2023-09-20, 12:54
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Hej!
Här ska ni alla få facit:

I detta läge kan person X inte bevakas egen egendom.
Då är han berättigad till en ställföreträdare, med andra ord en God man.

Person X bör snarast kontakta sin kommuns överförmyndare/överförmyndarnämnd.

Den gode mannen kommer att kunna hyra ut huset och betala omkostnaderna om detta nu är ekonomiskt hållbart.
(Även den Gode mannen kommer att ha rätt till ett årligt arvode om 8-10 000 kr som X får betala.)

Håller inte kalkylen ihop måste den Gode mannen gå till överförmyndaren och begära försäljning.

Försäljning sker då genom mäklare och eventuellt överskott går till X.

"Har rätt till att få en god man....."

Du kan eventuellt ha rätt till att få en god man om du inte kan ta hand om dig själva men fängelse ger absolut ingen rätt till en god man.

https://lawline.se/answers/vad-kravs...-fa-en-god-man

Ditt "facit" har mycket mer att önska.
Citera
2023-09-20, 12:56
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja.

En kompis till mig har suttit häktad en tid och ska nu avtjäna ett 8 årigt fängelsestraff. Räknar med att han är ute efter cirka 5 år.

Någon som vet va som händer med hans hus? Det är inget märkvärdigt hus men gått i generationer och pga renoveringar har han ganska mycket lån på detta.

Jag skall koka ner det till dig.

Antingen så betalar han lånen eller så tar banken huset oavsett om han sitter inne eller är i frihet.

Det enda han kan göra är att hyra ut huset och ge någon en fullmakt som agerar i din väns intresse när det gäller just huset vilket kan vara allt ifrån räkningar, underhåll eller vad fan som helst.

Där har du det enkla svaret.

Nej, han får inget hjälp ifrån någonstans ekonomiskt.
Citera
2023-09-20, 13:30
Medlem
Evaristo2s avatar
Med betydande belåning och skadestånd som ska betalas så har jag svårt att se att
detta går att klara öht.

Beroende lite på vad personen varit inblandad i för brottslighet så skulle jag som potentiell hyresgäst dra öronen åt mig. Finns ju en betydande risk att det dyker upp otrevliga typer som vill ha ut sina egna fordringar från ägarens egendom. Eller så dyker kronofogden upp för att sälja huset.
Citera
2023-09-20, 15:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
"Har rätt till att få en god man....."

Du kan eventuellt ha rätt till att få en god man om du inte kan ta hand om dig själva men fängelse ger absolut ingen rätt till en god man.

https://lawline.se/answers/vad-kravs...-fa-en-god-man

Ditt "facit" har mycket mer att önska.

Jodå.
Han saknar möjlighet att vaka över sin egendom.
Lawlines svar är gravt förenklat och saknar djup.
Jag kan ge avancerade exempel på situationer som kräver en god man.
Citera
2023-09-20, 15:11
Medlem
Citat:
Jodå.
Och god man är inte gratis. För personen som sitter i fängelse och tjänar 13 kr/h så är det runt hälften av inkomsten som skulle försvinna.

Jag kan inte se annan lösning än att huset säljs. Med TS innanför lås och bom så kommer mäklaren att få full upp. Städning före visning, annonsering, visning, försäljning och ordna med personens avflyttning och slutstädning.

Att ordna med en flyttfirma och magasinera personens bohag i 8 år är inte gratis. Bara att konstatera att att brottet leder till att personen förlorar släktgården och alla pengar försvinner till skadestånd och magasinering.
Senast redigerad av Mynicname 2023-09-20 kl. 15:17.
Citera
2023-09-20, 16:46
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jodå.

Det gör väldigt många som sitter bakom lås och bom kan jag säga. Blir lite svårt att "vaka över sin egendom" när man sitter bakom lås och bom om man inte ger ut fullmakter och annat.

