2023-09-16, 03:15
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Håll dig ifrån neuroleptika till varje pris. Fuckar upp hjärnan och hormoner för mycket. Fet blir du också samt beroende av skräpet.
Fet blir man och fetman är inte särskilt relaterad till dos. En liten mängd gör dig nästan lite fet som en stor dos.
Men om du håller dig under en halv 25a max en gång per dygn, inte ökar utan istället krymper och krymper dosen till precis på avsedd verkan.
Du hamnar nånstans mellan 3,125, 6,25 och 12,5 mg om du tar dosen tre kvart innan läggdags. Den dosen leder inte till nämnvärda risker eller biverkningar.

Den rör inte dopaminet mer än måhända ytterst lite och affiniteten till deltareceptorerna, om de ens involveras, är kort. Intas dosen tillsammans med något valfritt antimetaboliskt receptfritt kosttillskott så blir nettoökningen i vikt ingen.
Citera
2023-09-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Tycker du på allvar att det är konstigt att stark neuroleptika ger starka bieffekter?

Denna medicin är för för människor med ganska mycket jalla i hjärnkontoret som schizofreni och bipolaritet. Min åsikt är att läkare borde skriva ut insomningstabletter och sömnmedicin till folk som inte kan sova. Inte förlita sig på att bieffekterna på psykmedicin ska knocka folk.
Jag känner inte igen att man på något vis blir en zombie. Inte på döden som diskuteras. Du ska inte äta höga doser av vad som helst eftersom läkare inte vet och kan allt om mediciner.

Problemet är att andra läkemedel mot sömnproblem ger skador och besvär de med och värre sådana.
Citera
2023-09-16, 13:49
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlubbligaIck
Jag känner inte igen att man på något vis blir en zombie. Inte på döden som diskuteras. Du ska inte äta höga doser av vad som helst eftersom läkare inte vet och kan allt om mediciner.

Problemet är att andra läkemedel mot sömnproblem ger skador och besvär de med och värre sådana.
Dosen det handlar om i mitt och mina vänners fall är 50 mg. Det är tydligt att man valt denna medicin för att slippa skriva ut något annat.
Jag står fast vid min åsikt att detta läkemedel inte borde skrivas ut för sina bieffekters skull, det finns preparat för hjälp vid insomning och för att få en varaktig sömn som inte ger dig lika mycket stryk som Quietapin.
De läkare som gillar att skriva ut neuroleptika mot/för allt möjligt bara för att det inte är narkotikaklassat borde skämmes ta mig fan.
Citera
2023-09-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Håll dig ifrån neuroleptika till varje pris. Fuckar upp hjärnan och hormoner för mycket. Fet blir du också samt beroende av skräpet.

Kom igen mannen du får nyansera din svar lite mer än så eller gå och lägga dig!

Kanske finns gnutta relevans i denna diskussion men kan fortfarande vara en bra och viktig sömnhjälp på kortsikt för många/de flesta.

För att inte talas som vad fan tycker du alternativet ska vara för dom med psykossjukdomar? Många som tycker att dessa är dåliga på att ta sin medicin och du gör det inte bättre med din propaganda, bara för att du fått dåligt stöd eller vad handlar det om egentligen? Du får lämna en liten brasklapp åtminstone!
Citera
2023-09-16, 17:31
Citat:
Dosen det handlar om i mitt och mina vänners fall är 50 mg. Det är tydligt att man valt denna medicin för att slippa skriva ut något annat.
Jag står fast vid min åsikt att detta läkemedel inte borde skrivas ut för sina bieffekters skull, det finns preparat för hjälp vid insomning och för att få en varaktig sömn som inte ger dig lika mycket stryk som Quietapin.
De läkare som gillar att skriva ut neuroleptika mot/för allt möjligt bara för att det inte är narkotikaklassat borde skämmes ta mig fan.
50 mg är en på tok för hög dos. Läkare kan inte sin kunskap. Först måste du bli naiv på Quietapin sen ska du halvera dosen med knappt tio.
För att motverka metabol riktning och fetma så ta tillsammans med berbvulg och två matskedar psylliumfröskal till sista godnattmåltiden. Det sistnämnda är effektivare om mycket kolhydrater, annars tvärtom.
Citera
2023-09-16, 18:41
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MICKOLIS
50 mg är en på tok för hög dos. Läkare kan inte sin kunskap. Först måste du bli naiv på Quietapin sen ska du halvera dosen med knappt tio.
För att motverka metabol riktning och fetma så ta tillsammans med berbvulg och två matskedar psylliumfröskal till sista godnattmåltiden. Det sistnämnda är effektivare om mycket kolhydrater, annars tvärtom.
Vad snackar du om? Jag hade utskrivet 50mg Quetapin vid behov mot grava sömnsvårigheter. Din mormors huskurer med naturmedicin kan du behålla för dig själv.

