Citat:
Ursprungligen postat av
verbet
Tja.
En kompis till mig har suttit häktad en tid och ska nu avtjäna ett 8 årigt fängelsestraff. Räknar med att han är ute efter cirka 5 år.
Någon som vet va som händer med hans hus? Det är inget märkvärdigt hus men gått i generationer och pga renoveringar har han ganska mycket lån på detta.
Kommer han behöva sälja nu när han ska in i finkan eller hur funkar det? Antar att den blygsamma lönen man får inne i fängelset inte kan täcka upp hans kostnader med amortering eller räntebetalningar?
Skulle behöva ha lite info av er som vet så jag också kan förmedla detta till honom då han är lite nervös inför detta.
Om han inte kommer att bo där så kan han minska sina driftskostnader ganska mycket. Om han inte bränner några pengar i fängelset så räcker säkert ersättningen till att betala räntorna.
Med tanke på det måste vara ett allvarligt brott så skulle jag mer fundera över om inte personen dessutom är skyldig att betala skadestånd till någon.
Om det är misshandel eller rån så finns det brottsoffer som brukar ha rätt till skadestånd. Är det skadegörelse så kommer försäkringsbolaget kräva ersättning. Om det är en misslyckad knarkaffär så är det lätt att man blir skyldig fel personer pengar.
Skulle därför vara mer orolig för övriga skulder än bolånet.