Dina "avancerade situationer" gör att få en god man inkluderar definitivt inte en fängelsevistelse och när han uppenbarligen kan ta hand om sig själv.

Sen kan du givetvis försöka vrida och vända på det hur länge som helst men där har du hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2023-09-20, 17:16
Medlem
Det där är faktiskt ett intressant problem. Det underlättar ju inte direkt rehabilitering och återgång till att vara en normal samhällsmedborgare om allt man hade innan fängelset är borta. Huset har kronofogden tagit, eller lägenheten har man blivit av med. Bilen är skrotad, banktillgångarna är tömda, allt är borta. Hur ska man då kunna komma tillbaka igen?
Citera
2023-09-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det där är faktiskt ett intressant problem. Det underlättar ju inte direkt rehabilitering och återgång till att vara en normal samhällsmedborgare om allt man hade innan fängelset är borta. Huset har kronofogden tagit, eller lägenheten har man blivit av med. Bilen är skrotad, banktillgångarna är tömda, allt är borta. Hur ska man då kunna komma tillbaka igen?
Det flesta tillgångar försvinner ju med tanke på att det ofta är stora skadestånd som ska betalas.

Personen misshandlar en okänd och döms till att betala skadestånd för sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst. Som straff så hamnar man i fängelse. Klart att man då får en tuff start när man släpps ut. Men man kan ju inte heller säga att personen ska slippa betala skadestånd till brottsoffret för att enklare komma tillbaka till samhället.

Andra skulder är ju till kriminella för pengar som man förlorat. Genomför en knarkaffär och torska så har man bränna andras pengar som de vill ha tillbaka när man blir fri.
Citera
2023-09-20, 18:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det gör väldigt många som sitter bakom lås och bom kan jag säga. Blir lite svårt att "vaka över sin egendom" när man sitter bakom lås och bom om man inte ger ut fullmakter och annat.

Dina "avancerade situationer" gör att få en god man inkluderar definitivt inte en fängelsevistelse och när han uppenbarligen kan ta hand om sig själv.

Sen kan du givetvis försöka vrida och vända på det hur länge som helst men där har du hur det ser ut i verkligheten.

Där har du helt enkelt helt fel.
Jag ska ge ett avancerat exempel:
En minderårig son och en far ärver tillsammans en fastighet (säg 50/50).
I detta fall är fadern jävig i förhållande till sin son och då skall en ställföreträdare (läs god man) sättas in för att bevaka pojkens intressen rörande just fastigheten. Det var sådana exempel jag avsåg.

Välkommen till överförmynderiets underbara värld!
Citera
2023-09-20, 18:41
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse

Nej, men det sker ingen rehabilitering i svenska fängelser även om det nu är vad den stora massan tror, eller snarare, vill sig tro.

Att du (eventuellt) förlorar allt när du åker in är det ingen som bryr sig om.

Välkommen till verkligheten
Citera
2023-09-20, 18:45
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
I detta fall är fadern jävig i förhållande till sin son och då skall en ställföreträdare (läs god man) sättas in för att bevaka pojkens intressen rörande just fastigheten. Det var sådana exempel jag avsåg.

Ärligt talat, läser du vad du själva skriver?

Hur i hela fridens namn är det ens relevant för TS???

Du säger att TS vän kan få en god man i dennes situation och sen kommer du med ovan?

Goddag yxskaft.
Citera
2023-09-20, 18:46
Medlem
Citat:

Det är en ganska komplex situation du beskriver.

Fallet i denna tråd handlar om en myndig ägare till en fastighet som på grund av sin fängelsevistelse inte kan sköta om sin fastighet.

Ja, man kan via överförmyndare "köpa" den tjänsten om man får det beviljat. Alternativt så anlitar man någon annan, vän, släkting eller företag som hjälper till med det som behöver fixas.

I detta fall så är det troligt exempelvis en mäklare som får i uppdrag att sälja fastigheten och ordna med personens avflyttning. Transport till soptipp och magasinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in