2023-09-16, 14:52
Medlem
Jag har läkare i familjen och jag håller med om att det inte är så bra som många tror. Precis som du skriver är det dåliga arbetsförållanden, stressigt jobb och inte allt för bra lön.

Jag jobbar själv inom IT. Fick studera en kandidat på 3 år och har sedan dess arbetat ca 4 år i branchen. Idag har jag 54 000 kr i månadslön och där ingår en hel del fördelar. T.ex. kan jag arbeta hemifrån eller från andra platser än företagets kontor i stort sett hur mycket jag vill. Själva arbetsdagen är också väldigt flexibel så att jag kan ta en paus och göra någonting annat under dagen om jag behöver för att sedan ta igen det på kvällen eller under helgen. Den flexibiliteten är otroligt mycket värd. Dessutom är det extremt lätt att byta arbetsplats eller arbeta som singelkonsult vid sidan av det ordinarie arbetet.
Citera
2023-09-16, 14:52
Medlem
Skulle aldrig jobba inom vården eller med barnen fyfan
Citera
2023-09-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag antar att du väljer att missförstå med flit, för du är nog inte dum i huvudet egentligen.

Nej, det är klart att sjukvårdspersonal ska ha vettigt betalt men när man lyssnar på dina tirader så låter det bara som att de stekta spararna har uteblivit.

Du har ändå en löneutveckling de flesta bara kan drömma om. Du har en titel som kanske devalverats något men som de flesta ändå respektar och t o m avundas.

Fast prio för dig borde ju vara att handla enligt Hippokrates(?) ed, som jag antar att du svurit snarare än jaga än mer pengar och prestige. Du får som sagt en bra lön med tanke på dina arbetsuppgifter. Dessutom kan du få folks uppskattning och tacksamhet om du slutar grina över hur synd det är om dig. För det är det inte.
Jag bryr mig inte så mycket om pengar men vill ha bra arbetsvillkor och arbetsförhållanden. Och jo, det är uppenbart jantelagen för du stör dig att någon vill ha det bättre.

Varför ska man behöva slita röven av sig, konstant stress och krav, sitta instängd i ett litet rum, dålig dator från 90-talet som hänger sig stup i kvarten? Bara för att man gillar medicin?

Det är för att det är totala nedskärningar i vården för att spara pengar till annat.
Citera
2023-09-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det borde vara människor som brinner för att läka andra människor och är intresserade av medicin och biologi osv som borde bli just läkare.
Alla andra kan ju dra åt helvete och ge plats.

Precis men de överdrivna betygskraven gör ju att många inte kommer in och inte ens försöker söka. Tror inte de bästa läkarna finns bland dem med högst betyg.
Citera
2023-09-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Jag har läkare i familjen och jag håller med om att det inte är så bra som många tror. Precis som du skriver är det dåliga arbetsförållanden, stressigt jobb och inte allt för bra lön.

Jag jobbar själv inom IT. Fick studera en kandidat på 3 år och har sedan dess arbetat ca 4 år i branchen. Idag har jag 54 000 kr i månadslön och där ingår en hel del fördelar. T.ex. kan jag arbeta hemifrån eller från andra platser än företagets kontor i stort sett hur mycket jag vill. Själva arbetsdagen är också väldigt flexibel så att jag kan ta en paus och göra någonting annat under dagen om jag behöver för att sedan ta igen det på kvällen eller under helgen. Den flexibiliteten är otroligt mycket värd. Dessutom är det extremt lätt att byta arbetsplats eller arbeta som singelkonsult vid sidan av det ordinarie arbetet.
Vad läste du? Högskole dataingenjör eller systemvetenskap?
Senast redigerad av Anabolahajen 2023-09-16 kl. 14:58.
Citera
2023-09-16, 15:07
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Jag bryr mig inte så mycket om pengar men vill ha bra arbetsvillkor och arbetsförhållanden. Och jo, det är uppenbart jantelagen för du stör dig att någon vill ha det bättre.

Varför ska man behöva slita röven av sig, konstant stress och krav, sitta instängd i ett litet rum, dålig dator från 90-talet som hänger sig stup i kvarten? Bara för att man gillar medicin?

Det är för att det är totala nedskärningar i vården för att spara pengar till annat.
Varför skulle det störa mig om du trivdes på ditt arbete. Jag menar ju att det handlar om perspektiv. Du tycker dig berättigad till mer men har kanske, med handen på hjärtat, inte gjort något speciellt. Du har som sagt skaffat ett bra yrke, där du kan engagera dig i dina patienter, kanske forska i framtiden, rädda liv. Fast du väljer att fokusera på annat.
Pengar, framförallt om man tittar på din trådstart.
Sen pissar du snett på oss som påpekar att du faktiskt är privilegierad. Du har läst en utbildning som till största delen består av välbetald praktik och som kommer att garantera dig en bra försörjning och massa möjligheter att utvecklas. Ändå så gnäller du och Imaloser och kallar mig för vänsterpack bara för att jag tycker att ska man tillhöra det verkliga toppskiktet så får man fan arbeta för det och utmärka sig positivt.
Varför ska du ha mer betalt och mindre arbetsuppgifter i dagsläget. Vad kan du peka på som är så jävla unikt med det du presterat hittills?

