• 1
  • 2
2023-09-17, 18:52
Medlem
Jag har det senaste åren försökt lära mig mer om investeringar och tycker det är väldigt intressant. I nuläget äger jag en hel del svenska aktier (mest investmentbolag) + ett antal fonder som investerar globalt.

Jag har nu börjat funderar på att börja direktköpa även utländska aktier. Det höga courtaget känns dock lite avskräckande. Hur tycker ni jag ska göra? Blir det onödigt dyrt för en småsparare att köpa aktier i tex Kanada och USA?
Citera
2023-09-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Jag har det senaste åren försökt lära mig mer om investeringar och tycker det är väldigt intressant. I nuläget äger jag en hel del svenska aktier (mest investmentbolag) + ett antal fonder som investerar globalt.

Jag har nu börjat funderar på att börja direktköpa även utländska aktier. Det höga courtaget känns dock lite avskräckande. Hur tycker ni jag ska göra? Blir det onödigt dyrt för en småsparare att köpa aktier i tex Kanada och USA?
Nej det tycker jag inte och särskilt om du ska hålla dem längre tid. Det kan faktiskt vara bra att köpa utländska aktier för riskspridning geografiskt sätt. Se bara till att det är starka bolag som du känner till och inget skräp så ska se att det går bättre.
Citera
2023-09-17, 19:49
Medlem
Citat:

Tycker att du kan fortsätta att handla svenska aktier ett tag till.

Det är mycket enklare att följa ett svenskt företag än ett utländskt. Dels är det lättare att få tag på information och den är lättare att förstå.

Jag äger exempelvis aktier i amerikanska Johnson & Johnson. För en månad sedan så fick man ett erbjudande om att byta ut delar av aktierna mot aktier i ett dotterbolag. Det är en typ av företagshändelse som är betydligt enklare att förstå om kommunikationen sker på svenska jämfört med om all information är på engelska. Hade det varit i Sverige så hade dessutom med varit kommunicerat på ekomomisidorna. Säger inte att det är jättekomplext men det är enklare om information är på sitt modersmål.

Courtage är inget man normalt behöver vara orolig för. Man ska vara lite mer långsiktig när man handlar med utländska aktier då det även försvinner lite pengar i växlingsavgifter. Att sälja av när kursen gått upp 1 % innebär i praktiken att man faktiskt har förlorat pengar. Skulle därför säga att du ska planera att ha utländska aktier i minst ett halvår.
Citera
2023-09-17, 22:56
Medlem
Se till att äga dem i KP ifall de har utdelning.
Citera
2023-09-17, 22:57
Medlem
Smutzs avatar
Det tråkiga svaret är ju att du ska köpa utländska aktier om du bedömer att dessa aktier kommer avkasta bättre än vad du annars hade köpt på stockholmsbörsen.

Skulle man vara superautist och räkna på exakt hur mycket bättre avkastning som behövs för att motivera det högre courtaget skulle man nog konstatera att det oftast är värt det. Kanske blir det en jobbig faktor om man gör väldigt många småköp- och sälj, så undvik det.

Valutaskillnaderna är ju också något man ska ha i åtanke. Jag som främst äger utländska aktier har på sistone blivit smått ”rik” på att kronan tappat så mycket värde, har dollarn en bra dag gentemot kronan kan jag ha ”tjänat” en tusenlapp innan nordamerikanska börserna ens har öppnat för dagen.

Det tråkiga är ju att jag inte kan köpa lika många utländska aktier för samma tusenlapp som jag kunde för ett år sedan. Så om du tror att kronan kommer stärkas igen den närmsta tiden kan det ju vara skäl att avvakta lite.

Jag försöker dock att inte grubbla så mycket på det utan köper mer nästan varje löning oavsett kronkurs. Det jämnar ju ut sig över tid. Det är ju en sorts riskspridning också, att äga aktier i flera olika valutor.

En sak till: lägg dem på KF istället för ISK om du tänker dig att det ska rassla in massa utländska utdelningar över tid.
Citera
2023-09-17, 23:03
Medlem
Man har ju bra mycket större utbud på bolag om man också köper på utländska marknader samt även en bättre riskspridning både bolagsmässigt och valutamässigt.

Själv har jag 75% i utländska aktier och 25% i svenska aktier.
Citera
2023-09-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Man har ju bra mycket större utbud på bolag om man också köper på utländska marknader samt även en bättre riskspridning både bolagsmässigt och valutamässigt.

Själv har jag 75% i utländska aktier och 25% i svenska aktier.
Jo, Stockholmsbörsen har bara runt 1000 st företag och sneglar man utomlands så finns det 10 000 st att välja på som enkelt går att köpa.

