2023-09-19, 20:40
Medlem
Hej kära flashbackare!

Jag jobbar med utveckling av hemsidor med inriktning på små- och medelstora företag.

Finns det något smart sätt att få ut en lista på leads med bolag som i dagsläget inte har en hemsida?

Har använt Leadsgorilla men uppfattar den som seg och att den inte hittar särskilt mycket.

Tack på förhand.
Citera
2023-09-19, 22:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sporten2000
Hej kära flashbackare!

Jag jobbar med utveckling av hemsidor med inriktning på små- och medelstora företag.

Finns det något smart sätt att få ut en lista på leads med bolag som i dagsläget inte har en hemsida?

Har använt Leadsgorilla men uppfattar den som seg och att den inte hittar särskilt mycket.

Tack på förhand.
Du vill alltså söka på internet efter företag som inte finns på internet? Är det din fråga?
Den verkar svår att besvara.
Citera
2023-09-19, 23:13
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Du får nog köpa en sökning hos något katalogföretag typ Bisnode, Eniro, Allabolag.

Men har inte alla bolag som är intresserade av en hemsida det redan??
Citera
2023-09-19, 23:37
Medlem
Jag tror inte TS jobbar med medelstora företag. Möjligtvis små- och mikroföretag. Det kan mycket väl finnas små- och mikroföretag som är förhållandevis nya som inte har en webbplats. Det går att köpa listor på nystartade företag. T.ex. här: https://kreditrapporten.se/nystartade-foretag
Citera
2023-09-20, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du vill alltså söka på internet efter företag som inte finns på internet? Är det din fråga?
Den verkar svår att besvara.

Varför skulle den vara svår att besvara? Man jämför bara listan med totala antalet företag med de som man hittar på nätet!
Citera
2023-09-20, 06:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Varför skulle den vara svår att besvara? Man jämför bara listan med totala antalet företag med de som man hittar på nätet!
Vad är svårt? Att leta efter något som inte finns snarare än efter något som finns.
Men har du en lista på alla företag som finsns är det ju bara att kolla om de har en sida, vilket de flesta företag redan har.
Citera
2023-09-20, 06:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej kära flashbackare!

Tack på förhand.

I mitt yrke så hittar jag mängder av företag som saknar hemsidor. Många gånger är det enmansföretag men också en del företag med 5-20 anställda också.

Många företag är väldigt dåliga på att uppdatera sina hemsidor och ofta är det något inlägg som gjorts för tre år sen och sen noll.

Det jag blir mer fundersam på är när man hittar dessa enorma företag som har en hemsida där det inte finns en chans i helvete att förstå vad företaget egentligen gör eller tillhandahåller för tjänst. Kan vara sida upp och sida ner med fina ord och värdegrunder men inte ett skit om vad företaget egentligen gör. Sidorna ser ofta väldigt proffsiga ut men helt värdelösa.

Många mindre företag har helt gått från hemsidor och kör allt på Linkedin eller Facebbok istället där de får bättre överblick över de som besökt sidan. Nackdelen är att vi som exempelvis inte har Facebook inte ser ett jävla dugg vad företaget kan hjälpa mig med.

Hur man på ett enkelt sätt ska hitta dessa företag vet jag tyvärr inte utan det är bara att plocka upp en radda på allabolag inom en kategori och sen börja googla varje företag.
Citera
2023-09-20, 09:01
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej kära flashbackare!

Tack på förhand.

Hur har du kommit fram till att detta är en vettigare väg än att bevaka nyregistrerade bolag?
Citera
2023-09-20, 09:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej kära flashbackare!

Tack på förhand.

Väldigt många företag har ju sin "hemsida" enbart på Facebook.

Nu använder jag inte den övervakningen själv så jag vet inte hur sökmöjligheterna är där.
Citera
2023-09-20, 09:44
Medlem
pwnd88s avatar
Citat:
Hej kära flashbackare!

Tack på förhand.

Ja alltså om man ska öppna ett företag eller har ett företag och inte har en hemsida är det nog meant-to-be, nästan vilken mänskliga varelse som helst kan skapa en hemsida. Jag tycker du borde annonsera och ha din egna sida istället så att folket som faktiskt söker design eller programmering kommer till dig, och där kan du visa vad du gjort tidigare m.m.
Citera
2023-09-20, 15:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det jag blir mer fundersam på är när man hittar dessa enorma företag som har en hemsida där det inte finns en chans i helvete att förstå vad företaget egentligen gör eller tillhandahåller för tjänst. Kan vara sida upp och sida ner med fina ord och värdegrunder men inte ett skit om vad företaget egentligen gör. Sidorna ser ofta väldigt proffsiga ut men helt värdelösa.

Känner igen det där extremt mycket. Letade upp ett företag som skulle jobba med fastighetsautomation och gick in på deras webbplats. CO2 hit och hållbarhet dit... Men vad gör ni egentligen på riktigt då? Dit hittade jag aldrig innan jag tröttnade.

Här är ett tips till TS: När du väl får ett uppdrag, se till att det på hemsidan faktiskt framgår vad företaget sysslar med, rent konkret alltså, och vem det vänder sig till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback