2023-09-16, 00:46
Medlem
Mikaelias avatar
Jag har fått en uppfattning om att människor har fått för sig att centrala Göteborg är kring centralstationen och Brunnsparken. Stämmer verkligen detta?
För mig är centrala Göteborg i höjd med Vasaplatsen och mer i riktning mot Järntorget och Haga.

Hur har det kommit sig att man anser att centrala Göteborg är Brunnsparken och Nordstan? Det bor knappt en enda människa i området samt att det enda som finns där är en galleria och en tågstation. Avenyn ligger givetvis nära men är mest ett tillhåll för turister och kranskommun folk i tidiga 20-års åldern.

Varför har det blivit ett sanning som inte stämmer?
Citera
2023-09-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Jag har fått en uppfattning om att människor har fått för sig att centrala Göteborg är kring centralstationen och Brunnsparken. Stämmer verkligen detta?
För mig är centrala Göteborg i höjd med Vasaplatsen och mer i riktning mot Järntorget och Haga.

Hur har det kommit sig att man anser att centrala Göteborg är Brunnsparken och Nordstan? Det bor knappt en enda människa i området samt att det enda som finns där är en galleria och en tågstation. Avenyn ligger givetvis nära men är mest ett tillhåll för turister och kranskommun folk i tidiga 20-års åldern.

göteborg har ju fördelen att alla platser du nämner är ju inom gångavstånd, göteborg är en liten stor stad. men skulle jag som inflyttad, något äldre tänka centrum så håller jag med dig i sak, nordstan och brunnsparken är inte det jag tänker på med centrum
Citera
2023-09-16, 01:15
Medlem
dödsknivens avatar
Jag tycker nog att centrala Göteborg är ett betydligt större område än så. Svingeln till Masthugget i ost-västlig riktning och johanneberg-marklandsgatan utgör sydgränsen. Och älven då såklart i norr. Kanske att Majorna/Högsbo kan anses ligga i centrala delarna också. Allt som inte i folkmun relateras till som förort alltså. Men det är ju bara jag liksom
Citera
2023-09-16, 01:21
Medlem
För mig är centralstationen och Brunnsparken centrum.

Men centrum sträcker sig även till Kungsportsplatsen och Avenyn.
Citera
2023-09-16, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia

Det beror väl på vilket perspektiv du har.
Historiskt är den första staden Göteborg innanför vallgraven. Vi snackar 400-200 år sedan. Dvs mellan Kungsportplatsen (paddan) och Lilla Bommen med omnejd. Men, p.g.a. katastrofal stadsplanering efter ca 1960 har de mest centrala stadsdelarna ordnats så att det är 90% affärer och kontor. Därför är det nästan helt dött innanför vallgraven efter kl 21, alla kvällar. Det är väldigt tragiskt att det har blivit så. I stället har många krögare valt att etablera sig i de egentliga utkanterna av centrum, där det faktiskt finns människor. T.ex Linnéstaden och Järntorget där det finns en rimlig fördelning mellan bostäder, affärer, kontor och krogar. Det är så en stad borde vara utformad.

Göteborg är socioekonomiskt "viktat" västerut. Majorna är bättre än Kortedala. Och än längre västerut har du överklassens områden som Långedrag och Fiskebäck med havsutsikt. Kontra Bergsjön och Angered. Centrum är egentligen inte Järntorget, men i praktiken blir det så. P.g.a. politikernas totala misslyckande med staden Göteborgs moderna utformning.
Citera
2023-09-16, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag tycker nog att centrala Göteborg är ett betydligt större område än så. Svingeln till Masthugget i ost-västlig riktning och johanneberg-marklandsgatan utgör sydgränsen. Och älven då såklart i norr. Kanske att Majorna/Högsbo kan anses ligga i centrala delarna också. Allt som inte i folkmun relateras till som förort alltså. Men det är ju bara jag liksom
Hela Hisingen är också Göteborg! men hittils har det mest varit tysta bostadsområden och industrier. Men det börjar förändras nu. Många nya ställen på Ringön. (som egentligen inte är en ö utan bara den norra älvstranden öster om nya Hisingsbron). Och att man bygger nya bostadsområden omkring Backaplan. Dessa nya bostäder är mycket närmare centralstationen än Majorna.
Citera
2023-09-16, 01:39
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hela Hisingen är också Göteborg! men hittils har det mest varit tysta bostadsområden och industrier. Men det börjar förändras nu. Många nya ställen på Ringön. (som egentligen inte är en ö utan bara den norra älvstranden öster om nya Hisingsbron). Och att man bygger nya bostadsområden omkring Backaplan. Dessa nya bostäder är mycket närmare centralstationen än Majorna.
Ja jag vet, och jag bor inom Göteborgs kommungräns men ingen i hela världen hade påstått att jag bor i centrala Göteborg. Men på samma sätt som att hisingsbor tar stor ära i att säga att det bor på Hisingen och inte i centrala Göteborg så räknar jag inte Mölndal till Göteborg bara för att det är närmare korsvägen än vad Frölunda är. Det finns ju såklart kommungränser som i fallet Mölndal men vad som kallas centrala delar har ju mer av gammal hävd att göra skulle jag vilja påstå. Det byggs som fan i gamlestan och det ligger inte heller långt från centralen men inte fan skulle jag kalla det centrala stan utan en förort, precis som att backaplan i mina ögon räknas som förort trots sin närhet till brunnsparken
Citera
2023-09-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ja jag vet, och jag bor inom Göteborgs kommungräns men ingen i hela världen hade påstått att jag bor i centrala Göteborg. Men på samma sätt som att hisingsbor tar stor ära i att säga att det bor på Hisingen och inte i centrala Göteborg så räknar jag inte Mölndal till Göteborg bara för att det är närmare korsvägen än vad Frölunda är. Det finns ju såklart kommungränser som i fallet Mölndal men vad som kallas centrala delar har ju mer av gammal hävd att göra skulle jag vilja påstå. Det byggs som fan i gamlestan och det ligger inte heller långt från centralen men inte fan skulle jag kalla det centrala stan utan en förort, precis som att backaplan i mina ögon räknas som förort trots sin närhet till brunnsparken

Hisingen är en stadsdel i Göteborgs kommun och Mölndal är en egen kommun.
Citera
2023-09-16, 02:15
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Hisingen är en stadsdel i Göteborgs kommun och Mölndal är en egen kommun.
Mölndal likt Hisingen är också en stadsdel i Göteborgs stad.
Citera
2023-09-16, 02:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Nja, de äkta göteborgare jag känner hävdar bestämt att Hisingen absolut inte är Göteborg.
Citera
2023-09-16, 02:37
Medlem
Citat:
Jag förstår absolut vad du menar! Jag tycker dock att detta är fel. Mölndal borde vara en del av Göteborg. Titta på kartan. Norra Mölndal är ju mycket närmare Göteborg än Angered. Helt fel att Mölndal blev en separat kommun enligt min uppfattning. Likaså är Partille och Lerum en slags efterhandskonstruktion. Alla jag känner i Partille och Lerum känner sig som Göteborgare.
Citera
2023-09-16, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nja, de äkta göteborgare jag känner hävdar bestämt att Hisingen absolut inte är Göteborg.
Du känner ingen Göteborgare om du tror detta. Halva Göteborg bor på Hisingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in