2023-09-14, 18:05
Medlem
Jamiltons avatar
Nu har anbudet kommit in till ytterligare en stor ökning för hyresbostäder. Inte nog med att den höjdes med i snitt 4% 2023 (jag fick runt 7%).

Nu föreslår Fastighetsägarna en hyreshöjning på 12 procent nästa år i Stockholm och Göteborg..

2024:

https://www.aftonbladet.se/minekonom...gastforeningen

2023:

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...-hyreshojning/

Detta är helt sjukt. Det är klart vi är i sämre tider nu, men dessa höjningar kommer stanna kvar oavsett om vi tar oss ur våran ekonomiska kris eller inte.

Som student är det väldigt svårt att få ihop pengar till boende, mat och nöjen.

Detta är en käftsmäll.

Vad tycker ni om detta förlsag? diskutera.
Citera
2023-09-14, 18:09
Medlem
CardiganDuffypoffs avatar
Jag förstår fastighetsägarna men fattar att det är en tuff ekonomisk smäll för hyresgärsterna.. Inflationen drabbar alla och någon måste betala utgifterna som det innebär att hålla bostäderna i hyfsad standard även om den ofta blir eftersatt.
Citera
2023-09-14, 18:49
Medlem
Kilowattjagarens avatar
12% låter lite, då har dom inte räknat med klottret och nerskräpningen som folk i hyresrätter sysselsätter sig med.

20% borde det vara så dom kan få lika fint i sitt område som vi villaägare har det.
Citera
2023-09-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren

20% borde det vara så dom kan få lika fint i sitt område som vi villaägare har det.

Jomenvisst, fint ska det vara. Och då betalar även hyresgäster för villaägarens ROT och ev RUT avdrag genom skatten.
Citera
2023-09-14, 20:16
Medlem
Raytheons avatar
Aim for the stars. De kan drömma om det.
Citera
2023-09-14, 20:32
Medlem
Tycks som att hyrestorskarna sitter i samma båt som bolånetorskarna. Vem kunde ana det?
Citera
2023-09-14, 20:38
Medlem
Blir många tältläger framöver i landet , hörde detta på radion i morse

folk reagerar knappt

även samma höjningar och upp till 20 procent på fjärrvärmen från hösten , så blir nog hellyhansen dans runt julgranen i år för att hålla värmen
Citera
2023-09-14, 20:58
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag ifrågasatte avtalen i våras. Höjningen var flera procent lägre än officiell inflation.

Jag påpekade att det var idiotiskt att utgå ifrån att räntorna snart är tillbaka på noll och inflationen borta.

Samhället skulle vara bättre om alla gjorde som jag sa.
Citera
2023-09-14, 21:08
Medlem
miqqqas avatar
Utgångspunkten är såklart alltid högre än vad utfallet slutar på. Men elen har skjutit i höjden de senaste åren - fjärrvärmen rusar, gas har varit svindyrt osv. Räntekostnaderna är nu typ tre gånger så höga som de var för något år sen. Det krävs höga hyreshöjningar i flera år för att det ska gå ihop för fastighetsägarna igen.

Som villaägare har mina räntor blivit tre gånger så höga - 12% höjning vore en dröm!
Citera
2023-09-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamilton
Nu har anbudet kommit in till ytterligare en stor ökning för hyresbostäder. Inte nog med att den höjdes med i snitt 4% 2023 (jag fick runt 7%).

Nu föreslår Fastighetsägarna en hyreshöjning på 12 procent nästa år i Stockholm och Göteborg..

2024:

https://www.aftonbladet.se/minekonom...gastforeningen

2023:

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...-hyreshojning/

Detta är helt sjukt. Det är klart vi är i sämre tider nu, men dessa höjningar kommer stanna kvar oavsett om vi tar oss ur våran ekonomiska kris eller inte.

Som student är det väldigt svårt att få ihop pengar till boende, mat och nöjen.

Detta är en käftsmäll.

Vad tycker ni om detta förlsag? diskutera.

Detta försöktes även förra året, det blev inget med det. Tacka vet jag hyresregleringen.
Citera
2023-09-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
tycker inte studenter ska ha rätt till subventionerande lägenheter. bo hos morsan istället.

Funkar ju för de som har en morsa som bor i en universitetstad annars inte.
Citera
2023-09-14, 21:36
Medlem
slemhogs avatar
De begärde 9 eller 10% förra hyreshöjningen och fick i genomsnitt 4.1%. 3.8% på många Stockholms lägenheter.
Så de kanske landar på 5% nu då.
Dags att börja handla på LIDL för hyresgäster och leta pantburkar, not.

34 netto, höjning på 200 kr för folk med 4000 i hyra, 300 för 6000 i hyra.
Lönen gick upp 4.1%, 3.2% nästa år. Man tappar alltså 120 kr/mån med 6000 i hyra på 2 års tid. En redig käftsmäll
Br innehavaren i Hammarby Sjöstad med 80% belåning har fått över 10 000 kr/mån i ökade räntekostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in