2023-09-14, 19:17
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?
man får fråga.
Kan ha varit rädsla för att bli uppfattad som sverigedemokrat t ex.
Sen skulle ju inte jag spela den sången på en kräftskiva då jag förknippar låten med andra högtider och evenemang även om jag inte protesterat om någon annan skulle vilja.
Då finns det mycket bättre låtar för sådant tillfälle.
-------------
jag är nationalist, globalist och sverigedemokrat.
Citera
2023-09-14, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Tom vers 3 och 4 är helt fantastiska och långt mindre krigiska än tex amerikanernas The star spangeled banner.
Synd bara att de enda två verser folk kan och som man brukar sjunga är 1 och 2.

Kan själv tycka att det är lite tråkigt att den aldrig sjungs. Men jag kan också säga att som värd för en fest hade jag prioriterat att det är trevligt för alla.

Citat:
Endast i Sverige någon tar illa upp av nationalsången typ det säger en del 🤔
Vad grundar du det påståendet på?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sen skulle ju inte jag spela den sången på en kräftskiva då jag förknippar låten med andra högtider och evenemang även om jag inte protesterat om någon annan skulle vilja.
Också en bra poäng. Den lämpar sig betydligt bättre på nationaldagen, skolavslutningar och sportfinaler.
Citera
2023-09-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad grundar du det påståendet på?
På att det finns kultutmarxister och PK hjon som reagerar illa på landets nationalsång just i Sverige.

Har aldrig hört talas om att liknande klientel i andra nationer skulle ha reagerat illa på sitt eget lands nationalsång.

Tar vi USA som exempel så är ju The Star spangeled banner helig oavsett politiskt läger.
Citera
2023-09-14, 19:24
Citat:
På att det finns kultutmarxister och PK hjon som reagerar illa på landets nationalsång just i Sverige.

Har aldrig hört talas om att liknande klientel i andra nationer skulle ha reagerat illa på sitt eget lands nationalsång.

Tar vi USA som exempel så är ju The Star spangeled banner helig oavsett politiskt läger.
Du grundar det alltså på att du aldrig har hört talas om det? Rätt klent slutsatsunderlag må jag säga.
Citera
2023-09-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du grundar det alltså på att du aldrig har hört talas om det? Rätt klent slutsatsunderlag må jag säga.
Nu vill jag inte leka djävulens advokat här men har du hört talas om någon vänsteraktivist i valfritt land klanka ner på sin egen nationalsång ?

Vi kan ta ett annat exempel tex Frankrikes nationalsång som går hem i alla politiska läger, inga konstigheter.
Citera
2023-09-14, 19:31
Avstängd
Sagodjurs avatar
en förklaring jag hade accepterat hade varit "därför att den är för jävla dålig" men då borde man ha föreslagit något annat istället t ex "en stor stark" med kjell höglund.
Citera
2023-09-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det började bli känsligt i slutet av 80- och början av 90-talet, och hela Ultima Thuledebaklet var aktuellt.

Sedan dess har svensk vänster blivit alltmer fientlig till uppenbara referenser till Nationen Sverige.
Jo jag vet och hela snacket som gick i vissa politiska kretsar om att tex byta nationalsång ifrån Du gamla du fria till Ulf Lundells Jag trivs bäst i öppna landskap som det tack och lov inte blev något av då jag personligen tycker att den låten är kass.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-09-14 kl. 19:37.
Citera
2023-09-14, 19:34
Medlem
Serradellas avatar
Citat:
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.

En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.

Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."

Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.

Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?

Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)

De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.

Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?

Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?

Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?

Förklara gärna hur ni tänker.

Tack på förhand!
Jag tänker som så att det är dålig stil att spela nationalsången på en kräftskiva. Det är inte så man firar nationen. Jag tycker att det är en smula vanvördigt. Värdens motivering har jag dock inget till övers för. Dock bestämmer han eftersom det är hans hem.
Citera
2023-09-14, 19:35
Avstängd
konstapels avatar
Kanske på midsommar och absolut den 6 juni, men på en kräftskiva känns nationalsången väldigt malplacerad.
Citera
2023-09-14, 19:35
Medlem
Citat:
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.

En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.

Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."

Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.

Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?

Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)

De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.

Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?

Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?

Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?

Förklara gärna hur ni tänker.

Tack på förhand!
En liten fråga här. Du var alltså hos en kompis men han var inte värden utan en annan person som var värden som inte ville höra den Svenska nationalsången för att han inte var nationalist? Bor din kompis i ett kollektiv?
Som svar på din fråga så är jag nationalist och hade självklart stämt upp i den även om det inte hör till vanligheten vid kräftskivor.
Citera
2023-09-14, 19:37
Citat:
Nu vill jag inte leka djävulens advokat här men har du hört talas om någon vänsteraktivist i valfritt land klanka ner på sin egen nationalsång ?

Vi kan ta ett annat exempel tex Frankrikes nationalsång som går hem i alla politiska läger, inga konstigheter.
Om du hade sagt att de flesta länder inte har det på det sättet som vi har det så hade jag inte haft några invändningar alls. Men det är något helt annat än att säga att det inte finns något annat land där nationalsången är lite tabu. Det är 194 länder du uttalar dig om.

Som svar på frågan så nej, det har jag inte. Å andra sidan är det rätt få länder där jag har hört vänsteraktivister uttala något överhuvudtaget. Hur många uttalanden har du hört från vänsteraktivister i Azerbaijan, Peru, Nya Guinea, Sri Lanka, Angola eller Mali?
Citera
2023-09-14, 19:38
Medlem
Hussefars avatar
Beror väl på sammanhanget. Personligen tycker jag det är rätt cringe att sjunga nationalsången på en kräftskiva. Men det är bara min uppfattning. Kanske tyckte personen detta också även om den uttryckte det lite märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in