• 1
  • 2
2023-09-17, 08:15
Medlem
Hej folket,

Nu är det så att jag som en 28 årig man med kandidatexamen och med jobb på en myndighet tycker att det börjar bli urtrist och jag är uttråkad som in i helvete. Jajaja, jag är kvar eftersom att jag får lön.

Jag har alltid varit intresserad av lastbilar, entreprenad osv. Oftast sitter jag där och analyserar olika företag som verkar inom transportbranschen eller liknande. Eller, mitt andra intresse, att bygga systemlösningar som är nischade till organisationer/myndigheter. Två helt olika världar, jag vet. Vad gäller system, krävs det enormt med kunskap och kompetens, sedan är konkurrensen så tuff att om man inte har en nischad idé är det inte ens värt o försöka.

Anyway, medan jag samlar på mig kunskapen, kontakterna osv vill jag prova att starta ett åkeri. För många år sedan körde jag själv med B kort osv i flera år under studietiden och jag älskade o vara ute på vägarna. Tänkte klara de två delproven för godstrafiktillstånd och köpa mig 1-2 begagnade bilar och sedan ansluta mig till något större företag. Bring, instabox, jetpak.. eller kanske till och med köpa en dragbil med en trailer på Klaravik lite billigare nu när ekonomin är åt helvete och erbjuda det till någon speditör.

Inflation, kaos riksbanken blablabla. Jag tänker att jag kör när ingen annan vågar. Vad tycker ni? Jag vill bara komma igång med något och inte bara sitta på arslet.

All tips mottages!
Citera
2023-09-17, 08:47
Medlem
Ealrenzs avatar
Har du pengarna att satsa så kör på bara!

Saknar egenföretagandet själv.

Planen är lagom igenomarbetad så ös på.
Vad jag menar är att det viktigaste är att komma igång, resten brukar lösa sig under resans gång.

Kanske skulle kolla med de olika åkerier hur deras syn på ditt erbjudande är.
Någon sorts "färdig" kund bör man kanske skaffat?

Cool idé
Citera
2023-09-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Hej folket,

Nu är det så att jag som en 28 årig man med kandidatexamen och med jobb på en myndighet tycker att det börjar bli urtrist och jag är uttråkad som in i helvete. Jajaja, jag är kvar eftersom att jag får lön.

Jag har alltid varit intresserad av lastbilar, entreprenad osv. Oftast sitter jag där och analyserar olika företag som verkar inom transportbranschen eller liknande. Eller, mitt andra intresse, att bygga systemlösningar som är nischade till organisationer/myndigheter. Två helt olika världar, jag vet. Vad gäller system, krävs det enormt med kunskap och kompetens, sedan är konkurrensen så tuff att om man inte har en nischad idé är det inte ens värt o försöka.

Anyway, medan jag samlar på mig kunskapen, kontakterna osv vill jag prova att starta ett åkeri. För många år sedan körde jag själv med B kort osv i flera år under studietiden och jag älskade o vara ute på vägarna. Tänkte klara de två delproven för godstrafiktillstånd och köpa mig 1-2 begagnade bilar och sedan ansluta mig till något större företag. Bring, instabox, jetpak.. eller kanske till och med köpa en dragbil med en trailer på Klaravik lite billigare nu när ekonomin är åt helvete och erbjuda det till någon speditör.

Inflation, kaos riksbanken blablabla. Jag tänker att jag kör när ingen annan vågar. Vad tycker ni? Jag vill bara komma igång med något och inte bara sitta på arslet.

All tips mottages!
Gör så här till att börja med.
Hyr F-skatt och kör på ledig tid. Detta gör att du fortfarande kan uppbära lön för räkningar och så vidare. När du sedan ser att du kan leva på det så starta AB(du behöver endast 25000 :- idag) och kör. Själv använder jag cool company, bland annat. Det finns många fler företag att använda.
Citera
2023-09-17, 11:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi

/Moderator
Citera
2023-09-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
Har du pengarna att satsa så kör på bara!

Saknar egenföretagandet själv.

Planen är lagom igenomarbetad så ös på.
Vad jag menar är att det viktigaste är att komma igång, resten brukar lösa sig under resans gång.

Kanske skulle kolla med de olika åkerier hur deras syn på ditt erbjudande är.
Någon sorts "färdig" kund bör man kanske skaffat?

