Citat:
Ursprungligen postat av
arallaupptagna
Jag har det senaste åren försökt lära mig mer om investeringar och tycker det är väldigt intressant. I nuläget äger jag en hel del svenska aktier (mest investmentbolag) + ett antal fonder som investerar globalt.
Jag har nu börjat funderar på att börja direktköpa även utländska aktier. Det höga courtaget känns dock lite avskräckande. Hur tycker ni jag ska göra? Blir det onödigt dyrt för en småsparare att köpa aktier i tex Kanada och USA?
Tycker att du kan fortsätta att handla svenska aktier ett tag till.
Det är mycket enklare att följa ett svenskt företag än ett utländskt. Dels är det lättare att få tag på information och den är lättare att förstå.
Jag äger exempelvis aktier i amerikanska Johnson & Johnson. För en månad sedan så fick man ett erbjudande om att byta ut delar av aktierna mot aktier i ett dotterbolag. Det är en typ av företagshändelse som är betydligt enklare att förstå om kommunikationen sker på svenska jämfört med om all information är på engelska. Hade det varit i Sverige så hade dessutom med varit kommunicerat på ekomomisidorna. Säger inte att det är jättekomplext men det är enklare om information är på sitt modersmål.
Courtage är inget man normalt behöver vara orolig för. Man ska vara lite mer långsiktig när man handlar med utländska aktier då det även försvinner lite pengar i växlingsavgifter. Att sälja av när kursen gått upp 1 % innebär i praktiken att man faktiskt har förlorat pengar. Skulle därför säga att du ska planera att ha utländska aktier i minst ett halvår.