2006-08-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Hej.

Finns det någon som kan rekommendera en sida som opartiskt bevakar den pågående konflikten? Svensk media går ju knappast att lita på lika lite som de amerikanska nyhetssidor jag besökt. Som det är nu t.ex. så fokuseras ju allt på tragedin i Qana samtidigt som jag inte tror att raketerna Hizbollah skjuter mot Israel är riktade mot militära mål.

Någon militäranalytisk sida som inte tar en politisk ståndpunkt måste ju finnas?

strategypage finns ju. Hur partisk den är vet jag inte
Citera
2006-08-02, 18:09
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Den mig veterligen enda site som uttryckligen ser det som sin uppgift att överlåta moraliska omdömen på läsarna är Power and Interest News Report. PINR har ett uttalat realistiskt synsätt på internationella relationer och deras expertis bräcker alla patetiska "analytiker" som befolkar den svenska mediaankdammen. En annan utmärkt nätpublikation är Asia Times Online. Oftast inte så Bush- och Israelvänlig, men det är ju trots allt inget självändamål. Håll till godo, det gör jag. Det finns inget behov av svensk public service (eller DN, SvD, m fl) om man vet var man ska leta.

http://www.pinr.com

http://www.atimes.com
Citera
2006-08-03, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Jag anser att man får en god beskrivning i Israeliska medier.
Ja det ansåg ju hon också. Precis som för dig så kändes det helt rätt när hon läste.
Citera
2006-08-03, 10:36
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Ja det ansåg ju hon också. Precis som för dig så kändes det helt rätt när hon läste.
Som jag tidigare påpekade så har man, givetvis, ett israeliskt perspektiv på frågan. Det finns givetvis ingen helt opartisk rapportering!

Israeliska medier är, av naturliga skäl, mycket väl insatta i konflikten, vilket man knappast kan säga om svenska journalister.

För övrigt rekommenderade jag även Al-Jazeera, om man vill ha en mindre propagandistisk vinkling till terroristernas förmån än vad den svenska Statstelevisionen står för.
Citera
2006-08-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzzy
CNN, njae.
SVT, Hahahaha. Så j-vla pro hezbollah och palestina att man kräks! Allt enligt direktiv från partiledningen samt dom röda och gröna kommunisterna. "Fri television", det är så man spyr.

Förresten, var det någon som såg hur det gick till på "fredsdemonstrationerna", hezbollah-anhängarna skriker ut uppmaningar till folkmord och utplåning av Israel, ivrigt påhejade av dom lallande såsse-dårarna samt den röd/grön/svarta smutsvänstern. Obehagligt. Vem rapporterade (översatte) om detta?
det är facinerande att ni tror att enskilda reportrar på SVT och SR skulle styras av ledningen utifrån någon röd filosofi...

SVT speglar kriget som det utspelar sig, på libaneisk mark. mellan hizbollah som skjuter raketer som hittils dödat strax över 50 personer sedan konfliktens början och så israelerna som bombar och har passarat 600 gränsen.

hur ska man visa konflikten?`SVT försvarar inte Hizbollahs beteende....
Citera
2006-08-03, 11:45
Medlem
Hela idén med att hitta en "objektiv" sida är ju patetisk. Varje självständigt tänkande individ läser alla källor med ett kritiskt sinne. Såväl ynetnews som al-manar. Det bästa sättet att hitta sanningen är givetvis att läsa så många olika källor som möjligt och dra egna slutsatser. Och för fan Carpe Diem, att hävda att Jerusalem Post ger en "god beskrivning" av konflikten är ju så jävla långt bort från all rimlighet att det bara blir fånigt.
Citera
2006-08-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Hela idén med att hitta en "objektiv" sida är ju patetisk. Varje självständigt tänkande individ läser alla källor med ett kritiskt sinne. Såväl ynetnews som al-manar. Det bästa sättet att hitta sanningen är givetvis att läsa så många olika källor som möjligt och dra egna slutsatser. Och för fan Carpe Diem, att hävda att Jerusalem Post ger en "god beskrivning" av konflikten är ju så jävla långt bort från all rimlighet att det bara blir fånigt.
Exakt!
Att man mår så dåligt av att läsa vissa av källorna att man måste välja bort dem visar bara att man har känslomässiga incitament för sitt ställningstagande istället för logiska.
Citera
2006-08-13, 10:30
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Hela idén med att hitta en "objektiv" sida är ju patetisk.
Det finns givetvis ingen helt objektiv beskrivning, men därav följer inte att alla är lika goda kålsupare, Bagdad Bob var ett skämt.
Citat:
Varje självständigt tänkande individ läser alla källor med ett kritiskt sinne. Såväl ynetnews som al-manar. Det bästa sättet att hitta sanningen är givetvis att läsa så många olika källor som möjligt och dra egna slutsatser.
Det håller jag givetvis med om!
Citat:
Och för fan Carpe Diem, att hävda att Jerusalem Post ger en "god beskrivning" av konflikten är ju så jävla långt bort från all rimlighet att det bara blir fånigt.
Jag vidhåller att Jerusalem post är välinformerade om konflikten i mellanöstern, vilket man knappast kan anklaga svenska journalister för att vara.
Självklart rapporterar man från ett israeliskt perspektiv!

Ser vi på svenska medier, och statstelevisionen i synnerhet, så rapporterar dessa från Hamas och Hizbollas perspektiv, men dessa journalisters faktiska kompetens om konflikten är betydligt lägre än vad deras kollegor på Jerusalem post har.
Citera
2006-08-13, 10:47
Medlem
Bonzos avatar
Läs många olika

Jag brukar försöka läsa och kolla så många nyheter som möjligt. Det ger en bred disparat bild av samma händelser. Sen är det bara att försöka dra någorlunda intelligenta slutsatser och skala bort journalisters personliga åsikter som ofta slinker med. Det blir faktiskt en nyanserad bild. Och framförallt följa debattsidorna på tex DN och SvD där sidornas förespråkare diskuterar, ibland får man faktiskt aha-upplevelser som gör att man tänker till en gång extra. För och emot båda sidor.
Citera
2006-08-13, 11:55
Medlem
Pölsas avatar
Fox news ger en opartisk och mångfacetterad bild av läget i mellanöstern.

Citera
2006-08-13, 12:07
Medlem
Här skrivs det mycket om konflikten:

http://esbati.blogspot.com/
Citera
2006-08-13, 13:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det är facinerande att ni tror att enskilda reportrar på SVT och SR skulle styras av ledningen utifrån någon röd filosofi...

Det handlar givetvis inte om direkt styrning, utan om intressegemenskap och andra subtila mekanismer.

Varför spelar så många i näringslivet golf? Har cheferna beordrat dem att spela golf, eller fattar folk själva att det är bra att spela golf? Är det kanske t o m så att människor som gillar golf dras till näringslivet för att de förväntar sig att hitta andra golfintresserade där, och att fenomenet således blir självförstärkande?

Det är alltid bra att göra och tycka som chefen och kollegorna. Och på SVT, SR och i de flesta andra svenska medier betyder det att du "självklart" sympatiserar med vänsterns världsbild. Ofta kallas det inte ens för vänster utan helt enkelt för "demokratiska" och "humanistiska" värderingar (jfr "värna om freden" som kodord för neutralitetskramande under kalla kriget).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in