Resultat: Är du för aktiv dödshjälp
Ja
78,99%
94 röster
Nej
16,81%
20 röster
Vet ej
4,20%
5 röster
2025-05-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag fattar inte varför man inte har dödshjälp.

Folk borde få kunna bestämma själv om dom vill leva eller inte. Ingen har med det att göra förutom människorna som vill göra det. Jävla staten som ska lägga sig i.

Ska folk behöva ta livet på egen hand, vilket också kommer påverka andra där man ex hoppar framför bilar eller tåg eller ut för en bro eller berg. Det är inte säkert man dör direkt heller. Man vill vill inte leva efter misslyckat försök. Fy fan att behöva se något sådant. Sen när man hoppar framför en bil så är det inte säkert att den som kör, inte också dör. Den kanske kör in ett träd eller något eller i andra bilar.

Jag håller förresten faktiskt helt med 👍👍👍🙂 , det finns åtminstone flera onödiga lagar, kanske fler helt onödiga som denna 👍.
Citera
2025-05-03, 19:34
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypavstand
Varför är det otillåtet i Sverige?

Elakt att tvinga lidande människor att lida. Det gör mig arg. Nej, jag blir förbannad!

Vill höra er syn på saken!

Har vi någon läkare här som vill ge sin syn på saken? Eller politiker rentav?
En läkares jobb är att hålla hälsan så intakt som möjligt, till varje pris! De får inte var dem som "ger upp". Med dödshjälp kommer det att dyka upp läkaren som kanske vinglar till det och man skapar en industri/marknad att ha ihjäl folk. Dessa medel skulle gå till forskning för behandlingar och läkemedel för dessa tillstånd då folk överväger dödshjälp med istället.

Om man vill kolla bort från lagen här, om man verkligen vill dö (patienten ger upp...), så går det att fixa det självt. Vill man verkligen det så behöver man inte statens godkännande i praktiken. Vadå, ska de arrestera en död person?

Lagen ska helst vara skrivna för att håll folk vid liv. Jag tror att ha lagar som ger läkaren verktyg att aktivt döda någon (sina egna medborgare) är något som kommer att spåra ut. Detta är en riktigt dålig idé.
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-05-03 kl. 19:37.
Citera
2025-05-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
En läkares jobb är att hålla hälsan så intakt som möjligt, till varje pris! De får inte var dem som "ger upp". Med dödshjälp kommer det att dyka upp läkaren som kanske vinglar till det och man skapar en industri/marknad att ha ihjäl folk. Dessa medel skulle gå till forskning för behandlingar och läkemedel för dessa tillstånd då folk överväger dödshjälp med istället.

Om man vill kolla bort från lagen här, om man verkligen vill dö (patienten ger upp...), så går det att fixa det självt. Vill man verkligen det så behöver man inte statens godkännande i praktiken. Vadå, ska de arrestera en död person?

Lagen ska helst vara skrivna för att håll folk vid liv. Jag tror att ha lagar som ger läkaren verktyg att aktivt döda någon (sina egna medborgare) är något som kommer att spåra ut. Detta är en riktigt dålig idé.

Om det funkar i Schweiz Belgien Holland Flera amerikanska delstater ska det väl gå i Sverige också
Citera
2025-05-04, 19:03
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Englishisoverrated
Om det funkar i Schweiz Belgien Holland Flera amerikanska delstater ska det väl gå i Sverige också
Funkar? Vadå, att staten nu "erbjuder" att ha ihjäl sina medborgare? Tror allt att det inte är så ändamålsenligt som dem som har implementerar detta påstår. Nej, jag tror på den "slippery slope" som jag nämnde förut.

Vi ska inte följa detta lämmeltåg. Om man "checka ut ur livet" så bör läkarna inte vara involverade. De ska var "livets/hälsans tjänaren", inte dödens. Om man vill var lite mer symboliskt vad det innebär att vara läkare, eskulapstavs symbolen (asklepiosstaven) är en symbol för att förlänga livet, att hålla döden borta. Det är en läkares roll i samhället.

Lagar och regler måste var i linje med moralen och vad syftet är att vara läkare. Om det är så att man verkligen vill, skulle jag inte döma någon för vad som händer under bordet så att säga. Men lagar och regler ska inte ge verktyg till läkaren (och staten) att börja ha ihjäl folk. Det är en konflikt med en läkares roll i samhället.
Citera
2025-05-04, 19:08
Medlem
Citat:
Funkar? Vadå, att staten nu "erbjuder" att ha ihjäl sina medborgare? Tror allt att det inte är så ändamålsenligt som dem som har implementerar detta påstår. Nej, jag tror på den "slippery slope" som jag nämnde förut.

