• 1
  • 2
2006-08-02, 10:57
Medlem
grojn-nies avatar
Goddag.

Nu när höstmörkret snart är här vill man gärna stänga in sig i ett rum där man verkligen känner sig hemma och trygg (det kanske låter lite småbögigt, och det är väl precis vad det är). Ett rum där man kan läsa böcker, titta på tv och sitta vid sin dator och försöka förtränga den deprimerande årstiden. Men hur ökar man ett rums mysighet? Ett trångt rum med mycket möbler? Kanske ett rum med en öppen spis där man kan sitta och rosta äpplen? Ett rum med en mjuk fotölj som man kan sitta och dricka varm choklad i?

Vad har ni för tips för att göra ett rum mysigt? Vilka möbler, färger, belysning etc? Låt era tankar flöda!
Citera
2006-08-02, 17:54
Medlem
Fiamedknuffs avatar
En röd fondvägg har en mysig effekt tycker jag.
Citera
2006-08-02, 18:06
Medlem
tapirs avatar
Lampor med låg färgtemperatur. Gärna indirekt, t.ex. belysning bakom tvn eller så som lyser upp hela väggen svagt.
Citera
2006-08-02, 18:54
Medlem
jag tror, eller tycker, att det kan vara skönt med ett ganska enkelt rum. vitt och gråskala på väggarna, med lampor som ger ljus och skapar mer rymd. Lite konst på väggarna, ingen vräkig soffa utan 2-3 fåtöljer med fotpallar. En tv som kanske är dold när man inte tittar på den.Låga bokhyllor ser luftigare ut. En färglad matta ger lite liv åt golvytan och lyser upp underifrån.Ett rum utan stress och stressande inredning och med få men väl valda dekorationer. Det är ju ljus och luftighet man behöver på hösten, inte mer mörker.
Citera
2006-08-02, 19:25
Medlem
Fruktpojkens avatar
En lavalampa är ett krav, själv har jag omringat mig med det jag älskar, nämligen elektronik och jag blir alltid jäkligt glad när jag går in i mitt rum.
Citera
2006-08-02, 22:02
Medlem
En massa småbelysning och några större växter är mysigt. Pricken över i är en röd fondvägg och röda detaljer i rummet. Fast sen är jag smygbesatt av rött också.
Citera
2006-08-02, 22:07
Medlem
karma chamelions avatar
fuck fondvägg - alla väggar ska vara röda! (som i mitt rum)
utöver det, så är värmeljus alltid trevligt
och filtar och kuddar
Citera
2006-08-02, 23:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Ett annat tips är en tjock matta och ordentliga gardiner. Ekar det i rummet så är det svårt att få det mysigt.
Citera
2006-08-02, 23:29
Medlem
Squalos avatar
Det får gå i höstfärger, brunt, gult, rött... Mycket mattor, trasmattor förståss. Många små ljuskällor, med rätt svagt ljus på varje. Mycket textilier i allmänet, gardiner, plädar, filtar, kuddar...

Leta efter Terence Conrans böcker på bibblan...
http://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Conran
Citera
2006-08-03, 00:30
Medlem
hateworks avatar
Mitt rum är rött mörk röd, har lite lampor som inte alls lyser så mycke och de är jävligt trevligt, sen har jag dubbla skärmar på min dator och en bra stereo, en stor tv, skön data stol, rummet är rent och städat! alla prylar ligger där som ska osv.

jag är lycklig.
Citera
2006-08-03, 23:03
Medlem
Mitt bästa och enda tips är att känna in rummet. Detta görs bäst när det är tomt och du kan se det i sin helhet.

Ett annat tips är att verkligen ifrågasätta alla förutsättningar du eventuellt har klart för dig, t.ex. står soffan verkligen bäst där du tänkt dig ha den eller kan den placeras någon annanstans och ge en bättre rumsupplevelse..
Citera
2006-10-19, 11:17
Medlem
på tal om det, någon som vet någon bra lampa att mosa in bakom tv bänken då som lyser upp väggen bakom tvn och därmed gör det hela lite trevligare? har även en röd och fin lava lampa och en trevlig taklampa som jag gillar, men förutom det så behövs en eller två lampor till, kanske spotlights vore kul att ha på vissa ställen?

vet inte riktigt hur man ska placera såna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in