2023-09-15, 19:14
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej, jag kan såklart ha fel. Men har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?

Citat:
Sorry, men du är inte en bra källa.

Nä, bara egna kronograftester med handladdad ammunition. Tar tillbaka allt. Modern Warfare 2 känns som en säkrare källa, en miljon gamers kan inte ha fel.

För att inte gå helt OT så är svaret på frågan i trådstarten att en pistol med ljuddämpare inte får plats i en trendig midjeväska.
Citera
2023-09-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ljuddämpare minskar utgångshastigheten, så det torde göra ett sådant skott mindre dödande.

.

Har du någon källa på att ljuddämpare minskar utgångshastigheten?
Citera
2023-09-15, 19:26
Moderator
Eerieyes avatar
Problemet med ljuddämpare är väl att vapnet överhettas, särskilt ljuddämparen själv...
Citera
2023-09-15, 19:28
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Även större kalibrar går att få nästan ljudlösa med subsonic-ammunition.
Nej inte i pistol, men på gevär går det.
Senast redigerad av Mr.Wolf 2023-09-15 kl. 19:31.
Citera
2023-09-15, 19:29
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
går fint att få 6,35- 7,65 riktigt tysta med ,
9x21 kommer låta även med dämpare , även om det som låter är helt annat än odämpat
Helt riktigt, men i en pistol så blir det aldrig helt ljudlöst
Citera
2023-09-15, 19:34
Moderator
Eerieyes avatar
Skulle vilja påstå att signaturdämpare generellt sett inte påverkar v0. En del dämpare ökar v0 och andra minskar den men skillnaderna är så små att de kan bortses från.

Problemet är istället värmeutvecklingen, den ökar ju eftersom krutgasen inte strömmar ut på samma sätt med dämpare.

Varvid ihållande eldgivning blir svårare att upprätthålla.
Citera
2023-09-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ja, gör man fel, så blir det ju fel? Eller hur menar du?

Jag tror dessutom att Lasermannen använde ljuddämpare till ett vapen som inte kan ha ljuddämpare, så vad Lasermannen försökte göra, var att tejpa fast ljuddämparen istället.

Eller om det handlande om att han vred ljuddämparen åt andra hållet. Vilket påverkade skotten. Så att kulan inte åkte spikrakt, utan snurrade runt eller något sådant.

Men bara för att Lasermannen gjorde fel, så betyder det inte att ljuddämpare är fel och påverkar vapnets styrka.

Jag slog upp detta och jag tror att det stod i en artikel att det bara var myt om att vapen/skotten bli svagare genom ljuddämpare.

Ville bara ge ett exempel på att det kanske inte är alldeles så enkelt att själv konstruera en funktionell ljuddämpare, att en ”felaktig” ljuddämpare minskar effekten av skottet.

Tråden har ju presenterat några förslag som tydligen skall fungera: avgasrör, petflaska, oljefilter, potatis.. Ja allt kan säkert teoretiskt fungera men givetvis krävs kunnande.

Minns inte heller hur Lasermannen hade gjort, bara att det inte funkade så bra.
Citera
2023-09-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Problemet med ljuddämpare är väl att vapnet överhettas, särskilt ljuddämparen själv...

Ljuddämpare är oftast gjorda till stor del av aluminium så ja de blir oftast varma före pipan. Dock har värdeutvecklingen att göra med tryck i laddningen så ett par skott till ett tiotal ska nog funka innan det blir ett problem (om det inte är väldigt hög tryck dvs).

Jag kan på sätt och vis hålla med Pillerarm i detta med hastighet.
Jag har testat med egen kronograf och jag kan varken säga att hastigheten ökar eller minskar med ljuddämpare. Dock var det en länk till ett test där hastigheten påstods öka med genomsnitt på 18 fot per sekund, vilket inte är särskilt mycket.
18 fts = ca 5.5 meter per sekund och är fullständigt normalt. Hastigheten kan slå betydligt mer än så, även med kvalitetsammo.
Det finns många som påstår det ena eller det andra, men de tester jag själv gjort har inte kunnat visa på något och jag har aldrig läst en seriös vetenskaplig undersökning som tar upp ämnet.

Folk påstår så mycket...
Citera
2023-09-15, 22:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
För Lasermannen blev det nog det, han hade väl en egentillverkad variant som inte rent funktionsmässigt var så lyckad.

Sedan blir det också skillnad på om det handlar om pistol eller revolver.
Ljuddämpare på revolver är ju helt meningslöst.
Citera
2023-09-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Folk har en övertro på ljuddämpares effekt.
För vanliga jaktbössor plockar det ned ljudet till en nivå som inte är direkt skadlig för hörseln. Men ljudet hörs ju ändå många kilometer..

Så tror det är lite skitsamma om de använder dämpare eller inte

Nja, på älgjakten hör jag inte skit längre sedan många yngre börjat med ljuddämpare. Men det kanske är annorlunda med ekon och skit om man skjuter i tätbebyggda områden.
Citera
2023-09-16, 00:00
Medlem
Skulle aldrig gå ut och börja panga utan ljuddämpare om jag var gängapa. Lite finess har man ju.
Citera
2023-09-16, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har du någon källa på att ljuddämpare minskar utgångshastigheten?
Om jag hade haft det, så hade jag väl citerat och länkat dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in