Cool idé

Lite pengar har man väl, jobbat i 10 år. Är strikt emot lån. Har du jobbat inom transportbranschen? Hur menar du med färdig kund? Att man redan innan har en överenskommelse om fasta turer?
Citera
2023-09-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Gör så här till att börja med.
Hyr F-skatt och kör på ledig tid. Detta gör att du fortfarande kan uppbära lön för räkningar och så vidare. När du sedan ser att du kan leva på det så starta AB(du behöver endast 25000 :- idag) och kör. Själv använder jag cool company, bland annat. Det finns många fler företag att använda.

Menar du att jag ska hyra ut mig själv utan bil som förare till olika åkerier vid behov och sedan fakturera? Om jag får fråga, kan du beskriva lite mer detaljerat hur du jobbar?
Citera
2023-09-18, 00:46
Medlem
Någon som arbetar inom transportbranschen? Eller driver ett åkeri? Tips på olika grenar inom yrket? Fällor? Tips och tricks?
Citera
2023-09-19, 18:59
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Lite pengar har man väl, jobbat i 10 år. Är strikt emot lån. Har du jobbat inom transportbranschen? Hur menar du med färdig kund? Att man redan innan har en överenskommelse om fasta turer?

Precis så. Kontakta åkeri/speditör och reka intresset och på så vis knyta kontakter innan full sula på eget.
Kan ju vara bra att pejlat marknaden lite menar jag.

Nej, ingen erfarenhet av åkeribranschen men körde eget i flera år inom hantverkarbranschen.
Citera
2023-09-19, 19:41
Medlem
Hyra ut sig som förare är nog en bra start. Har du CE, ykb och F-skatt ?
Köra trailerdragare eller bil och släp åt nån seriös åkare. Budbil? Ingen chans, uzbeker osv kör ut för 13kr per stopp i Stockholm med falska papper (airmee och liknande)
Nisch, nåt där du måste kunna svenska, kranbil, tungtransport med följebil osv, fast det är många om kakan redan. Vet du vad det kostar att reparera en tung lastbil, så svalnar nog intresset något
Själv håller jag på att avveckla inom branschen, i en nisch som borde lyckats
Citera
2023-09-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
Precis så. Kontakta åkeri/speditör och reka intresset och på så vis knyta kontakter innan full sula på eget.
Kan ju vara bra att pejlat marknaden lite menar jag.

Nej, ingen erfarenhet av åkeribranschen men körde eget i flera år inom hantverkarbranschen.

Det låter som en bra idé. Jag har inte drivit eget förut, har du tips på förhandlingssätt och hur man bygger en god och hållbar relation? Hur man får företaget att bli intresserad?
Citera
2023-09-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Hyra ut sig som förare är nog en bra start. Har du CE, ykb och F-skatt ?
Köra trailerdragare eller bil och släp åt nån seriös åkare. Budbil? Ingen chans, uzbeker osv kör ut för 13kr per stopp i Stockholm med falska papper (airmee och liknande)
Nisch, nåt där du måste kunna svenska, kranbil, tungtransport med följebil osv, fast det är många om kakan redan. Vet du vad det kostar att reparera en tung lastbil, så svalnar nog intresset något
Själv håller jag på att avveckla inom branschen, i en nisch som borde lyckats

Dessvärre har jag varken CE eller YKB, jag har dock varit intresserad men pga av heltidsjobbet är det svårt. Speciellt med YKB som kräver 130 timmar på plats.

Frågan är om det inte skulle gå utan att jag själv har dessa behörigheter? Att man som ägare sköter det administrativa och anställer chaufförer som har behörigheterna? Igår blev jag ganska överraskad. En dragbil med tipptrailer årsmodell 2014 gick för ca 300 exkl. moms på Klaravik. Det är inte så dyrt. Jo, har förstått att reparationer är kostsamma om man inte har serviceavtal. Men min ödmjuka åsikt är att så är det väl med allt nu för tiden, allting kostar, ska man då inte våga ge sig in på något alls?

Sen är ju en sådana diskussioner som den här nyttiga för mig. Hade ingen aning om uzbekerna. Har ändå som vana att ta reg nr på bilar och söka upp företaget för o få mer information. Jag är nyfiken på vad du mer specifikt gör idag? Om du inte vill skriva det här, kan du skriva privat. Tror att jag har en del o lära mig av dig
Citera
2023-09-20, 20:30
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Det låter som en bra idé. Jag har inte drivit eget förut, har du tips på förhandlingssätt och hur man bygger en god och hållbar relation? Hur man får företaget att bli intresserad?

Luktar troll här eftersom du inte ens har ce kort men tänkte starta eget inom åkeri?

Lycka till killen, kör hårt !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in