• 1
  • 2
2023-09-20, 22:35
Medlem
Hej!

Idag upptäckte vi att någon hade monterat på en ”GPS Puck” (Samsung Galaxy Smart Tag) på min dotters mopedbil.
Blir såklart lite konfunderad över syftet, antingen en svartsjuk fd. Pojkvän eller någon som vill veta var bilen ”bor”.
Lite obehagligt dock och jag undrar om det går att spåra en puck ”åt andra hållet”?

Har givetvis bytt adress på pucken så man inte får påhälsning i onödan, men vill såklart borra lite i syftet.
Anmäla till polisen står nog också på tur.

Någon som kan komma med lite bra inspel om det går att spåra?

🙌
Citera
2023-09-20, 22:44
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gollum74
Hej!

Idag upptäckte vi att någon hade monterat på en ”GPS Puck” (Samsung Galaxy Smart Tag) på min dotters mopedbil.
Blir såklart lite konfunderad över syftet, antingen en svartsjuk fd. Pojkvän eller någon som vill veta var bilen ”bor”.
Lite obehagligt dock och jag undrar om det går att spåra en puck ”åt andra hållet”?

Har givetvis bytt adress på pucken så man inte får påhälsning i onödan, men vill såklart borra lite i syftet.
Anmäla till polisen står nog också på tur.

🙌

Vet ej om den går att spåra åt andra hållet, men det som slog mig är att det kan vara någon som vill sno den och kanske vill ha koll på när den befinner sig på en lämplig plats.

Edit:
Verkar inte som att det går
https://www.quora.com/Is-it-possible...he-receiver-is
Senast redigerad av RollonHomie 2023-09-20 kl. 22:46.
Citera
2023-09-20, 22:53
Medlem
Jo, det slog mig också att det är en förberedelse för stöld. Men obehagligt ändå.
Tack för svar, får rota vidare.
Citera
2023-09-20, 22:59
Medlem
sommarlovs avatar
Sätt den på grannens bil, studera vad som händer...
Citera
2023-09-20, 23:02
Medlem
Åk och lägg den på polisstationen…blir nog den bästa reaktionen. Bara sätta någonstans.
Citera
2023-09-20, 23:06
Medlem
helftenavvarrjes avatar
Vilken sort är det? Har den månne en simkort? Man kan väl inte ha anonyma simkort längre?
Citera
2023-09-20, 23:41
Medlem
Göm gps:en i skogen typ, bakom en sten och lägg nån presenning över så det ser ut som att mopeden står där.

Sen sätter du upp en kamera i en fågelholk och när någon går förbi startar den automatiskt en inspelning.

kan ju vara roligt att veeta vem det är.
Ett galet ex eller en våldtäktsbenägen somalier?
Citera
2023-09-21, 00:02
Medlem
minera pucken , med dubbelhäftande tape pch en laddad råttfälla

nja blir nog svårt att bakspåra TS så rigga en fälla där du filmar gärningsmannen
Citera
2023-09-21, 00:22
Bannlyst
De är inte riktigt byggda för att vara spionprylar.

Samsungs tag är egentligen bara en gullig puck som kan prata med din smartphone. Den berättar för din telefon var den befinner sig, men den kan inte höra när du skriker åt den för att få den att spåra tillbaka något. Det är inte riktigt dess grej, faktiskt.

https://github.com/whid-injector/Samsung-SmartTag-Hack
Citera
2023-09-21, 01:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Göm gps:en i skogen

Taggen innehåller ingen GPS-mottagare. Inte innehåller den heller någon GSM/3G/4G-sändare.

Det enda den har är Bluetooth, och kan endast prata med vissa Samsung-modeller.

Om dottern, eller bästa kompis, råkar har en viss Samsung-telefon, kan hon spåras av GM vart hon än åker. Men är det iPhone som gäller i gruppen, så dyker det bara upp en koordinat hos GM här och där, när hon råkar vara nära någon som har en sådan Samsung-telefon.

Citat:

Polisen kan kanske begära att data utlämnas från Samsung? Men frågan är om det hela är tillräckligt brottsligt?

Annars är det väl att gillra en fälla det enda du kan göra själv.

Du kan låna mopedbilen, och ta den ut i skogen och campa, så kanske du får besök i tältet. Men då måste du själv ha rätt sorts Samsung-telefon som är uppkopplad mot mobilt internet.

Alternativt, om du har råd att riskera att en telefon blir stulen, så kan du ta en ful plastkasse, och så stoppar du i en nyladdad sådan där Samsung-telefon som är uppkopplad mot mobilt internet. Täck sedan över den med lite toapapper som du torkat upp lite chokladpudding med, och knyt en vattentät dubbelknut. Sedan gömmer du moppebilen i något garage i ett par dagar, sätt sändaren på din egen bil, och kör i 45 knyck ut till något trevligt campingställe i skogen. Lägg plastpåsen i skogen, och "pucken" lägger du bara som den är, på någon sten, och till sist sätt upp några åtelkameror. Sedan kan du åka hem i några dagar och hoppas du får på napp i kamerorna.
Citera
2023-09-21, 06:17
Medlem
Polisen kan begära ut informationen från Samsung se https://www.expressen.se/nyheter/lin...t-veta-om-det/
Citera
2023-09-21, 09:23
Medlem
Finns det något sätt att enkelt upptäcka sådana puckar, oavsett om det rör sig om Apple’s Airtag eller andra tillverkare? Dyker de upp om man slår på wifi och kollar enheter eller bluetooth?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in