Vi ska inte följa detta lämmeltåg. Om man "checka ut ur livet" så bör läkarna inte vara involverade. De ska var "livets/hälsans tjänaren", inte dödens. Om man vill var lite mer symboliskt vad det innebär att vara läkare, eskulapstavs symbolen (asklepiosstaven) är en symbol för att förlänga livet, att hålla döden borta. Det är en läkares roll i samhället.

Lagar och regler måste var i linje med moralen och vad syftet är att vara läkare. Om det är så att man verkligen vill, skulle jag inte döma någon för vad som händer under bordet så att säga. Men lagar och regler ska inte ge verktyg till läkaren (och staten) att börja ha ihjäl folk. Det är en konflikt med en läkares roll i samhället.

I så fall måste dödshjälp ändå accepteras som en sista utväg för iaf fysiska stor värk/smärta o ingen ska kunna få åtalas för det i framtiden heller👍
Om de av omtanke just gör rätt för sin släkting eller anhörig
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-05-04 kl. 19:10.
Citera
2025-05-04, 19:43
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Englishisoverrated
I så fall måste dödshjälp ändå accepteras som en sista utväg för iaf fysiska stor värk/smärta o ingen ska kunna få åtalas för det i framtiden heller👍
Om de av omtanke just gör rätt för sin släkting eller anhörig
Alltså, om man skulle hitta fingeravtryck på sömnpiller burken eller något liknande från den avlidna behöriga, kanske man kan "se över" sånt. Om personen som avled hade en diagnos och levt med symptomen en längre period (där symptomen blev värre) så kan man säkert lägga till en liten "I didn't see anything" lag som just täcker en sådan situation.

Som sagt, läkaren ska inte vara den som föreslår eller hjälper till med detta.
Citera
2025-05-04, 19:49
Medlem
Citat:
Alltså, om man skulle hitta fingeravtryck på sömnpiller burken eller något liknande från den avlidna behöriga, kanske man kan "se över" sånt. Om personen som avled hade en diagnos och levt med symptomen en längre period (där symptomen blev värre) så kan man säkert lägga till en liten "I didn't see anything" lag som just täcker en sådan situation.

Som sagt, läkaren ska inte vara den som föreslår eller hjälper till med detta.

Jag menade inte att läkare ska behöva hjälpa till, menade inte det med vad jag skrev senaste inlägget iaf.
Om det är en släkting till personen som vill ha dödshjälp så menar jag bara att denna personen bara måste få ha full tillåtelse att ge den de känner att få somna in, det är av barmhärtighet förståelse o medkänsla
Och det borde helt klart inte misstolkas.

Jag förstår, det är i regel läkarens mediciner/gifter som oftast eller i regel används i såna här fall, så är det ju faktiskt
Men nej, jag kan inte hålla med dig här
Läkarens roll för mig ska lika gärna vara att visa medkänsla o förståelse än att enbart värna om livet i sig…
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-05-04 kl. 20:00.
Citera
2025-05-22, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns gott om bra hårfärg du kan använda dig av när den dagen kommer. Dessutom finns det ju festliga peruker! Tänk vad du kan roa din omgivning med dessa! Köp en lösnäsa till och du blir farbrorn alla vill va med!

Men att få dödshjälp pga gråhårighet kommer nog aldrig gå igenom, i så fall får du välja andra metoder att avsluta ditt liv på, om gråhårigheten blir ett sådant livsavgörande problem. Men ett tips, är ju att oroa dig och stressa upp dig så in i vassen, det sägs ju GE gråa hår!!!

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med, det är steg ett. Det håller nog på att avdramatiseras till viss del. Och det är trots allt väldigt många som är för aktiv dödshjälp, så det kommer nog. Även jag har sett människor lida svårt, en av anledningarna till att jag är för, så klart.

Jag tror faktiskt, att grått hår och typiskt "äldre" utseende håller på att försvinna.
Det är liksom bevisat nu att åldrande är en sjukdom.
Att sola 24 timmar om dygnet utan solkräm och att röka är att be om att få åldras.
Citera
2025-06-21, 09:42
Rättvisan kommer ikapp motståndarsidan, hoppas Sverige snart tar efter.
Passar det inte, flytta till ett land där folk inte accepterar dödshjälp. 🫵🏻

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...lp/ar-AA1H6gMd

Citat:
Navigation
Open Search page
annons

Annons

Omni
Storbritannien ett steg närmare aktiv dödshjälp
17 tim
Brittiska parlamentet röstar för att legalisera aktiv dödshjälp, skriver brittiska medier.

314 ledamöter röstade för förslaget och 291 var emot det, vilket innebär att förslaget passerade kammaren med 23 rösters marginal. När parlamentet röstade om förslaget i november passerade det med 55 rösters marginal.

Hur mycket behöver du för att kunna ha en behaglig pension?
Annons
Fisher Investment Norden
Hur mycket behöver du för att kunna ha en behaglig pension?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in