2023-09-16, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Kanske för att det främst är lycksökare som du som utbildar sig till läkare? Som sprider pessisim och allmän ovilja omkring er för att ni inte får de pengar ni vill ha och inte blir behandlade som gudar. Som behandlar ryggraden inom vården (ssk och usk) som skräp. Ni är fan primadonnor hela högen. Du vet att vi andra inte är skyldiga er någonting, va?
Att det var ditt eget val att bli läkare och du valde det av HELT FEL anledning?

Menar du att du under hela din utbildningstid inte hade koll på löneutveckling och att gemene mantycker att de flesta läkare är oengagerat skitfolk med vissa undantag?

Du är en del av problemet i vården, hur ska du se till att bli en del av lösningen tänkte du?
Hehe ingår det inte i utbildningen att lära sig vara arrogant mot syrror, uskor o andra?

Nej ska sluta vitsa. Du har inte fel i hur du tänker. Många läkare verkar ha orealistiska förväntningar på sitt yrke. De behandlar personal o patienter som skräp, tror sig stå över andra människor.

Säg ett yrke som inte e stressigt, ger hög lön direkt osv? Vad förväntar de sig, ett jobb utan gemensamma egenskaper med andra jobb?

De som trivs i vården verkar göra det för de är intresserade av sin specialitet.

Men lider med vårdpersonal för de måste dokumentera så mkt. Tar tid från patientmöten.
Citera
2023-09-16, 15:46
Medlem
Jannebigplays avatar
Ja du TS. Läkaryrket har tyvärr drabbats av samma problem som läraryrket. New public management har förstört det samtidigt som både vården och skolan har blivit en marknad. Detta leder till att läkare numera är simpla tjänare som hela tiden måste bli mer och mer effektiva. Politikerna och aktieägarna tror att vården är som en fabrik där man hela tiden kan kapa kostnader och lägga mer och mer arbetsuppgifter på läkarna. Samtidigt så ska allting mätas vilket leder till att allting måste kunna redovisas vilket i sin tur leder till en enorm dokumentationsbörda.
Citera
2023-09-16, 15:47
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Kan lägga till att inom IT, om du utvecklas från en mer reguljär IT-roll till att bli någon form av arkitekt och är på ett stort företag är det inte ovanligt att komma upp i lön kring 70-100 000 kr dvs i det lönespannet där jag tror att det överläkare befinner sig. Om du får ett jobb på ett stort företag som en säljare, typ key account manager eller liknande går det att komma upp i ännu högre nivåer, säkert närmare 200 000 kr per månad om du är duktig och speciellt om det är ett amerikanskt företag.

Dock är det värt att nämna att dessa personer som jag beskriver ovan är arbetsamma och smarta individer, det är inte så att alla som arbetar inom IT hamnar här. Tvärtom befinner sig den stora massan i mindre kvalificerade roller och har en lön kring 30-50 tkr.

Så blir vi i IT ännu mer överbelarmade med folk som gör det för pengarna endast... sluta "tipsa" om sånt här. De som har passionen, drivet, intresse och förtjänar det kommer hitta dit ändå.
Citera
2023-09-16, 15:55
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Gör just nu min ST som läkare, tjänar ca 44000/månaden

Kan lista flera negativa punkter
-Dåliga arbetsförhållanden: Mycket stress, jourer, otroligt mycket förväntningar och man får absolut inte göra fel.
-Dålig lön: 5.5 års utbildning + 1 år vik + nästan 2 års at för att tjäna någon tusen mer än en elektriker?
-Väldigt hierarkiskt, som ST går du i 5 år under vingarna av seniora läkare och får mestadels ej fatta egna beslut.
-Dålig arbetsmiljö: Byggnaderna ej renoverats på många år, trånga rum och datorer från 90-talet som hänger sig stup i kvarten.
-Kan ej arbeta hemifrån.

Dessutom är jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.

Tänker varje dag varför jag inte bara tog civilingenjör på kth och jobbade utomlands. Tänker jag fel? Kanske gräset inte är grönare.

Jobba som medicinsk rådgivare på försäkringsbolag. Du kommer arbeta med att bedöma personers hälsa.
Du kommer respekteras och du kan arbeta hemifrån samt får du mycket mer betalt än att jobba som läkare.
Citera
2023-09-16, 16:07
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Kan lägga till att inom IT, om du utvecklas från en mer reguljär IT-roll till att bli någon form av arkitekt och är på ett stort företag är det inte ovanligt att komma upp i lön kring 70-100 000 kr dvs i det lönespannet där jag tror att det överläkare befinner sig. Om du får ett jobb på ett stort företag som en säljare, typ key account manager eller liknande går det att komma upp i ännu högre nivåer, säkert närmare 200 000 kr per månad om du är duktig och speciellt om det är ett amerikanskt företag.

