2023-09-14, 19:41
Medlem
F.Hansens avatar
Alla personer i andra länder ska/bör kunna deras nationalsång och att sjunga den stärker den nationalistiska andan.

Att denna värd inte ville att den sjöngs beror säkert på att denne inte ville verka vara rasist, dödsnazist. Dvs köpt hela pkpaketet rakt av som en sann quisling.
Citera
2023-09-14, 19:45
Medlem
Molekyl3ns avatar
Tragisk utveckling i samhället
Citera
2023-09-14, 19:45
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Haha vafan är det för människor du umgås med? Som inte ens vågar spela nationalsången. Du borde vågat ta konflikten med denna sojalattedrickande cuck som gillar att se sin fru bli påsatt framför sig istället för att bara låta det va. Hur kan en nationalsång göra en så rädd?
Citera
2023-09-14, 19:53
Ägaren till huset är svårt psykiskt störd. Även om det skulle vara släkt skulle jag bryta kontakten helt och hållet. Låta dem leva vidare i sin villfarelse medan landet bokstavligen faller samman framför deras ögon.
Senast redigerad av Juristen08 2023-09-14 kl. 19:58.
Citera
2023-09-14, 19:58
Medlem
CC75s avatar
Inget att fundera över enligt mig. Den som bor i huset bestämmer och han sa att han inte var nationalist vilket jag tycker är ett tydligt svar. Det är bara att respektera det. Även om han bara sagt "för att jag inte vill det", så räcker det. Hans hus, hans regler. Ditt val att vara vän med honom och gå dit. När du har kräftskiva hemma hos dig kan du spela den hur mycket som helst och han kan inte säga något om det.

// CC
Citera
2023-09-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
en förklaring jag hade accepterat hade varit "därför att den är för jävla dålig" men då borde man ha föreslagit något annat istället t ex "en stor stark" med kjell höglund.
Och där blev mitt svar "taget"

Vill man pigga upp stämningen med lite mossig musik så välj Snoddas eller Tore Skogman, hellre.

Är det Byhålas Jugend som ska surpla fångsten av tjuvfisket och den enda myndige fick hålla med lokal, eller har kvarterskrogen utskänkning på lite "lite" för gamla kräftstjärtar och billig bira för de som "aaalltid har sagt negerboll"?
Citera
2023-09-14, 20:08
Medlem
Lite underligt att vilja spela Nationalsången på en Kräftskiva.
Om någon däremot tog upp några fraser av ”Du Gamla, Du Fria” som snapslåt låter det mer OK.
Jag är en nationalist (ofattbart att inte alla är det? Och sätter sitt eget land och familj främst) men skulle nog inte spela Nationalsången på Spotify typ på en fest.
Citera
2023-09-14, 20:09
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
man får fråga.
Kan ha varit rädsla för att bli uppfattad som sverigedemokrat t ex.
Sen skulle ju inte jag spela den sången på en kräftskiva då jag förknippar låten med andra högtider och evenemang även om jag inte protesterat om någon annan skulle vilja.
Då finns det mycket bättre låtar för sådant tillfälle.
-------------
jag är nationalist, globalist och sverigedemokrat.

Enig.
Nationalsången är högtidlig; vanligtvis är en kräftskiva inte det.
Härjarvisan passar bättre.

Motivera gärna varför Du är globalist.
Citera
2023-09-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Synd bara att de enda två verser folk kan och som man brukar sjunga är 1 och 2.

Kan själv tycka att det är lite tråkigt att den aldrig sjungs. Men jag kan också säga att som värd för en fest hade jag prioriterat att det är trevligt för alla.

Vers 2 och 3 är ju tilläggsverser skriva långt senare och har väl aldrig accepterats som en del av låten.

”Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand”

Rimmar inte så bra med dagens politiker som vill ändra grundlagar pga av några stenkastare och historisk har det väl varit att vi strider tappert till sista finne!

Vad grundar du det påståendet på?

Håller med. Samma fenomen är vanligt förekommande i USA, Storbritannien och Tyskland. Säkert är i andra västländer med men följer inte debatten där.

Också en bra poäng. Den lämpar sig betydligt bättre på nationaldagen, skolavslutningar och sportfinaler.

Jag tycker inte låten är speciellt bra. Högst medioker. Sverige har för övrigt ingen nationalsång som lite kuriosa. Vi spelar en låt av ”tradition” men den har aldrig antagits som nationalsång.
Citera
2023-09-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Låter bara jävligt konstigt att någon reagerade så då nationalsången var bland det första man fick lära sig på musiklektionerna i lågstadiet och som sjöngs flitigt på skoltid vid olika högtider.

Minns inte vilken högtid men när jag gick i mellanstadiet så stod hela skolans samtliga årskurser samlade tillsammans runt skolans flaggstång och sjöng Du gamla du fria, inget konstigt alls.

Du gamla du fria innehåller förövrigt 4 verser men man sjunger i 99 % av fallen bara de två första och de flesta känner inte ens till vers 3 och 4 som lite mer handgripligen handlar om att kämpa och dö för Sverige den kära fosterjorden osv.

Tror bara att det är inom det militära vers 3 och 4 förekommer men kan ha fel här.
Förr i tiden när jag lekte militär var det iallafall endast de två första verserna som sjöngs.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Synd bara att de enda två verser folk kan och som man brukar sjunga är 1 och 2.

Kan själv tycka att det är lite tråkigt att den aldrig sjungs. Men jag kan också säga att som värd för en fest hade jag prioriterat att det är trevligt för alla.

Vad grundar du det påståendet på?

Också en bra poäng. Den lämpar sig betydligt bättre på nationaldagen, skolavslutningar och sportfinaler.
Om inte jag minns fel så är det bara de två första verserna som ingår i vår högst inofficiella nationalsång.... därav är det bara dessa två som vanligtvis sjunga i nationalsång sammanhang.
Det är också bara de två första verserna som skrevs av Richard Dybeck.
Vem som skrev vers tre och fyra har jag faktiskt ingen aning om.
Citera
2023-09-14, 20:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.

En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.

Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."

Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.

Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?

Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)

De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.

Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?

Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?

Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?

Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?

Förklara gärna hur ni tänker.

Tack på förhand!

I dag är det fint att vara anti-nationalist. Värden ville godhets signalera hur fina värderingar han
hade. Inte värre än så.
Citera
2023-09-14, 20:19
Medlem
Dylans avatar
Antingen är man nationalist, dvs. för nationalstaten som garant för frihet - eller så är man internationalist, d.v.s. globalist-kommunist. Säger man att man inte är nationalist har man alltså ingenting i en nation att göra, och bör avsäga sig sitt medborgarskap och emigrera till månen. Nationalismen är det sätt på vilket hela jorden är inordnad.

Det är vad du skulle ha sagt till värden, och sedan spelat nationalsången iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in