Citat:
Ursprungligen postat av
WhiskeyTango84
Låter bara jävligt konstigt att någon reagerade så då nationalsången var bland det första man fick lära sig på musiklektionerna i lågstadiet och som sjöngs flitigt på skoltid vid olika högtider.
Minns inte vilken högtid men när jag gick i mellanstadiet så stod hela skolans samtliga årskurser samlade tillsammans runt skolans flaggstång och sjöng Du gamla du fria, inget konstigt alls.
Du gamla du fria innehåller förövrigt 4 verser men man sjunger i 99 % av fallen bara de två första och de flesta känner inte ens till vers 3 och 4 som lite mer handgripligen handlar om att kämpa och dö för Sverige den kära fosterjorden osv.
Tror bara att det är inom det militära vers 3 och 4 förekommer men kan ha fel här.
Förr i tiden när jag lekte militär var det iallafall endast de två första verserna som sjöngs.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Synd bara att de enda två verser folk kan och som man brukar sjunga är 1 och 2.
Kan själv tycka att det är lite tråkigt att den aldrig sjungs. Men jag kan också säga att som värd för en fest hade jag prioriterat att det är trevligt för alla.
Vad grundar du det påståendet på?
Också en bra poäng. Den lämpar sig betydligt bättre på nationaldagen, skolavslutningar och sportfinaler.
Om inte jag minns fel så är det bara de två första verserna som ingår i vår högst inofficiella nationalsång.... därav är det bara dessa två som vanligtvis sjunga i nationalsång sammanhang.
Det är också bara de två första verserna som skrevs av Richard Dybeck.
Vem som skrev vers tre och fyra har jag faktiskt ingen aning om.