Dock är det värt att nämna att dessa personer som jag beskriver ovan är arbetsamma och smarta individer, det är inte så att alla som arbetar inom IT hamnar här. Tvärtom befinner sig den stora massan i mindre kvalificerade roller och har en lön kring 30-50 tkr.

Du har helt rätt här.

Seniora IT arkitekter ligger på samma löner som chefer. Men det kräver att man kan verksamhet, Jobbar hårt/smart och håller sig ajour på vad som händer.

Det unika med IT på senior nivå är att du i princip ska kunna både leda och vara PPT-riddare mot ledningsgrupp Men du ska även kunna sitta ner med ett gäng tekniker och föra ett projekt framåt.
Citera
2023-09-16, 16:22
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, ingångslönen är inte jättehög. Men du har möjlighet till en helt annan typ av löneutveckling än en elektriker.

Om 20 år när elektrikern ännu ligger på sina 40k och du ligger på 80k, kommer det kännas lika fel med ditt yrkesval?

Sedan är givetvis lönen inte allt.

Elektriker jag känner tjänar 45000 och jobbar inte ihjäl sig.
Han jobbar aldrig helger eller övertid.

Läkarna är väll den yrkesgrupp som oftast tar självmord, det kanske inte är så trivsamt på jobbet.
Citera
2023-09-16, 16:31
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hur ska du arbeta hemifrån som läkare? Makes no sense
Hört talas om Kry?
Citera
2023-09-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Gör just nu min ST som läkare, tjänar ca 44000/månaden

Kan lista flera negativa punkter
-Dåliga arbetsförhållanden: Mycket stress, jourer, otroligt mycket förväntningar och man får absolut inte göra fel.
-Dålig lön: 5.5 års utbildning + 1 år vik + nästan 2 års at för att tjäna någon tusen mer än en elektriker?
-Väldigt hierarkiskt, som ST går du i 5 år under vingarna av seniora läkare och får mestadels ej fatta egna beslut.
-Dålig arbetsmiljö: Byggnaderna ej renoverats på många år, trånga rum och datorer från 90-talet som hänger sig stup i kvarten.
-Kan ej arbeta hemifrån.

Dessutom är jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.

Tänker varje dag varför jag inte bara tog civilingenjör på kth och jobbade utomlands. Tänker jag fel? Kanske gräset inte är grönare.

Antar att det är 44 000 före skatt, så typ 30 800 efter skatt? Kan man inte tjäna rejält mycket mer utomlands, typ USA? En svensk läkarutbildning bör väl vara rätt eftertraktat internationellt tänker jag?
Citera
2023-09-16, 16:44
Medlem
different_trips avatar
Jag får uppfattningen om att du valde läkarutbildningen för status och då har du hamnat jävligt fel.

Vissa punkter du listat upp är rent ut sagt skrattretande.

"Kan inte jobba hemifrån", "mycket stress, jourer" och "får inte göra fel". Alltså vad fan hade du tänkt dig egentligen?
Citera
2023-09-16, 16:45
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För att förut hade vi ett yrke som hette läkarsekreterare, där varje läkare antingen hade sin EGEN sekreterare eller så delade man på en "pool" av läkarsekreterare som skötte kontorsbiten - skriva papper, fylla i journaler, allt sånt.

Läkarna använde förr små bandspelare. De talade in det som skulle skrivas in. Gick mycket snabbare. Idag finns det knappt några läkarsekreterare kvar, eller så finns det en kvar per avdelning!

Snipp, snapp, snut! Så försvann en hel yrkeskår!

Ganska allvarligt, då det borde bli en stor risk för brist i dokumentationen och därmed en risk med brister i journalföringen.
Citera
2023-09-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För att förut hade vi ett yrke som hette läkarsekreterare, där varje läkare antingen hade sin EGEN sekreterare eller så delade man på en "pool" av läkarsekreterare som skötte kontorsbiten - skriva papper, fylla i journaler, allt sånt.

Läkarna använde förr små bandspelare. De talade in det som skulle skrivas in. Gick mycket snabbare. Idag finns det knappt några läkarsekreterare kvar, eller så finns det en kvar per avdelning!

Snipp, snapp, snut! Så försvann en hel yrkeskår!

Sekreterarna finns i allra högsta grad kvar idag. Vi dikterar i datorn istället för en bandspelare. De hjälper även till med annan administration. De kommer nog inte ha samma arbete i framtiden då röstigenkänning blir allt bättre och kommer ersätta en del av deras jobb. Det stora problemet är snarare förväntningarna från dels sjukvården men även socialstyrelsen, myndigheter och patienter hur detaljerad dokumentationen måste vara. Intyg osv tar också tid.
Citera
2023-09-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag får uppfattningen om att du valde läkarutbildningen för status och då har du hamnat jävligt fel.

Vissa punkter du listat upp är rent ut sagt skrattretande.

"Kan inte jobba hemifrån", "mycket stress, jourer" och "får inte göra fel". Alltså vad fan hade du tänkt dig egentligen?
Status? Vad spelar ens status för roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in