2023-09-14, 16:27
Medlem
De FBI, lämna landet asap
Citera
2023-09-14, 16:34
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1163328

Flera personer på Norrmalm i Stockholm har larmat polisen om att de utsatts för bedrägeriförsök.
Bedragare har ringt upp personer, som fått ett meddelande uppspelat där en röst på engelska sagt att personerna är misstänka för brott, har blivit id-kapade eller fått sina kreditkort kapade.
Sen hänvisas personerna till ett knappval, därefter har de som larmat polisen om händelsen lagt på luren.
Polisen påminner allmänheten om att aldrig lämna ut koder eller kortuppgifter på uppmaning av någon annan.
Citera
2023-09-14, 16:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vart på rymmen sedan samma hände mig
Citera
2023-09-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa12
Hej det va någon som ringde idag. Ifrån ett ej dolt nummer som va tecknat hos telenor. Jag svarade inte och det lämnades ett meddelande där en robotröst sa " there is an arrest warrant on your name". Kan detta vara på riktigt.
Är du dum eller ?
Citera
2023-09-14, 17:31
Medlem
F.Hansens avatar
Har fått ett liknande samtal i förrgår och la på på direkten. Uppenbar scam.
Om polisen vill nått får de ringa mig personligen och jag motringa dem.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-09-14 kl. 17:39.
Citera
2023-09-14, 17:36
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Också fått samtalen. En fundering, börjar telefonnumret med samma siffror som ditt gör? Tex om mitt nr är 0721517788 så blir jag alltid uppringd av andra 072151-nummer.
Det stämmer. Bara de fyra sista i numret som var ändrat. Enligt Eniro tillhör numret en helt vanlig Svensson.
Citera
2023-09-14, 18:03
Medlem
GPTs avatar
Hade exakt likadant över en vecka sedan.

Jag la på direkt.
Sedan ringde tillbaka, då kom till "Swedbank", som att det kopplades till specifik person, som ej gick att nå
Klickade 9 för vidare, det tog mig till riktiga kundtjänsten på Swedbank tror jag. Förklarade kortfattat.

Efter ett par timmar blev uppringd av ett 042 nummer, då sa de jag sökt honom. Jag förklarade läget och, helt plötsligt la personen på bara rakt av.

Eftertanke antar det var scammern, jag hade tänkt mig någon indisk snubbe eller dylikt men, självklart om de ska försöka ta ens Swedbank eller annat så klart man hade blivit suspekt om det hade varit enbart engelska.

Spelade ej in samtalet men eftertanke tror jag han nämnde mig vid namn även, något jag ej helt kopplade just där och då, speciellt då mitt nummer ej ligger på vanliga söksidor
Citera
2023-09-14, 18:27
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
De försöker konstant komma på nya infallsvinklar till hur de ska lura pengar av folk. Det är möjligt att de kör med talsyntes då att bli uppringd av random engelsktalande indier i stort sett har blivit synonymt med scam-samtal.

Synd att det var hemligt nummer, svårt att blocka då.

Du kan blockera alla dolda nummer i samtalsappens inställningar. Åtminstone på Android.
Citera
2023-09-14, 18:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag blev uppringd, och skulle gripas, informerade en röst på engelska.
Det lustiga var att numret saknade en siffra, 0768-61336.

Vad vill man, hur går ett sådant brott till ?
Citera
2023-09-14, 19:12
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Även jag blev uppringd, och skulle gripas, informerade en röst på engelska.
Det lustiga var att numret saknade en siffra, 0768-61336.

Vad vill man, hur går ett sådant brott till ?

Numret är spoofat och de fuckade väl upp bara. Om du fullföljer samtalet och instruktionerna märker du att de vill åt ditt bank-id eller kortuppgifter. Det är tursamt att filurerna använder engelsk programvara för om det hade varit på svenska hade fler lättlurade fallit i fällan.
Citera
2023-09-14, 19:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Finns det verkligen dom som går på detta? Inte ens Berit 82 år borde tro att polisen ringer och på engelska säger att hon ska bli arresterad?

Ja, detta måste det sämsta scam jag har hört talas om. Va fan är syftet?

Edit: Nu såg jag att de tydligen vill komma över kortuppgifter och liknande. Vem fan lämnar detta till en engelsktalande robot? Mycket märkligt.
Senast redigerad av Sonny00 2023-09-14 kl. 19:24.
Citera
2023-09-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa12
Hej det va någon som ringde idag. Ifrån ett ej dolt nummer som va tecknat hos telenor. Jag svarade inte och det lämnades ett meddelande där en robotröst sa " there is an arrest warrant on your name". Kan detta vara på riktigt.

Bor du i Hollywood med eller? Jävla tönt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in