Bra att du är påläst och kunnig, dessutom villig att dela med dig av dina kunskaper.
Fast jag förstår faktiskt inte vad ditt inlägg kan hjälpa mig med?
Jag är besviken över att få stark psykmedicin för att reglera min sömn. Däremot vet jag inte om det hade varit mig behjälpligt med en mycket mindre dos. Jag kan ju få sova ett dygn i sträck om jag känner att jag behöver, vilket jag iofs väldigt sällan gör (eller har tid till).
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få en ordentlig dos insomningsmedicin numera. För 20 år sedan kunde jag välja mellan Flunitrazepam, Zopiklone och Zolpidiem när jag behövde stressa ner för att kunna sova. Idag är man utlämnad till antingen neuroleptika eller ren sömnmedicin (Theralen, Propsvan etc) som inte hjälper insomningen överhuvudtaget.
Citera
2023-09-17, 02:56
Citat:
Vad snackar du om? Jag hade utskrivet 50mg Quetapin vid behov mot grava sömnsvårigheter. Din mormors huskurer med naturmedicin kan du behålla för dig själv.

Bra att du är påläst och kunnig, dessutom villig att dela med dig av dina kunskaper.
Fast jag förstår faktiskt inte vad ditt inlägg kan hjälpa mig med?
Jag är besviken över att få stark psykmedicin för att reglera min sömn. Däremot vet jag inte om det hade varit mig behjälpligt med en mycket mindre dos. Jag kan ju få sova ett dygn i sträck om jag känner att jag behöver, vilket jag iofs väldigt sällan gör (eller har tid till).
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få en ordentlig dos insomningsmedicin numera. För 20 år sedan kunde jag välja mellan Flunitrazepam, Zopiklone och Zolpidiem när jag behövde stressa ner för att kunna sova. Idag är man utlämnad till antingen neuroleptika eller ren sömnmedicin (Theralen, Propsvan etc) som inte hjälper insomningen överhuvudtaget.
Då är jag med. Att skriva ut psykmedicin, dock beroende på dos om den ska kallas psykmedicin, i de doserna för att söva folk är fegt. Läkaren hade kunnat skriva ut benso men han eller hon ville ha ryggen fri. Hen sket på dig.
Benso är såklart kroppsligt beroendeframkallande precis Quetapin och nässpray men till skillnad från Quetapin så är rätt anpassad benso inte farlig eller en last att bära.

De absolut lägsta doserna som provats med Quetapin i sömnstudier är 12,5 mg. Jag förstår inte vad problemet är att inte förstå att max 6,25 mg gäller. Den dosen leder inte till tolerans, biverkningar och troligen inte heller nämnvärda risker på längre sikt.
Om man är icke tolerant till antihistamin, antiadrenerg och möjligen även till muskarinerga effekt så somnar man på doser mellan 3 och 4 mg (tugga om depot).

50 mg ger dig inte något mer än ett bajsmående. Den dosen är varken stämningsstabiliserande eller antipsykotisk. Den blockerar bara lite av d-receptorerna, och serotoninet som gör dig fet.
Quetapin har inte mycket till antipsykotisk verkan i doser under 200 mg och även 200 mg kommer bara ge partiell d-blockad.
Theralen och Propavan är inte sömnmediciner. De är lika mycket psykmediciner som Quetapin i de doser som brukar skrivas ut. Propavan är inte befriad från antipsykotisk verkan. Det är en myt som jag inte vet kommer ifrån.
Citera
2023-09-17, 03:29
Dock ska tilläggas att örten berbvulg har kraftiga effekter, särskilt tillsammans med ämne som hjälper upptaget. Du går ner i vikt och får rutor på magen utan att ens röra dig en meter men blir samtidigt impotent.
För mig kan det dock kvitta då jag inte har något ut av att springa runt och känna mig kåt. Om jag vill och när jag behöver ha penisen tillbaka så att säga så slutar jag med berbvulg, eller om det är nått annat men troligen är det berbvulg.
Citera
2023-09-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlubbligaIck

