blir du mycket riktigare rikare av att SEK kraschar i värde, men det har inget med någon magisk "urholkning" att göra. Du shortade ett tillgångsslag, fick rätt och blev rikare.

Din övning blir då att fundera över om du tror att gemene svensk faktiskt har shortat SEK.
Citera
2023-09-22, 00:53
Medlem
Citat:
Vadå "alla"? Jag blir rikare av att det här lurade samhället devalveras.
Du ser, alla blir inte fattigare.
Citera
2023-09-22, 01:45
Avstängd
Citat:
Du ser, alla blir inte fattigare.
Nä, och alla dör inte om Ryssland skickar hit 10 atombomber heller. Så det kan man ju använda som argument för att det inte bara är negativt att bli bombad.
Citera
2023-09-22, 01:49
Medlem
Citat:
Nä, och alla dör inte om Ryssland skickar hit 10 atombomber heller. Så det kan man ju använda som argument för att det inte bara är negativt att bli bombad.
Nu har jag inte skrivit att det är positivt med Sveriges ekonomi. Men du läser uppenbart in konstiga saker.

Det där med saklighet är uppenbart inte din grej.
Citera
2023-09-22, 01:54
Avstängd
Citat:
Nu har jag inte skrivit att det är positivt med Sveriges ekonomi. Men du läser uppenbart in konstiga saker.

Det där med saklighet är uppenbart inte din grej.
Okej, så det där med att lånekostnader urholkas var bara något helt slumpmässigt du hävde ur dig som en rap, det hade alltså absolut inget att göra med att du trodde att lånen bli lättare att bära, eller med någonting alls att göra överhuvudtaget? Bra att veta hur man ska läsa dina inlägg i sådant fall.
Citera
2023-09-22, 01:58
Medlem
Citat:
Okej, så det där med att lånekostnader urholkas var bara något helt slumpmässigt du hävde ur dig som en rap, det hade alltså absolut inget att göra med att du trodde att lånen bli lättare att bära, eller med någonting alls att göra överhuvudtaget? Bra att veta hur man ska läsa dina inlägg i sådant fall.
Jag har aldrig skrivit att lånen skulle bli lättare att bära, jag har skrivit att inflationen urholkar lånen.

Om du läser vad jag skriver istället för vad du tror jag skriver, så ska du nog få lite mindre att reta upp dig på.
Citera
2023-09-22, 02:06
Medlem
Economicuss avatar
Alla är pratar om bolånetorskar men det man borde prata om är finansieringen av bolån.
Hur bankerna finansierar sin utlåning.

De säljer obligationer där säkerhetsmassan som är knutet till obligationen inte alls ger finansiell trygghet.
Mer än 50% av bankernas verksamhet utgörs av bolån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in