Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nej, jag vill inte ha hit mina föräldrar eller mina arbetskamrater. Man måste förstå premisserna för ett diskussionsforum utan censur, och det är helt enkelt inte för alla. De flesta jag känner skulle bara försöka få trådar nedstängda, och protestera mot upplevt oanständiga och olämpliga yttranden. Åtminstone hälften av människorna jag känner vill ha en offentlighet där allt som sägs är "snällt", och där man bara tar upp sånt som alla kan hålla med om.
Flashback skulle bli outhärdligt med dessa människor ombord.
Om din drift är så stark att vara elak kanske det är andra institutioner som är lämpade för dig.
Själv skulle jag uppskatta en vänligare ton med respekt för andra. Där är vi inte ännu därför vill jag inte heller få hit mina anhöriga och vänner. De skulle bli skrämda av det hårda klimatet.
Citera
2023-10-05, 16:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Om din drift är så stark att vara elak kanske det är andra institutioner som är lämpade för dig.
Själv skulle jag uppskatta en vänligare ton med respekt för andra. Där är vi inte ännu därför vill jag inte heller få hit mina anhöriga och vänner. De skulle bli skrämda av det hårda klimatet.

Du fattar väl själv skillnaden på en anonym online-diskussion och en social sammankomst? Själva poängen med ett forum som Flashback är att man kan säga i stort sett vad som helst, på vilket sätt man vill, utan att bli avstängd. I en social gemenskap kan man bry sig om vänlig ton och respekt, eftersom själva gemenskapen är ett självändamål. Men man säger å andra sidan inte vad som helst i en social gemenskap, det ligger i sakens natur.
Om Flashback blir "trevligt" och artigt, så vore forumet helt meningslöst.
Citera
2023-10-05, 17:09
Medlem
Citat:
Du fattar väl själv skillnaden på en anonym online-diskussion och en social sammankomst? Själva poängen med ett forum som Flashback är att man kan säga i stort sett vad som helst, på vilket sätt man vill, utan att bli avstängd. I en social gemenskap kan man bry sig om vänlig ton och respekt, eftersom själva gemenskapen är ett självändamål. Men man säger å andra sidan inte vad som helst i en social gemenskap, det ligger i sakens natur.
Om Flashback blir "trevligt" och artigt, så vore forumet helt meningslöst.
Om Flashback blir "trevligt" och artigt, så skulle massorna dra sig hit. Idag är det mellan 500 och 1500 inloggade och skriver 6.000 - 8.000 inlägg per dygn. Om massorna rasade in skulle vi tala om helt andra siffror.
Citera
2023-10-05, 17:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Om Flashback blir "trevligt" och artigt, så skulle massorna dra sig hit. Idag är det mellan 500 och 1500 inloggade och skriver 6.000 - 8.000 inlägg per dygn. Om massorna rasade in skulle vi tala om helt andra siffror.

Och hur tror du att det skulle påverka kvalitén på det som skrivs här?
Citera
2023-10-05, 18:59
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Man kan väl ändå konstatera att de numerärer du nämner är rätt hyfsade siffror och frågan är ju hur mycket bättre det skulle bli om massorna rasade in?
Personligen föredrar jag ett mindre antal inlägg men med någorlunda kvalitet och läsbarhet än att kranen är fullt öppen och allt möjligt sköljer in.
Citera
2023-10-06, 12:22
Medlem
psaks avatar
Citat:
En mellanväg är väl bäst, för oss som får drömma dvs att otrevliga ordalag och annat som skrämmer bort många försvinner men de raka rören, icke-censuren i diskussionsämnena kvarstår.

Jag har generellt alltid varit för att locka hit folk så att fler kan se att det finns andra slags debatter än de enda som alltför många tar del av, i gammelmedia och på ängsliga fikamöten.
Citera
2023-10-06, 19:57
Medlem
jymdjakets avatar
Känns som Flashbacks målgrupp redan finns här. De flesta ser sig inte som samhällets utstötta som behöver en plats att grupprunka till Putin eller har inte så lite att göra att de vill dragga efter intressanta inlägg i ett hav av skit.
Citera
2023-10-06, 21:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har ju varit med ett tag, om än inte sedan Thurgur den Gamles tid med konferenser, men jag har ingen nostalgisk önskan om att forumet skulle förbli något undergroundtillhåll för människor på samhälles skuggsidor.

Men, jag har inte heller någon önskan om att Flashback skall bli totalt mainstream och "artigt". Vi bör behålla vår särpregel som är toleransen för oliktänkande, en tillåtande attityd även till de som kan ha svårt med att uttrycka sig så polerat, alltså alla jävla plattnackar och slörövar som sitter i kalsongerna i morsans källare och tycker till om saker de inte vet ett skit om.

Jag tror (obs! tror) inte att Flashback behöver göra reklam. De som behöver forumet hittar hit.

Nu representerar jag förstås inte adminstrationen eller ägarna på något sätt, det är fullt möjligt - om än jag tvivlar på det - att de vill ha ökade medlemssiffror och reklamintäkter. Skälet till att jag tvivlar är att det är tveksamt om forumet öht är ett vinstdrivande projekt. Jag TROR att ägarna helt enkelt driver forumet för att de brinner för yttrandefriheten.

Men, jag kan ha fel.
Citera
2023-10-07, 00:47
Medlem
Citat:
Och hur tror du att det skulle påverka kvalitén på det som skrivs här?
Till det bättre, utan tvekan!
Citera
2023-10-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Man kan väl ändå konstatera att de numerärer du nämner är rätt hyfsade siffror och frågan är ju hur mycket bättre det skulle bli om massorna rasade in?
Personligen föredrar jag ett mindre antal inlägg men med någorlunda kvalitet och läsbarhet än att kranen är fullt öppen och allt möjligt sköljer in.
De vanliga och normala "massorna" hade trängt ut trollen och bråkstakarna i marginalen så vuxna kan diskutera med vuxna på ett vuxet sätt.
Citera
2023-10-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
En mellanväg är väl bäst, för oss som får drömma dvs att otrevliga ordalag och annat som skrämmer bort många försvinner men de raka rören, icke-censuren i diskussionsämnena kvarstår.

Jag har generellt alltid varit för att locka hit folk så att fler kan se att det finns andra slags debatter än de enda som alltför många tar del av, i gammelmedia och på ängsliga fikamöten.
Som det är nu är det inte mycket att visa upp. Jag har gjorde det på mitt jobb av misstag då ett par personer undrade vad jag läser för sidor. Du milde tid, vilken utskåpning jag fick. Flashback är oerhört mycket mer ökänt än känt.
Citera
2023-10-07, 01:15
Medlem
Citat:
... Själva poängen med ett forum som Flashback är att man kan säga i stort sett vad som helst, på vilket sätt man vill, utan att bli avstängd...
...Om Flashback blir "trevligt" och artigt, så vore forumet helt meningslöst.
Låter konstigt om det för vissa är så att otrevlighet och oartighet är en grundförutsättning för kunna få fram det man tycker är viktigt. Typ att inte kunna skilja på sak och person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in