• 1
  • 2
2023-09-18, 15:36
Medlem
Tja.

En kompis till mig har suttit häktad en tid och ska nu avtjäna ett 8 årigt fängelsestraff. Räknar med att han är ute efter cirka 5 år.

Någon som vet va som händer med hans hus? Det är inget märkvärdigt hus men gått i generationer och pga renoveringar har han ganska mycket lån på detta.

Kommer han behöva sälja nu när han ska in i finkan eller hur funkar det? Antar att den blygsamma lönen man får inne i fängelset inte kan täcka upp hans kostnader med amortering eller räntebetalningar?

Skulle behöva ha lite info av er som vet så jag också kan förmedla detta till honom då han är lite nervös inför detta.
Citera
2023-09-18, 15:41
Medlem
sebastian66s avatar
Har han inga föräldrar vänner bekanta syskon som kan hjälpa honom i detta fall. Tänkte han inte på detta när han gav ut sig på massa äventyr. Om man får fängelse i åtta år har man nog planer på hur man ska lösa situationer. Man kan inte gå i tankarna och tänka på att man klarar sig på sådana saker.
Man kan inte göra aktivitet och tänka i efterhand liksom. Han måste väl ha någon egen form av plan.
Citera
2023-09-18, 15:42
Medlem
Kanske han kan hyra ut det ?
Citera
2023-09-18, 15:43
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja.

En kompis till mig har suttit häktad en tid och ska nu avtjäna ett 8 årigt fängelsestraff. Räknar med att han är ute efter cirka 5 år.

Någon som vet va som händer med hans hus? Det är inget märkvärdigt hus men gått i generationer och pga renoveringar har han ganska mycket lån på detta.

Kommer han behöva sälja nu när han ska in i finkan eller hur funkar det? Antar att den blygsamma lönen man får inne i fängelset inte kan täcka upp hans kostnader med amortering eller räntebetalningar?

Skulle behöva ha lite info av er som vet så jag också kan förmedla detta till honom då han är lite nervös inför detta.

Han ger väl fullmakt till en släkting eller juridiskt ombud att sköta om fastigheten och byggnader.
Citera
2023-09-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist

Ja uthyrning skulle kunna funka faktiskt.
Citera
2023-09-18, 15:45
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Man får inte 8 år hursomhelst. Vem vill hyra utav en grov brottsling?
Citera
2023-09-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Man får inte 8 år hursomhelst. Vem vill hyra utav en grov brottsling?

Ja lite min tanke med. Hur vet man att de inte vandaliserar under dessa år? Jag har ingen lust att blanda mig i och hans släkt har tagit avstånd
Citera
2023-09-18, 16:18
Medlem
Sälja eller hyra ut. Bättre att sälja skulle jag säga, jävligt roddigt att hyra ut när du sitter inne. Sälj, köp aktier som ger avkastning så har han en bra start när han kommer ut.
Citera
2023-09-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Sälja eller hyra ut. Bättre att sälja skulle jag säga, jävligt roddigt att hyra ut när du sitter inne. Sälj, köp aktier som ger avkastning så har han en bra start när han kommer ut.

Ja men han vill inte sälja eftersom det gått i släkten länge och det är lite känslosamt.
Citera
2023-09-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ja men han vill inte sälja eftersom det gått i släkten länge och det är lite känslosamt.

Om det gått i släkten så har han inga lån gissar jag? Då kan han ju i stort sett bara be nån kompis gå och se till huset nån gång i veckan och låta det stå.
Citera
2023-09-18, 16:26
Medlem
Citat:

Då ser det ganska mörkt ut för honom. Han behöver en person på utsidan som kan ta hand om allt, annars blir det omöjligt.
Han bör också komma ihåg att om man dömts att betala skadestånd och inte har pengar på kontot så ryker såklart huset.
Citera
2023-09-18, 16:29
Medlem
Citat:
Tja.

Om han inte kommer att bo där så kan han minska sina driftskostnader ganska mycket. Om han inte bränner några pengar i fängelset så räcker säkert ersättningen till att betala räntorna.

Med tanke på det måste vara ett allvarligt brott så skulle jag mer fundera över om inte personen dessutom är skyldig att betala skadestånd till någon.
Om det är misshandel eller rån så finns det brottsoffer som brukar ha rätt till skadestånd. Är det skadegörelse så kommer försäkringsbolaget kräva ersättning. Om det är en misslyckad knarkaffär så är det lätt att man blir skyldig fel personer pengar.

Skulle därför vara mer orolig för övriga skulder än bolånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in