Nej, du skulle varit född på 1800-talet då det underdåniga packet hade slätat mössan av huvudet och skrapat nervöst med foten framför farbror doktorn. Suttit på punchverandan med borgmästaren, brukspatronen och prosten och nypt servitriserna i baken.
Tyvärr så funkar det inte så längre, alla kan utbilda sig i dagens läge. Varför inte anstränga dig lite extra om du nu tycker att du har potentialen?
Senast redigerad av Benyamean 2023-09-16 kl. 15:09.
Citera
2023-09-16, 15:07
Detta fatar väl alla? Jag insåg för 15år sedan när man skulle välja bana att läkare, advokat, lärare, polis osv är skit på allt så blev datanörd istället. Generellt IT. Nej jag kan inte programmera alls.

Men läs på lite om hur saker fungerar TS innan du kastar bort ditt liv.

Kan du skriva ut medicin till oss på pundarFB?

Citat:
dålig dator från 90-talet som hänger sig stup i kvarten? Bara för att man gillar medicin?

Du överdriver.

Datorn är inte från 90-talet.

Skriv modell och serienummer här så kommer jag motbevisa dig.

Sedan sitter du säkert mot en rdp eller citrix och det är den som hänger sig, inte din lokala datorn.
Senast redigerad av dismisswall 2023-09-16 kl. 15:12.
Citera
2023-09-16, 15:09
Bannlyst
Har new public management att göra med arbetsvillkoren tror du? Låter tråkigt att ägna mer tid åt att bläddra/skriva journaler än att träffa patienter. Gör det vården bättre för patienter?
Citera
2023-09-16, 15:11
Medlem
Citat:
Gör just nu min ST som läkare, tjänar ca 44000/månaden

Kan lista flera negativa punkter
-Dåliga arbetsförhållanden: Mycket stress, jourer, otroligt mycket förväntningar och man får absolut inte göra fel.
-Dålig lön: 5.5 års utbildning + 1 år vik + nästan 2 års at för att tjäna någon tusen mer än en elektriker?
-Väldigt hierarkiskt, som ST går du i 5 år under vingarna av seniora läkare och får mestadels ej fatta egna beslut.
-Dålig arbetsmiljö: Byggnaderna ej renoverats på många år, trånga rum och datorer från 90-talet som hänger sig stup i kvarten.
-Kan ej arbeta hemifrån.

Dessutom är jobbet väldigt osocialt då mestadels går åt till att läsa/dokumentera i journaler.

Tänker varje dag varför jag inte bara tog civilingenjör på kth och jobbade utomlands. Tänker jag fel? Kanske gräset inte är grönare.

Vilken specialitet? Hur stort sjukhus? Jag är ST inom ögon och fattar 90% av mina beslut självständigt. Låter märkligt att du "mestadels inte får fatta egna beslut". Datorer från 90 talet är jag också extremt skeptisk till om det stämmer, kör ni windows 98 också eller? Datorerna byts väl med några års mellanrum när avtalet går ut som på alla andra sjukhus. Lönen håller jag dock med dig om, folk tror att alla läkare är stenrika men ST läkare tjänar bara några tusen över Sveriges medellön, AT läkare ligger under.
Citera
2023-09-16, 15:15
Medlem
Citat:
Vad läste du? Högskole dataingenjör eller systemvetenskap?

Läste systemvetenskap 3 år.
Citera
2023-09-16, 15:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har hört att läkare i andra länder har mycket mer tid över till parienter och annat istället för att skriva och en massa administration pga att det är upplagt på ett helt annat sätt än i Sverige.
För att förut hade vi ett yrke som hette läkarsekreterare, där varje läkare antingen hade sin EGEN sekreterare eller så delade man på en "pool" av läkarsekreterare som skötte kontorsbiten - skriva papper, fylla i journaler, allt sånt.

Läkarna använde förr små bandspelare. De talade in det som skulle skrivas in. Gick mycket snabbare. Idag finns det knappt några läkarsekreterare kvar, eller så finns det en kvar per avdelning!

Snipp, snapp, snut! Så försvann en hel yrkeskår!
Citera
2023-09-16, 15:19
Medlem
Kan lägga till att inom IT, om du utvecklas från en mer reguljär IT-roll till att bli någon form av arkitekt och är på ett stort företag är det inte ovanligt att komma upp i lön kring 70-100 000 kr dvs i det lönespannet där jag tror att det överläkare befinner sig. Om du får ett jobb på ett stort företag som en säljare, typ key account manager eller liknande går det att komma upp i ännu högre nivåer, säkert närmare 200 000 kr per månad om du är duktig och speciellt om det är ett amerikanskt företag.

Dock är det värt att nämna att dessa personer som jag beskriver ovan är arbetsamma och smarta individer, det är inte så att alla som arbetar inom IT hamnar här. Tvärtom befinner sig den stora massan i mindre kvalificerade roller och har en lön kring 30-50 tkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in