Man ska komma ihåg att även om man köper "Svenska" företag så är det en stor exponering mot utlandet.
Exempelvis Skanska har 75 % personalen utomlands och gissningsvis även runt 75 % av omsättningen utanför Sverige. Det svenska säkerhetsföretaget Securitas har 10 000 anställda i Sverige och 350 000 anställda utomlands vilket ger ungefär 97% exponering mot utlandet. Alfa Laval har 8 % av omsättningen i Norden och således runt 95 % utanför Sverige.

Så genom att investera i stora Svenska företag så får man ändå en hyffsad exponering mot världsekonomin.
Senast redigerad av Mynicname 2023-09-17 kl. 23:19.
Citera
2023-09-18, 12:16
Medlem
KJosefs avatar
Du måste se till att du handlar för en sån summa att courtaget inte utgör en stor procentuell del av hela köpet. Courtage / köpesumma på 0.3% är rimligt om du håller pappret ett år i genomsnitt. Det stora problemet är valutaväxlingsavgifterna som är helt brutala. Avanza fistar sina kunder utan glidmedel varje gång de växlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, Stockholmsbörsen har bara runt 1000 st företag och sneglar man utomlands så finns det 10 000 st att välja på som enkelt går att köpa.

Man ska komma ihåg att även om man köper "Svenska" företag så är det en stor exponering mot utlandet.
Exempelvis Skanska har 75 % personalen utomlands och gissningsvis även runt 75 % av omsättningen utanför Sverige. Det svenska säkerhetsföretaget Securitas har 10 000 anställda i Sverige och 350 000 anställda utomlands vilket ger ungefär 97% exponering mot utlandet. Alfa Laval har 8 % av omsättningen i Norden och således runt 95 % utanför Sverige.

Så genom att investera i stora Svenska företag så får man ändå en hyffsad exponering mot världsekonomin.

Detta gäller storbolag men att bygga en portfölj helt bestående av storbolag är en dålig idé. Man vill ha exponering mot de inhemska ekonomierna också och det är därför man inte konstruerar på detta viset.

Jag kommer inte ihåg vem som har undersökt detta men någon akademiker testade om det går att ersätta geografisk diversifiering med inhemsk sektordiversifiering genom att jämföra en portfölj som består av en enda sektor i många olika länder kontra en annan annan portfölj som består av aktier från ett enda land men från alla möjliga sektorer. Det visade sig att portföljen som bestod av en sektor men hade internationell diversifiering hade bättre riskjusterad avkastning. Så det är bättre att köpa ett industribolag från varje land kontra att ha alla sina pengar i Stockholmsbörsen.
Senast redigerad av KJosef 2023-09-18 kl. 12:25.
Citera
2023-09-18, 13:02
Medlem
Citat:

Valutamässigt har du ju ingen större ingen större exponering mot världsekonomin om du har allt i SEK.
Under senare års rutschkana för kronan har vi som även har utländska placeringar fått en hel del ”gratis” vinst pga de högre utländska valutakurserna.
Citera
2023-09-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Valutamässigt har du ju ingen större ingen större exponering mot världsekonomin om du har allt i SEK.
Under senare års rutschkana för kronan har vi som även har utländska placeringar fått en hel del ”gratis” vinst pga de högre utländska valutakurserna.
Samtidigt så handlas aktierna på den globala marknaden så om SEK sjunker i värde så kommer aktiekursen att gå upp för bolagsvärdet sätts utifrån hur företaget presterar på världsmarknaden.

Jag vill därför påstå att det är relativt ointressant hur SEK utvecklar sig för om kronan sjunker så kommer fler utländska aktörer att köpa aktier vilket driver upp priset.
Citera
2023-09-18, 17:15
Medlem
Citat:
Samtidigt så handlas aktierna på den globala marknaden så om SEK sjunker i värde så kommer aktiekursen att gå upp för bolagsvärdet sätts utifrån hur företaget presterar på världsmarknaden.

Jag vill därför påstå att det är relativt ointressant hur SEK utvecklar sig för om kronan sjunker så kommer fler utländska aktörer att köpa aktier vilket driver upp priset.
Självklart att kursen går upp om ett bolag presterar bra. Ännu bättre är det om ett utländskt bolag går bra samtidigt som även dess noterade valuta stiger.
Citera
2023-09-18, 17:28
Medlem
Citat:

Jag läste om TS ursprungliga inlägg och ser att det står åren och inte året. Det avgör frågan. Klart TS ska börja vidga sina vyer och köpa på utländska börser.

Jag ligger på ungefär en tredjedel utanför Sverige just nu.

Däremot så ser jag inget behov för en nybörjare att starta med utländska företag för det är ibland lite komplicerat att förstå hur det fungerar och det är svårare att ta till sig information.
Senast redigerad av Mynicname 2023-09-18 kl. 17:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in