Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-14, 11:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Flashback känns mer anonymt nu än tidigare. Jag tycker mig ha märkt en markant ökning av nya konton registrerade 2022 och 2023. Få av dem har avatar eller signatur. Många användarnamn är väldigt generiska. Kan tillägga att jag inte ser nån uppenbar koppling till aktuella händelser heller — det finns visserligen konton som bara är aktiva i trådar om t.ex. kriget i Ukraina, eller pandemin, men det är inte dem jag tänker på. Det ser likadant ut i de flesta forumdelar.

En tänkbar förklaring skulle kunna vara alternativa konton till följd av nån sorts mer allmän paranoia i samhället. Nåt sånt. Eller att nya grupper hittat till Flashback, av en eller annan anledning.

Har ni lagt märke till att vi har ovanligt många konton registrerade i år eller förra året?

Om ja: vad tror ni att det beror på?
Citera
2023-09-14, 11:12
Medlem
All information om gängvåld, länkade videor och så vidare?
Citera
2023-09-14, 11:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
All information om gängvåld, länkade videor och så vidare?
Ja, kanske. Kan ju vara så att man reggar konto för att man är intresserad av nåt specifikt, och så fortsätter man skriva i andra ämnen när man upptäckt charmen med Flashback.
Citera
2023-09-14, 11:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
vad tror ni att det beror på?

Jag ser väl i huvudsak tre saker som kan tänkas ha skett. Och det ena utesluter inte det andra.
  1. Fler har upptäckt sjukan i samhället och vill delta i debatten.
  2. Vissa länder och andra organisationer har satt in större resurser på att påverka opinionen.
  3. Någon eller några har satt upp en skock AI-konton som är med och tjafsar, mest för att det är möjligt.
Citera
2023-09-14, 11:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Fler avstängningar?
Citera
2023-09-14, 11:40
Avstängd
Fler stängs av, fler skapar nya konton.
Citera
2023-09-14, 11:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag ser väl i huvudsak tre saker som kan tänkas ha skett. Och det ena utesluter inte det andra.
  1. Fler har upptäckt sjukan i samhället och vill delta i debatten.
  2. Vissa länder och andra organisationer har satt in större resurser på att påverka opinionen.
  3. Någon eller några har satt upp en skock AI-konton som är med och tjafsar, mest för att det är möjligt.
Har tänkt tanken att vissa konton skulle kunna vara politiska trollkonton som bygger en identitet kring sig genom att diskutera de mest skilda ämnen, men det känns ofta som det sitter nån med autentiska åsikter om allt möjligt och knappar.

Många avstängningar är också en möjlighet. Får i så fall intrycket att det är rätt nya förmågor som avverkar konto efter konto.
Citera
2023-09-14, 11:53
Medlem
Äh.. det är Säpo som har lagt mer resurser på att kontrollera alla oss dödsknarkarnazister här på fb.
Det är vi som är det stora hotet mot staten och dess styrande elit.
Citera
2023-09-14, 11:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En tänkbar förklaring skulle kunna vara alternativa konton till följd av nån sorts mer allmän paranoia i samhället. Nåt sånt.

Jo. Har samma känsla. Kanske inte precis bara 2022, utan smygandes. En sjuklig paranoia på något vis.

Jag startade detta konto för snart 20 år sedan och det var mkt mer chill och enkelt säger minnet.
Då kunde man prata med folk på ett annat vis. Viset var att man träffades utanför datorbubblan och snackade eye-to-eye.
Idag tackar folk nej, tom anklagar en för olika saker om man föreslår att ses.

Då var vi ett kul och stort gäng som sågs en gång i veckan en eller ett par somrar.
Det var förbaskat kul.
Alla väldigt olika i nivå och placering i livet.
Unga, gamla, rika fattiga, ex Jehovas, kriminella, vanliga, inget spelade någon roll.
Vi hade trevligt.

Idag? Nej tack. Är du pedofil? Oj, jag kan bara tänka mig att ses om du/ni är under 50.

Vad har hänt?

/VV
Citera
2023-09-14, 12:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Äh.. det är Säpo som har lagt mer resurser på att kontrollera alla oss dödsknarkarnazister här på fb.
Det är vi som är det stora hotet mot staten och dess styrande elit.
Andy McCoy is the man. Undercover-agenter, alltså? Ja, varför inte...! Alla förklaringar är lika bra.
Citera
2023-09-14, 12:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jo. Har samma känsla. Kanske inte precis bara 2022, utan smygandes. En sjuklig paranoia på något vis.

Jag startade detta konto för snart 20 år sedan och det var mkt mer chill och enkelt säger minnet.
Då kunde man prata med folk på ett annat vis. Viset var att man träffades utanför datorbubblan och snackade eye-to-eye.

Då var vi ett kul och stort gäng som sågs en gång i veckan en eller ett par somrar.
Det var förbaskat kul.
Unga, gamla, rika fattiga, ex Jehovas, kriminella, vanliga, inget spelade någon roll.
Vi hade trevligt.

Idag? Nej tack. Är du pedofil? Oj, jag kan bara tänka mig att ses om du/ni är under 50.

Vad har hänt?

/VV

Det som hänt kan väl vara att samhället blivit alltmer polariserat.
Citera
2023-09-14, 12:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

Det var förbaskat kul.
Vi hade trevligt.

Vad har hänt?

/VV
Jo, verkligen. Kommer ihåg Flashback-träffen i Hagaparken i Stockholm 2005, till exempel.

Det tråkigaste tycker jag ändå är att det är så svårt att bilda sig en uppfattning om enskilda skribenter numera (om det inte är nån som posthorar nåt så förskräckligt = negativt intryck). Så sent som strax innan pandemin var det som att många nick hade en "personlighet". Man kunde se hur folk utvecklades och att de var mångsidiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in