Quetiapinpiller i all ära men bättre med en rejäl löpartur sen sover man som ett barn. Jag gillar dig, dina inlägg påminner mig lite om en klockren filmkaraktär från en film som heter one day. Du är Emma. Se den pronto.
Citera
2023-09-24, 03:01
Medlem
Zuzumbas avatar
Man ska undvika neuroleptika som sömnmedicin. Spelar ingen roll om det är lågdos, den dopaminerga receptorblockaden som ses är inte alls trevlig.

Fentiazinderivaten är möjligen inte ett bättre val, exempelvis alimemazin, propiomazin, prometazin och svarta fåret som egentligen inte tillhör klassen hydroxyzin.

Gamla, (och nya generationens neuroleptika) ger en sömngivande effekt då dessa hämmar histamin H1-receptorn, även i små doser. När receptorn hämmas blir man trött, aptit ökas även. Problemet är dock att en mild antipsykotisk hämning kommer ske samtidigt gällande dopaminerga receptorer, t.ex. D2. Finns även en uppsjö andra receptorer som påverkas, vilket absolut inte är bra.

Neuroleptikum ska INTE förskrivas för någon annan indikation än när Schizofreni eller psykotiskt liknande episoder infinner sig, exempelvis vid bipolaritet. Det har blivit "trendigt" att oinsatta läkare, som inte förstår farmakodynamiken, drar ut recept för dessa rakt från röven. Sorgligt!

Vill man åt sömngivande effekter, kika på lågdos á 7,5 mg Mirtazapin, eller lågdos Doxepin, där kraftfull effekt för hämning av histamin H1-receptorn ses. Annars Indica-dominerad strain av Cannabis om man vill. Jag skulle påstå att det är bättre än att trycka neuroleptika.
Citera
2023-09-24, 03:08
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag har ätit denna medicin på avgiftningsklinik tidigare, för mig hade den ingen vidare effekt annat än kortvarig sedering - vilket för vissa människor innebär att man får enklare med insomningen.

Kan intyga att effekten effekten inte blir bättre efter 2x 25mg utan högre doser används som stämningsstabilisering, dock bara fått 50mg som mest då jag inte har schizofreni.
Citera
2023-09-25, 16:33
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Man ska undvika neuroleptika som sömnmedicin. Spelar ingen roll om det är lågdos, den dopaminerga receptorblockaden som ses är inte alls trevlig.

Fentiazinderivaten är möjligen inte ett bättre val, exempelvis alimemazin, propiomazin, prometazin och svarta fåret som egentligen inte tillhör klassen hydroxyzin.

Gamla, (och nya generationens neuroleptika) ger en sömngivande effekt då dessa hämmar histamin H1-receptorn, även i små doser. När receptorn hämmas blir man trött, aptit ökas även. Problemet är dock att en mild antipsykotisk hämning kommer ske samtidigt gällande dopaminerga receptorer, t.ex. D2. Finns även en uppsjö andra receptorer som påverkas, vilket absolut inte är bra.

Neuroleptikum ska INTE förskrivas för någon annan indikation än när Schizofreni eller psykotiskt liknande episoder infinner sig, exempelvis vid bipolaritet. Det har blivit "trendigt" att oinsatta läkare, som inte förstår farmakodynamiken, drar ut recept för dessa rakt från röven. Sorgligt!

Vill man åt sömngivande effekter, kika på lågdos á 7,5 mg Mirtazapin, eller lågdos Doxepin, där kraftfull effekt för hämning av histamin H1-receptorn ses. Annars Indica-dominerad strain av Cannabis om man vill. Jag skulle påstå att det är bättre än att trycka neuroleptika.

Hur är det med Alimemazin. Är den lika dålig säger du? Tar omkring 5mg och det räcker för mig. Vill sluta men det går fan inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in